Poddar mm om ekonomi

Sedan en tid tillbaka följer jag diverse poddar om ekonomi och börsen i huvudsak. För er som inte vet vad en "pod" är så kan det liknas vid ett radioprogram som man när det passar ens eget schema kan lyssna på via webben.

Det har blivit väldigt poppis med poddar och de bästa/största har väldigt många lyssnare, bortåt 50.000 per avsnitt. Detta har medfört att väldigt många poddar har dykt upp och jag känner nu att det är så många att jag inte riktigt har koll på dem. Jag rör ihop dem och minns inte riktigt vilken som är vilken... Well, de största och bästa har jag koll på det är de övriga som blivit luddigt för mig.

Jag bestämde mig så att göra ett blogginlägg med lyssningsvärda/sevärda poddliknande företeelser. För er läsares skull men även för min egen så jag håller koll de olika poddarna =)

Börspodden. Två killar som jobbat på Remium tidigare med analys/trading men som numera lever på sin egen aktiehandel. Riktigt vassa killar som har bra koll och goda kontakter. De levererar bolagspecifika råd men även tankar kring börsen generellt. Det här är den podden jag tycker är ohotat bäst. Nytt avsnitt varje onsdag. https://soundcloud.com/borspodden 

Sparpodden. Günther och Jan på Nordnet pratar ekonomi och ger spartips/snåltips. Väldigt brett, oftast inte (aldrig tror jag) rena bolagspecifika köp/säljråd. Det är en skön stämning mellan de här grabbarna och de är ofta väldigt roliga. Båda två skall sluta hos Nordnet och således kommer denna podden försvinna från favvolistan. Kan hända att Nordnet petar in ett nytt gäng i podden men det är ju inte samma grej. Nytt avsnitt varje onsdag. https://soundcloud.com/sparpodden

Börsrådet. Web-TV från Dagens Industri. Inbjudna gäster gör programmet kan man säga. Riktigt vassa gäster brukar det vara, Simon Blecher har varit där flera gånger och han är grym som vanligt! Jag hoppas varje vecka att han är där igen =) Jag har aldrig sett ett avsnitt som varit mindre än bra, ofta är de mycket bra! Nytt avsnitt på fredagar. http://www.di.se/ 

EFN Börslunch. Web-TV från EFN som ägs av Handelsbanken. Två programledare, en tjej och en kille. Killen har varit olika från gång till annan, Tjejen är störtskön, lugn och sansad ställer hon initierade frågor och påståenden. Utöver programledarna har de två gäster som alltså blir utfrågade kring aktuella ekonomihändelser. Det brukar vara vassa gäster tex: Viktor Henriksson från Carnegie och Jonas Olavi från Alfred Berg. Börslunch har snabbt seglat upp som en favorit för mig och jag väntar med spänning på varje avsnitt. Nytt avsnitt vardagar kl 11.45.  http://www.efn.se/lista?categories=borslunch 



Jag har några till som jag gillar men jag får uppdatera sidan senare då jag rört ihop vad de heter och vilken pod som gör vad...

9 kommentarer:

  1. Fondpodden vill jag verkligen slå ett slag för. Jag tycker att alla inslag hittills varit riktigt bra, lite som p3-dokumentär fast bara inom ekonomi. Grävande journalistik av Jacob Bursell (jobbat ihop med Carolina Neurath på SvD).

    SvaraRadera
  2. Kan rekommendera kreditvärden.

    /Christian

    SvaraRadera
  3. Du har även poddarna från Aktiespararna:
    http://www.aktiespararna.se/artiklar/Poddar/

    Och poddar från EFN (utöver börslunch): http://www.efn.se/podcast_episode/borslunch-24-februari/

    DI's poddar (Analyspodden): http://borsenjustnu.podbean.com/

    Tradingpodden m Tobbe Rosén: http://www.ohmancapital.se/blog/

    Nasdaq Talks: http://nasdaq.libsyn.com/podcast

    Placera's STOCKholmsbörsen: https://soundcloud.com/stockholmsborsen

    /Christina

    SvaraRadera
  4. Måste säga att analyspodden från dagens industri är oerhört lyssningsvärd!

    SvaraRadera
  5. Håller med Familjen oberoende om Fondpodden, väldigt hög kvalitet på avsnittens innehåll

    Aktiespanarna är helt ok men där är ljudet undermåligt tyvärr

    Perfekt att kombinera poddar med friskvård IMO

    SvaraRadera
  6. Många bra inputs.

    Analyspodden och Placeras STOCKholm tror jag är två som jag tycker är riktigt bra. Ska lyssna och notera så jag inte rör ihop det igen.

    Som någon nämnde angående ljudet i Aktiespararnas pod, det är undermåligt och jag pallar inte lyssna på det. Finns så många fina poddar att man enkelt väljer en annan som inte har kass ljud.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Jag lyssnar oxå på massa ekonomi poddar . Aktiespararna börspodden efn analyspodden . Och inte att förglömma ekonomiekot lördag på sr s hemsida . Ekonomiska radioprogram när det passar lyssnaren att höra . Blir många program att höra på så det blir lite rörigt . Sparpodden lyssnar jag på med men den har varit rätt tramsig och seg och långdragen fast ett och annat guldkorn finns även där att höra . Saknar en podd med riktiga bolagsanalyser därman går genom en analys på ett bolag går genom en årsredovisning och gör en analys . Sparpodden gjorde en utmärkt sådan på Clas olsson som blev mycket bra . Men det var bara en gång det gjordes . Aktiespararna har lite analyser i en av sina poddar dock . Lyssningsvärt . Kommer Petrusko podden snart med ;) ?

    Mvh / F@brikörn

    SvaraRadera
  8. Tjenis Petrusko!

    Följer din blogg och undrar om du inte har någon litteratur i bokform som du kan rekommendera för en "nyfrälst" aktie-/fond-intresserad?

    //Mange

    SvaraRadera
  9. Tjena Mange,
    Bästa boken på svenska är "Investeringsboken", länk till ett inlägg om denna: http://petrusko.blogspot.se/2015/01/investeringsboken.html

    En mer invecklad bok på engelska är "The Single Best Investment". Bästa boken jag läst.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...