Concentric, intressant småbolag?

Jag har tidigare vagt hört talas om Concentric och vid ett tillfälle tittade jag snabbt på den och konstaterade att jag gillade verksamheten men avfärdade dem som för litet och för kort historik. Igår pratade de om bolaget på EFN Börslunch och då gjorde jag slag i sak och kollade lite närmre på bolaget.

Bolaget är verksamma inom traditionell verkstad (om nu det är ett uttryck) och gör bla hydraulpumpar. Stora viktiga kunder är Caterpillar, Cummins, John Deere mfl och den som har koll på de bolagen blir kanske avskräckt här. Med all rätt, de bolagen har haft tuffa tider och kan nog ha det en period ytterligare framöver. Concentric har dock lyckats prestera riktigt bra igenom denna tuffa period samtidigt som dess aktie stått och stampat. Kursen står kring 95 spänn vilket är samma nivå som för cirka två år sedan. Jag tror detta är i spåren av att marknaden prisat in tuffa tider för Concentrics kunder.

I bilden ovan kan man se fina nyckeltal för bolaget. Fint kassaflöde och redovisad vinst. Väldigt fin avkastning på eget kapital. En sund utdelningsandel och stadigt stigande utdelning.

Jag tycker det här ser ut att vara ett mycket intressant case. Det verkar vara ett bra bolag och jag tror på verksamheten på lång sikt. Att få möjlighet att köpa när marknaden bäsat ned kursen är ju tacksamt. Börsvärdet är knappa 4 miljarder och det är förvisso inget pyttebolag men ändock ganska litet. Jämför med Atlas Copco på cirka 250 miljarder i börsvärde, det är ett stort bolag.

Kolla in EFN Börslunch när de snackar om Concentric:



Disclaimer: Jag äger inte Concentric i dagsläget.

3 kommentarer:

  1. Tack!
    Alltid kul med nya intressanta bolag.

    SvaraRadera
  2. Verkar ju rätt nice, men jag är inte så sugen på mer verkstad just nu.

    SvaraRadera
  3. Concentric gillar jag! Har ägt dem sedan de knoppades av från Haldex. Min position i Haldex har jag i stort sett avyttrat, men Concentric har jag kvar och kan mycket väl tänka mig öka i.

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...