Minskad dollarexponering


Jag har minskat min direktexponering i dollar till historiskt låga 13%. Sedan jag började följa valutafördelningen noga för flera år sedan kan jag inte minnas att jag haft så här låg andel dollar.
Bakgrunden till detta är tudelad.

Huvudsakligen är anledningen att jag inte vill vara utsatt för volatilitet i utdelningstorlek i kronor räknat. Jag vill alltså inte riskera att värdet på mina utdelningar varierar allt för mycket framöver. Samtidigt har den hyggligt höga dollarkursen bidragit till omviktningen. Den har definitivt gjort beslutet enklare att ta i vart fall.

Om/när dollarn är nere i dryga 6 kronor nästa gång så kommer jag sannolikt aktivt söka investeringsmöjligheter i dollar. Valutor går upp och ned över tiden och för mig som är mycket långsiktig är det bara en tidsfråga innan dollarn åter handlas i en viss kurs. Det är väldigt svårt att spekulera i valuta och sia om dess utveckling. Jag går på magkänsla när jag tänker att jag vill köpa bra USA-bolag när dollarn står i dryga 6 kronor.

För bara några år sedan köpte jag stort till valutakurs cirka 6,4 kronor, bland annat Realty Income som ihop med valutaeffekten gett en fantastisk avkastning. Nästa gång det bjuds på "valutaläge" kommer jag spana bla på den billiga börshandlade indexfonden SCHD.

Disclaimer: Jag äger Realty Income.


5 kommentarer:

  1. Minskar du risken genom att avyttra eller minska dina amerikanska innehav (i så fall vilka) eller hedgar du på något sätt?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,
    jag har minskat genom att omplacera från dollar till aktier noterade i svenska kronor samt att alla nya investeringar jag gjort skett i svenska kronor.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Jag har inga invändningar :-) men jag vill påpeka en detalj gällande utdelnings-stabilitet. Det kan vara en illusion att tänka att valutaändringar spelar mindre roll om man är investerad huvudsakligen i SEK. Även om du får 10000 SEK i utdelning ett år och 10000 SEK i utdelning ett annat år så kan värdet på pengarna - i mat, bensin, sällanköp (utländska aktier!) etc. vara olika. Därmed kan det vara en illusion att utdelningen är stabil när värdet på kronan fluktuerar.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jätteintressant och klokt resonemang.
    Tänker du på samma sätt gentemot eurons och/eller andra valutors utveckling jmft SEK?

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
  5. Och Realty Income och Johnson&Johnson tuffar på som om det inte finns något stopp! Vad skulle kunna trycka ner kurserna? Jag grämer mig lite över att jag sålde dom alldeles för tidigt.

    SvaraRadera

VIX index och stigande optionsintäkter

  VIX är något du kanske hört tuffa traders slänga sig med tidigare men inte känt någon mening eller intresse att sätta dig in i vad det är....