Var ej för aktiv, försök ej vara smartare än marknaden

De senaste åren har jag flertalet gånger sålt aktier med planen att köpa dem åter billigare. Fina bolag som jag egentligen gillar och tror på i det långa loppet. Jag radar upp några exempel fritt ur minnet, kan hända att tid och kurser inte stämmer exakt.

Axfood. Sålde kring 240 kr för ett par år sedan då jag ansåg att det var en mycket hög värdering och med den låga tillväxten skulle det ta lång tid att växa ikapp. Efter det har vi fått en otrolig multipelexpansion och något högre vinst. Nu handlas Axfood strax under 500 kr. Jag gillar Axfood och dess konjunkturoberoende verksamhet. Hade jag ägt den idag hade jag tyckt den är dyr som attans men ändå behållt den på lång sikt.

Betsson. Sålde kring 254 kr senaste halvåret och var övertygad att få möjlighet att knipa hem den billigare igen. Den hade ju jojjoat upp och ned en tid... Efter detta uppvärderades allt på börsen inklusive Betsson.

JNJ. Johnson & Johnson det superfantastiska bolaget som höjt utdelningen i 52 år på raken och alltid lyckas växa vinsten. Jag nära på älskar bolaget ändå sålda jag förra sommaren kring $106. Nu står den lägre.

Med facit i hand frågar jag mig själv varför jag skulle vara smartare än marknaden, jag  vill ju gärna tro att jag är det =) men marknaden works in mysterious ways och jag vill inte riskera sälja och titta på medan bolaget jag vill äga drar iväg.
Jag har sedan en tid uppdaterat min strategi och lagt till ett tankesätt som skall förhindra onödiga affärer som tex att försöka köpa åter billigare. Om jag gillar ett innehav och tror på det på lång sikt skall jag inte sälja det med strategi att försöka köpa det åter billigare. Då skall jag istället behålla.

Genom att göra sådana här affärer stiger dessutom kostnaderna i form av courtage och här sparar man några kronor också genom att upphöra med detta beteendet.

Lärdomen är alltså att man inte skall vara för aktiv. Köpa bra bolag på riktigt lång sikt och inte försöka tajma eller vara smartare än marknaden. En smart strategi och kostnadseffektiv då man håller nere courtagekostnaderna. Jag har agerat så här förr men som sagt, sedan något år har jag alltså försökt göra "smarta" affärer... Är ändå glad över mitt agerande och slutsatsen jag drar av det som lett fram till ett tydligt förhållandesätt kring detta i framtiden.

Analysera ditt agerande och dra lärdom av med och motgångar.

12 kommentarer:

  1. Är väl bara Ratos man ska sälja på vår/sommar för att plocka in kring 45-50 kr varje höst/vinter....

    SvaraRadera
  2. Ett tips: Läs Lundaluppens kommentar till JNJ 15 april 2014. Kommenterar själv tar upp Novo Nordisk, och hinner visst med en köprekommendation på JNJ. När det gäller Axfood så har den aktien alltid så länge jag kan minnas uppfattats som för dyr. Började läsa ekonomibloggar 2012. Aktien har konstant stigit sedan dess
    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
  3. Om man inte ska vara smartare än marknaden, då kan man fråga sig vad stockpicking tjänar till? Varför inte bara köpa Avanza Zero eller Nordnet Light eller vad deras motsvarighet kallas?

    SvaraRadera
  4. Bra tips att sälja Ratos i vår. Ska pröva att sälja och plocka in den igen i höst/vinter kring 45-50 kr.

    SvaraRadera
  5. Starkt att lägga dessa tillkortakommanden på bordet! Själv inspirerades jag av dej för ganska många år sedan (börssnack) och köper i stort sett enbart för evigt innehav. Att försöka tajma marknaden gör man bäst genom att öka resp avbryta regelbundna köp i långsiktiga kvalitetsbolag./KH

    SvaraRadera
  6. Tjena KH,
    Tack för din kommentar. Kul att jag inspirerat =)
    Precis som du nämner är ett bra sätt att tajma.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej Petrusko, tack för en bra blogg!

    Jag har en fråga:

    Känner du till några preferensaktier eller högavkastare från andra länder än USA och Sverige, som t.ex. Storbritannien, Tyskland och Japan?

    Det verkar annars på din blogg som att väldigt många bolag med hög direktavkastning handlas i USD, vilket skapar rätt obehaglig valutarisk i min mening.

    Om man kan ha lika många preffar/högavkastande aktier i Pund, Euro och Yen i portföljen så tar ju det bort mycket av valutarisken, därav min fråga.
    Mvh JH

    SvaraRadera
  8. Det här är även ett av mina största misstag jag brottas med väldigt ofta. Att sälja ett bolag man egentligen gillar och tror på i det långa loppet, i hopp om att köpa billigare. Oj så många gånger det har blivit fel den senaste tiden.

    SvaraRadera
  9. Hej JH,
    Preferennsaktier förekommer i andra länder också. Några Exempel jag känner till: Sydkoreanska Samsung preferens. National bank of Greece preferens.

    Gräver du så finner du.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Tack för ditt svar Petrusko;

    Anledningen till att jag frågar är att jag letat en hel del efter preferensaktier från bl.a. Tyskland, och inte lyckats hitta några alls (!). Kanske letar jag fel. Tipsa gärna om du vet nån bra sida för att hitta tyska/europeiska preffar.

    De extrema högavkastarna verkar ju mest komma från USA men jag vill helst kunna ha lika stor andel högavkastande aktier/preffar som handlas i EUR, YEN, AUD etc.

    mvh JH

    SvaraRadera
  11. Hej igen JH,
    Jag har tyvärr inga tips på var man hittar tyska preffar.
    Kan du tyska så underlättar det att googla fram det precis som jag gör när jag letar amerikanska. Finns ju många bra sajter som skriver om USA-preffar. Finns säkert om tyska också fast på tyska...
    Jag är ointresserad av dessa varpå jag ej söker.

    Spanska banken Santander har ett par preffar vet jag.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Appropå utländska preffar. Hittade en finsk REIT med fin avkastning. Går under OREIT (https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/436837/orava-asuinkiinteistorahasto)
    Ligger nu på 9% direktavkastning.

    Någon som har kollat närmare på den ?

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...