Ökat i preffar och minskat kredit

Jag har köpt mycket de senaste dagarna, i fredags blev det Akelius och Alm Equity pref. Jag köpte även fler Klövern pref i slutet av förra veckan. De senaste veckorna har jag även minskat min belåning rejält, i runda slängar halverat den.

Idag passade jag på att köpa mer Alm Equity pref och Volati pref för pengar jag inte har... Eller alltså, jag köpte faktiskt för min kredit jag har hos Avanza. Trots att jag redan handlat för beloppet jag brukar sätta in varje månad så köpte jag ännu mer idag alltså. Nu ser jag gärna att preffnedgången tar paus ca en månad tills jag har pengar igen att handla för, då får det gärna fortsätta =)

Just nu utgör min belåning ca 4% av portföljen.

Om ca två veckor är det X-date för bla Klövern pref och pengar tickar in den vägen också. Jag är lite petig på sätt och vis och vill gärna betala tillbaka den belåningen jag egentligen inte planerat så om jag inte hunnit smälta den oväntade belåningen tills dess kanske jag tar lite utdelningar till att lösa det.

3 kommentarer:

  1. varför lånar du via avanza istället för att öka belåning på lgh/hus - borde väl bli billigare?

    är du inte rädd för fortsatta ränteuppgångar nu när den bollen sats i rullning (vilket skulle fortsätta minska värdet på preffar)? inflationen har ju börjat överraska på uppsidan i usa dessutom..

    SvaraRadera
  2. också.. hur ser du på risknivån i alm? tycker att det är mycket högre risk än t.ex. fastighetsbolagen givet att det är ett projektutvecklingsbolag utan löpande intäkter. skulle de till exempel drabbas av förseningar i ngt eller några projekt (vilket ju inte är helt ovanligt för byggbolag) så kanske de inte kan betala utdelningarna i tid..

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,
    räntan har bara en väg att vandra på sikt och det är uppåt, det skrämmer mig ej.

    Jag har tittat en hel del på Alm på sistone och gör bedömningen att det har mycket goda förutsättningar att pynta utdelningen på preffarna de närmsta åren. Marknaden de verkar på är inne i och står för fortsatt goda tider. Alm har en fin portfölj med projekt och möjligheter framledes. Historiskt har de levererat hyggliga vinster. Antalet preffar är lågt i förhållande till antalet stamaktier och preffutdelningen kostar dem "bara" ca 25,5 msek per år.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...