Börsveckan som gått. V28 2016

En stark börsvecka har passerat där OMXS30 steg 3,51%. Min portfölj fortsätter gå starkt och har även denna vecka satt nytt ATH, kul för mig =)
Desto mindre kul och det vi kommer minnas av denna veckan är det hemska attentatet Nice, Frankrike där bortåt 100 människor fick sätta livet till i ett terrordåd. Vi kommer även minnas hemskheterna i Turkiet där militären försökte avsätta presidenten, Erdogan som inte verkar vara en sund ledare. Jag har valt att inte titta på bilder/filmer men det har förekommit lynchningar, halshuggningar mm i stor skala. Militärer som frivilligt gett upp har lynchats.
Fruktansvärt men tyvärr skåpmat och vanligt företeende i regionen.

Börsen är luttrad av terrordåd och reagerade knappt över dådet i Nice. Händelserna i Turkiet har utspelats efter börsernas stängning i fredags varpå vi får se på måndag hur de reagerar på det.

I veckan har flera stora bolag släppt sina sexmånaders rapporter och generellt har de kommit in bra. Några av mina portföljbolag har rapporterat och de kom in starkt. H&M lämnade månadsuppdatering över försäljningen i juni och den var starkare än väntat.

Några av mina inlägg i veckan:

Mest uppskattat och delat i veckan är mitt inlägg om att köpa regelbundet. http://petrusko.blogspot.se/2016/07/kop-regelbundet-en-mycket-bra-strategi.html 

Jag skrev om H&Ms storsatsning i Indien. http://petrusko.blogspot.se/2016/07/h-storsatsar-pa-indien.html 

Castellum rapporterade som sagt i veckan och jag kommenterade den och lyfte fram några saker jag gillade med rapporten: http://petrusko.blogspot.se/2016/07/castellum-rapport-6-man-2016.html 

Mitt inlägg om 3 placeringar med låg risk blev snabbt populärt. http://petrusko.blogspot.se/2016/07/3-placeringar-med-lag-risk.html 

Bloggar och artiklar jag läst i veckan:

Tusentals studentlägenheter saknas. Läs artikeln hos DN.se 

miljonär innan 30 om hans vilda placeringar i Ryssland. Läs på hans blogg 

Income Surfer, amerikanen som nu skiftar över till Europeiska aktier. Länk till hans inlägg. 

JM har inte sett avmattning i efterfrågan pga amorteringskravet. Länk till artikeln hos DI.se



Igår var det lördag och familjen petrusko bjöd in släktingar på en grillkväll. Vi åt gott och hade trevligt. Våra gäster gillade vår nya favorit på grillen nämligen: baconlindade sparrisar.

Det blev en del "left overs" från grillen som vi idag använde till vår lunch. Korv och majskolv från igår och lite lök, paprika, champinjoner gav en mycket fin pastagryta.
Normalt sett är vi inte duktiga på att ta hand om mat som blir över. Jag skäms över att säga det men ofta slängs det i soptunnan.
Således är jag extra nöjd över den fina pastarätten vi åt till lunch idag.
Det blev även ett par köttbitar över och visst borde jag göra pytt i panna av dem?
Mmm, pytt med stekta ägg och rödbetor det är smarrigt minsann.

Vad gör ni av överbliven mat? Har ni tips på något ni lagar av leftovers?

Veckan som kommer nu är en blytung rapportvecka och nedan är en lista över mina portföljbolag som släpper rapport i veckan:

Investor
NCC
Telia
Fortum
ABB
Tele2
Skanska

Snacka om händelserik vecka. Jag har inga utdelningar på ingång i veckan utöver någon amerikansk men det dröjer bara ett par veckor till det kommer en rejäl drös pengar nästa gång. I början av augusti kommer utdelningen från flera svenska preffar bla Akelius, SAS och Volati.


8 kommentarer:

  1. Tjena!

    Länken till Income Surfer pekar till fel adress.

    Mvh
    Elizium

    SvaraRadera
  2. Har man kokt potatis och okokta grönsaker (paprika, zuchini, broccoli, lök, svamp, tomat etc) kan jag rekommendera att slänga allt i en ugnsform,
    hälla över ett paket hollandaise eller bearnaise, eller vilken annan som helst!
    lite riven ost över och slänga in allt i ugnen, blir det över av det smakar det lika bra dagen efter, men inte längre ;)

    SvaraRadera
  3. Tjena Elizium,
    Tack det blev lite knasigt där.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Grattis till ath i portföljen!!!
    Lyckades med samma sak själv,3 dagar i rad!
    Nu tar vi nya tag nästa vecka.

    Med vänlig hälsning Jojje

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Ha alltid ägg hemma. En omelett kan man göra på vad som helst. Även pytt som du skriver.

    Christopher

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    Slänga grejer i ugnsform med holandaise eller bärnä var nytt för mig, tack för tipset.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. HEj Christopher,
    Ja, det där är bra. I en omelett kan man som du säger blanda med nästan vad som helst och gott är det =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Pyttipanna eller den asiatiska varianten stektris. Perfekt mat som konstruerats just för ändamålet.

    Sparrisen blir fantastiskt med något lufttorkat runt den och riven parmesan över 😀 inte testat bacon men lite rädd det tar över för mycket över sparrisen?

    //Anon

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...