Vem bryr sig om Amasten? Tankar om ledningens ägande

Jag har läst lite om Amasten ikväll och fastnade specifikt i ägarförteckningen. Jag tycker den ser fattig ut på ägare av kött och blod men framförallt ser det ut som ledningen inte äger värst mycket.
Amasten är ett litet fastighetsbolag med ett börsvärde kring 400 miljoner kronor.
Inget svårt för engagerad ledning att sticka ut i ägarboken där alltså.

Checkar man Amastens hemsida står det att läsa bla VD David Dahlgren äger cirka 473 000 stycken aktier till ett värde om cirka 1,5  miljoner kronor.
StyrelseOrdförande Rickard Backlund har slantat upp aktier till ett värde om cirka 750.000 kronor.

Det finns en kille som sitter inne på ett gäng aktier och det är Elias Georgadis som är registrerad för cirka 25 miljoner aktier. I ägarlistan kan det stå Sterner Stenhus vilket är bolaget han representerar.
En engagerad ägare defintivt.

Är jag hård här när jag tycker att VDs ägande om 1,5 miljoner kronor är futtigt?

Herr Dahlgren har dessutom varit nettosäljare av aktier i år. Det har varit kring 15-20.000 stycken aktier är och där. Vad är signalvärdet i detta? Kan ju knappast vara för att han behöver pengarna, 45 papp får man för 15 tusen amasten aktier. 45 papp, ja det är ju inte att vara i trångmål direkt för en direktör som Dahlgren. Håller han på att göra en exit så tar det en evighet i den här takten.

Tror han på bolaget? Han äger få aktier och dessutom säljer han.

Disclaimer: Jag äger inte Amasten


8 kommentarer:

  1. Flertalet stora börsbolag har ledning utan större ägande. Inget konstigt med det.

    SvaraRadera
  2. Hej det kan ju vara så att han inte har mer pengar. Han kanske inte har sparat så mycket genom livet. Eller så har han pengar och då ger det ett klent intryck om han inte äger mera. Med vänlig hälsning, m

    SvaraRadera
  3. HEj Anonym,
    Nej att ledningen i mångmiljardbolag inte äger flera procent av bolaget är inget konstigt. Men i ett sådant här litet pruttbolag där en liten slant ger en stor procentuell andel av bolaget är det nästan tvärt om att det är konstigt att de inte äger mer.

    Om de slantar upp en vanlig svenssonpeng så skulle de ju äga en god del av bolaget.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko. I egenskap av VD i nämnda bolag tänkte jag ta mig friheten att svara. De Amasten-aktier jag har utgör 90% av mina besparingar. Resterande 10% håller jag cash. Jag äger inga andra aktier eller värdepapper. Jag har således allt mitt kapital i Amasten-aktier enligt pilotmodelllen. Att jag sålt lite är av privatekonomiska skäl. Som du själv konstaterar är det dock ingen exit i den takten. Däremot räknar jag med att över tid öka i aktien för att fortsätta visa min tro på Amasten och vad vi kan åstadkomma de kommande åren. Om du känner till någon större genomgång av externa VD:ars innehav i noterade bolag tar jag gärna del av den, så har jag något att jämföra med. Hör gärna av dig om du vill diskutera vidare. Med vänlig hälsning, David Dahlgren.

    SvaraRadera
  5. Egentligen viste jag svaret då jag tror det sades på sparpodden för några veckor sedan 😄. Själv är jag motsvarande vd och det tar ju mycket lång tid att spara ihop ett kapital även med vd lön om man börjar från noll. Jag har en post amasten utdelningportföljen och kanske ökar lite vid dipp. Kul när vd tittar och svarar det lyfter bloggen till högsta nivå

    SvaraRadera
  6. Hej David,
    Tack för din kommentar. Det var ju en mycket trevlig och uppskattad respons på inlägget. Alla äggen i samma korg, vilket är vanligt bland VD:ar.
    Jag tycker ni gör flera saker riktigt bra, bla förvärvar regelbundet med stamaktier. För tillfället är jag ej ägare men jag följer Amasten med intresse och kanske tittar in via preffen igen framöver.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Tjena Frank,
    Ja du har nog rätt, kanske jag har en snedvriden bild när jag tänker mig VD:ar som stentäta allesamman =) Man måste ju starta någonstans, även en VD.

    Själv äger jag inte amasten just nu men kanske preffen igen i framtiden.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Ägt amasten ett tag men sålt nyligen med ok vinst.

    Förvaltningsresultat i förhållande till hur mycket kapital man binder upp är löjligt lågt. Därför hoppade jag av.

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...