Därför är jag en vinnare i raset!

Avanza ställde mig frågan "Vad köper du i raset"?
Den här frågan ställde de till mig och några bloggare till så det lär nog bli flera intressanta vinklingar på den.

Här kommer min:

Om ni mot förmodan missat den glada gubben på bilden med en graf som pekar stadigt uppåt så kolla in den nu. Den är högst relevant när det kommer till min strategi och mitt sätt att se på ett "ras" som den surbörs vi nu varit inne i en tid.

Jag kallar mig själv för utdelningsinvesterare och det syftar till att jag har fokus på utdelningar, pålitliga sådana. Utöver utdelningsfokus så är jag en mycket långsiktig placerare och tänker helst decennier. Jag får utdelningar varje månad i portföljen och dessutom gör jag insättningar varje månad från min lön och köper regelbundet fler aktier för varje månad som går. Fler aktier som lämnar utdelning som jag kan köpa fler aktier för... Ja, ni förstår grejen.

Jag köper bara bra bolag som jag själv kallar dem. Bolag som tex amerikanska VF Corp som ligger bakom varumärken som Lee, Wrangler, The North Face mfl. Bra bolag som jag äger länge.
När börsen rasar så dras det mesta med oavsett hur bolaget går så backar dess aktie. Mina fina bolag tuffar på och går lika bra operationellt som tidigare men aktien rasar med övriga börsen.
Som köpare gillar jag när det är "rea" och tar således emot sådana här nedgångar med öppna armar. Jag får ju fler aktier för pengarna och på riktigt lång sikt kommer ju aktiekursen ikapp bolaget som tuffar och går. Det rör mig alltså inte i ryggen att min portfölj backar när börsen skakar, mina fina bolag går bra och dess aktie kommer i kapp på lång sikt.

Därför är jag en vinnare i raset! Jag fortsätter köpa, även om börsen rasar och jag får fler aktier för pengarna.

Jag nämnde VF Corp men vad har jag köpt mer i nedgången? Japp det kommer här:

Atlas Copco, verkstadsbolaget som alla andra bolag i sektorn har som förebild. Bolaget som aldrig sänkt utdelningen. Allt under 200 kronor tycker jag är en bra entry för ett långsiktig ägande.

ABB, lågt värderat bolag med spännande verksamhet. Stor och viktig spelare globalt på bla robotar. Stark utdelningshistorik och ett uttalat fokus på en stigande utdelning. Kring 150 kronor och därunder tycker jag är fina nivåer för denna.

Castellum, Fastighetsbolaget som alltid höjt utdelningen och de höjde den mer än väntat nu inför vårens stämma. Mitt största innehav men jag passade ändå på att köpa fler.

Industrivärden. En hyggligt försiktig placering, nästan som en indexfond men på lång sikt har denna presterat lite bättre. Jag köpte fler kring 140 kronor.

Xact OMXSB Utd, apropå indexfonder... En börshandlad indexfond som betalar utdelning. Jag planerar att vikta upp indexplaceringar rejält framöver. För att hålla nere risken. Indexinvestering är smart och sannolikt det bästa för gemene man. Warren Buffett rekommenderar oss vanliga dödliga att hålla oss till billiga indexfonder, det kommer ge oss bäst avkastning.

SAS preferens. Det går bättre för bolaget och finansiellt ser det mycket bättre ut nu jämfört med för drygt ett år sedan. Preffen kommer till största sannolikhet lösas in 2018/2019 till kursen 525 kronor. Preffen är uppbyggd så att inlösenkursen blir lägre och lägre till slutligen 525 kr år 2018. 2019 börjar utdelningen höjas i en trappa och detta är en tydlig signal om att det blir inlösen. Klart SAS inte vill pynta högre utdelning. Finansiellt är de ett mycket sundare bolag nu och kan lösa finansiering billigare än preffen så man skall räkna med inlösen.

Johnson & Johnson. Världens främsta bolag inom hälsovård. Finansiellt superstarka och imponerande 53 år oavbruten utdelningstillväxt. Fina nyckeltal med låg utdelningsandel och således mycket pålitlig utdelning. En mäkta fin komponent i en långsiktig portfölj. Ca 7% utdelningstillväxt på 5 år och cirka 9% på 10 år. Den här tycker jag är mycket köpvärd under $100 och jag har köpt två gånger nu i januari.

Akelius preferens. Bolaget som endast äger bostadsfastigheter vilket är den fastighetstyp med lägst risk tack vare sitt mycket pålitliga kassaflöde. Jag har gjort flera köp mellan 283 - 275 kronor nu i januari. Nästa utdelning är inom kort med X-datum 4/2. Allt under 285 kronor tycker jag är attraktivt på denna givet en buy and hold strategi. Preffar värderas utefter allmänna ränteläget bla och med rekordlåga räntor kan det bara gå åt ett håll vilket sätter press på preffar nedåt kursmässigt.

Japp detta är de bolag jag köpt utav de senaste veckorna. Jag har passat på och utnyttjat börsraset så det har blivit väldigt många köp och fler skall det bli oavsett om det fortsätter rasa eller ej.
För vidare inspiration kan jag rekommendera inlägget jag skrev i början av januari, Våga köpa! Länk till det här: http://petrusko.blogspot.se/2016/01/vaga-kopa.html

Image courtesy of Prakairoj at FreeDigitalPhotos.net



15 kommentarer:

  1. Tack för ett intressant inlägg!
    Har du något tips på bolag i Norge som ser intressant ut, tänker på att den norska kronan ä historiskt svag i dagsläget?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,
    Tack för din kommentar.
    Jag tycker Tomra är ett väldigt intressant bolag med sin inriktning mot sortering. De har dels utrustning som gör jordbruk mm effektivare och de har pantmaskiner.
    Båda delarna har stor potential world wide på mycket lång sikt.
    Ser kanske dyr ut nu/kortsiktigt men sannolikt fin på lång sikt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Jag tittade på de amerikanska bolagen och tänkte köpa. Då upptäckte jag de olika avtalen man ska skriva på. Jag tycker att de var svåra att förstå faktiskt. Är det något konstigt man skriver på? Det slutade med att det inte blev några köp just p.g.a. att jag inte riktigt förstår vad man skriver på.

    SvaraRadera
  4. HEj Anonym,
    Jag kan förstå dig. Det är väldigt mycket mumbo jumbo text och i grund och botten handlar det mycket om att kontrollera vem som handlar och att denne inte på något sätt är en ful fisk.

    Så för en helt vanlig ärlig Svensson är det bara skriva på och se glad ut.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset om Tomra kan säkert vara en bra placering på lång sikt. Dock har jag lite liknande strategi som dig och vill gärna ha åtminstone 3 % i direktavkastning...

    SvaraRadera
  6. Hey!

    Hur ofta och hur mkt delar Xact OMXSB Utd ut? Försöker läsa både på Avanza och Nordnet men hittar inte infon.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym,
    Xact OMXSB Utd delar ut en gång per år. I juni delar de ut 3-4% av fondens värde.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Tack för ett intressant och inspirerande inlägg! Ibland är det svårt att bedöma själv vilka prisnivåer är det rimliga för köp, jag uppskattar verkligen just det i dina inlägg! Man får riktlinjer och inspiration för nya aktier i porföljen!

    SvaraRadera
  9. Hej! Gillar din sida!

    Vad anser du om att investera i Fortum idag? Ser att du har dem i din portfölj, men att det är inget du skriver som rekommendation i detta inlägg. Jag håller på att skapa en egen portfölj just nu och samlar mycket inspiration från din sida m.fl. då utdelningar lockar.

    Jag blir nyfiken på bolaget då jag finner kombinationen av att Fortum är enligt Avanza det bolag som har högst direktavkastning, ägs av dig, och nämns på den här sidan av lillaekonomen som en av de mest ägda aktierna bland populära bloggar (http://lillaekonomen.blogspot.se/2016/01/analys-av-ekonomibloggarnas-portfoljer.html). Jag tycker den ser billig ut, och jag har en lång, lång sparhorisont.

    SvaraRadera
  10. En fond som betalar ut utdelning?? Det har ju de flesta fonder slutat göra på grund av förändrade skatteregler. Aktiernas utdelning dubbelbeskattas när fonden betalar ut utdelningen istället för att denna investeras i fonden med högre procentuell avkastning som följd. Det är den punkten att kolla efter när man läser de finstilta vilkoren för en fond.

    SvaraRadera
  11. Tack för info och bra kommentarer, lärorikt!

    SvaraRadera
  12. Hej, grymt inlägg men tänkte hur gör du om samtliga innehav känns för dyra för tillfället? Behåller du kapitalet för framtida lägre nivåer eller köper du in dig ändå för att få pengarna i rullning så fort som möjligt?

    SvaraRadera
  13. Hej Anonym,
    Jag kan hantera att innehav känns dyra för tillfället så länge jag fortsatt ser potential på lång sikt. Jag har slutat att försöka tajma genom att sälja och försöka köpa tillbaka billigare. Jag äger långsiktigt och sitter lugn i båten.
    Det har visat sig vara jättesvårt och statistik pekar på att resultatet är att man missar mycket avkastning genom att göra så.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Hej Petrusko och tack för en väldigt bra och informativ blogg och twitter!

    Jag har precis börjat att spara i utdelningsaktier och tycker att det är väldigt intressant men också att det verkligen finns hur mycket som helst att lära sig. Jag kommer att göra inköp varje månad (Avanza Mini) och inledde med HM och Castellum som jag tycker verkar vara stabila och fina bolag. Jag kommer att köpa och behålla och siktar på en portfölj med en 10-12 bolag tänker jag.

    Min fråga till dig är hur jag ska veta vilken nivå som är en bra köpvärd nivå på aktien? Hur räknar du ut det? Vilka parametrar tittar du på då?

    Hoppas att du får en fin helg!

    Mvh
    Robert

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...