Börsveckan som gått. V52 2015



Veckan som gått bjöd på färre börsdagar än vanligt då julafton var på torsdagen. OMXS30 slutade på +1,69% och det var klart positiva tongångar på onsdagen som var sista handelsdagen för veckan.
På Twitter lottade jag ut boken "köp billigt sälj dyrt" av Mattias Eriksson och inom kort kommer jag även publicera min recension av boken här på bloggen.

I veckan slog jag till på ett nytt portföljbolag, ABB. Mitt inlägg om detta: http://petrusko.blogspot.se/2015/12/nytt-innehav-abb.html

Ett inlägg som snabbt blev väldigt populärt var det om impopulära VDar och kraften hos Mr Market. http://petrusko.blogspot.se/2015/12/olof-faxander-susanna-campbell-och-mr.html

MiljonärSyrran sammanfattade sitt 2015 och det var mycket intressant att läsa om aktier och lägenhetsaffärer. http://miljonarsyrran.blogspot.se/2015/12/sammanfattning-2015.html

Trygg Framtid skrev om KMI, Kinder Morgan och dess sänkning av utdelningen. http://www.tryggframtid.nu/2015/12/vilda-aventyr-i-kinder-morgan.html

För övrigt bjöd veckan som sagt på julafton och hos familjen petrusko firades det med julgran, julmat, jultomte, julklappar och allt va dom hör julen till. Enligt barnen själva var förmodligen något paket med leksaker bästa julklappen men jag tycker självklart att Disneyaktierna vi gav dem var absolut bäst. När barnen blir äldre kommer de nog hålla med mig.
Idag söndag bjöds det på rejält med snö och familjen har varit ute och lekt och åkt pulka i omgångar, en helt fantastisk känsla, att få skratta och ha skoj med familjen, barn och fru.

Veckan som kommer är också en kort börsvecka pga nyårsafton men måndag till onsdag är börsen öppen. Jag hoppas få möjlighet att öka i ABB på 150 kronor. För övrigt blir det spännande att se hur börsen stänger 2015, med endast tre börsdagar kvar står OMXS30 på -1,22%. Blir 2015 ett minusår?


Image courtesy of Serge Bertasius Photography at FreeDigitalPhotos.net

3 kommentarer:

  1. Hej P!

    Jag funderade över Ericsson i förra veckan efter att ha insett att den har fin DA och även ligger rätt i tiden utifrån sin verksamhetsinriktning + Cisco. Hann dock inte köpa innan "rycket" kom i förra veckan.
    Hur ser du på Ericsson som en tänkbar köpkandidat utifrån dina kriterier?

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
  2. Hej Lars,
    Ericsson är inte riktigt min typ av bolag. Med det sagt skulle jag nog ändå kunna tänka mig att göra en liten investering i det, trots att jag inte fullt ut förstår verksamheten osv.

    Jag gillade Ericsson redan innan tvisten med Apple löstes. Var på en bolagspresentation av Ericsson nyligen och gillade vad jag hörde. Snabb övergång till mjukvarufokus, 9 miljarder sparprogram som kickar in inom något år. Stor potential i samarbetet med Cisco, att nå ut på nya marknader/nya kunder.

    Patentdealen med Apple innebär ett riktigt fint årligt kassaflöde.
    Ericsson A handlas till 79,5 kronor nu och det är nog inte så tokigt.

    Men som sagt, det skulle vara en spekulativ placering från min sida, mycket magkänsla och chansning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Tack för kloka tankar återigen, Petrusko!
    Jag har för egen del Investor som mitt största stamaktieinnehav och de har ju i sin tur stort ägande i Ericsson varför jag själv i nuläget avvaktat köp av Ericsson.

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...