Global X SuperDividend ETF


Global X SuperDividend är en börshandlad fond med innehav i aktier mm som ger en riktigt hög direktavkastning. Riskspridningen är mycket god och risken är fördelad på 100 st innehav.
Innehaven utvärderas löpande och vid sänkning av utdelning kan de helt sälja ut ett innehav och byta mot ett "bättre".
De tio största innehaven:
FRONTIER COMMUNICATIONS
OMEGA HEALTHCARE (REIT)
NORTHSTAR REALTY FINANCE-
VTECH HOLDINGS
CONSOLIDATED COMM
PROVIDENT FINANCIAL PLC
PACIFIC TEXTILES HOLDINGS
ABACUS PROPERTY GROUP
BGC PARTNERS INC - CL A
CROMWELL PROPERTY GROUP

Några andra intressanta innehav är Fortum, UPM-Kymmene och Teliasonera. Fonden har hittat till Finland vilket för oss in på att innehaven även är spridda över världen vilket bjuder på ytterligare riskspridning.


Fonden har funnits och betalat utdelning sedan 2011. 
Årliga avgiften är 0,58%
Utdelningen betalas månadsvis kring 8-12:e i varje månad.
Under 2014 var utdelningen 0,1205$ per mån vilket ger ca 6,3% direktavkastning.
Tickern är: SDIV

Läs mer om fonden: http://www.globalxfunds.com/SDIV

28 kommentarer:

  1. Den där har jag på bevakningslistan sen ett tag tillbaka, blir sannolikt ett köp i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Alltid trevligt med artiklar om aktier/etf'er som man har på sin bevakningslista.

    Jag bara undrar en sak, då du skriver att det finns en årsavgift.

    På Avanzas sida så nämns det inte att de tar en förvaltningsavgift !

    https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/350575/global-x-superdividend-etf

    Tack för att du bloggar.



    SvaraRadera
  3. Vad är skillnaden på det här och junk-bond kraschen på 90-talet?

    SvaraRadera
  4. Intressant, bra riskspridning och bra månadsutdelande alternativ till enstaka REIT's som Realty Income (ticker O).

    SvaraRadera
  5. Hej Stefan,
    Ja, samma här.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Skördetid.
    Avanza har inte bästa upplägget i sitt system för ETF:er. Är det en fond? Är det en aktie? Mja, Avanza är lite osäkra och deras sida för varje ETF är inte bra. "Spread" tex som de anger är ju inte relevant för en ETF.

    Nog om det. Ta således för vana att inhämta information annorstädes när du kollar ETF:er.

    KOstnaden/avgiften för fonden är inbakad i resultatet och du ser aldrig att den dras utan det är inbakat liksom.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej DM,

    Vad skillnaden är på denna ETF med främst aktier på innehavslistan är vs en junk bond krasch på 90 talet?

    Konstig fråga.

    Missförstod du det kanske som att denna ETF innehåller junk bonds? Det gör den ej.

    Beträffande junk bonds står det klrt att investerare under en tid nu tagit högre och högre risk i jakten på avkastning.

    Junk Bond låter ju som det är rena skräpet och det är nog en vanlig missuppfattning att det är så. Obligationer från bolag med BB eller sämre rating kallas junk bonds.

    Junk Bonds är alltså inte skräp per definition.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej! Vad säger du om SPDR S&P Dividend ETF (SDY)? Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  9. Tjena Andres,
    SDY är ganska trevlig då den skiljer sig från liknande ETF:er. Den investerar i "kvalitetsbolag" som höjt utdelningen i minst 20 år men de viktar innehaven så att de med högst direktavkastning väger tyngst. Största innehaven är HCP, T, ED, NNN. PRecis som man kan förvänta sig med tanke på fondens strategi.


    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Tack för bra inlägg! SDIV innehåller om jag förstår rätt alltså främst högutdelande aktier och inte så många aktier med lägre utdelning men med god historik av höjningar (ex. dividend aristocrats)?
    frösöfrasse

    SvaraRadera
  11. Hej Frösöfrasse,
    Precis så, SDIV har inte fokus på dividend aristocrats utan fokus ligger på bolag med riktigt hög direktavkastning. Exempel på typiska sådana högavkastare som finns i deras portfölj:

    Orion
    AstraZeneca
    Teliasonera
    Fortum

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Bra alternativ för hög direktavkastning till hyfsat låg risk (och väldiversifierat). Orosmoln är ju dock högre räntor (i USA) och en starkare USD (dividends kan få ha svårt att hålla samma höga nivå som tidigare eller t.om. minska).

    SvaraRadera
  13. Hejsan, fint tips, jag sitter och ser på ett ytterliggare innehav i tillägg till mina direktavkastare NCC och telia främst. Jag har tänkt på Fortum som ger ca 6% på stadig basis.

    Denna ETFen kontra Fortum, utifrån ditt sätt att se det?

    mvh Mao

    SvaraRadera
  14. Hej Mao,
    Fortum är ett fint bolag med en riktigt bra verksamhet som jag tror på på mycket lång sikt.

    Jag väljer Fortum framför ETF:en som jag förvisso också gillar och tror på men ser mer som ett komplement i portföljen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  15. Finns det någon risk med dessa ETF-fonder som man bör vara medveten om?

    Äger man en fond så äger man indirekt aktier i ett flertal företag. Är fonden belånad så står detta tydligt. Inga konstigheter! Frågan är om samma regler gäller för ETF-fonder?

    Eller finns den en sannolikhet att det ligger en "kasse skit" som realt värde i grunden? Med andra ord, får man det man tror att man köper eller sitter det en slug banktjänsteman i bakgrunden och tjänar pengar på luft?

    Då tänker jag närmast på alla råvarucertifikat och liknande finansiella instrument där banken påstår att du köper en råvara, men egentligen finns inget realt värde. Banken bara "lovar" att det följer guldpriset... vilket fungerar jättebra så länge alla tror på bankens löften... men den dag folk slutar tro, då äger du inget mer än papper. Att äga "löften" är en större risk än att äga riktiga andelar i ett företag eller äkta guldtackor i ett kassaskåpet. Att äga bankens "löfte" är att exponera sig mer mot bolagsrisken än vad det kanske är värt...

    Det blev ett långt inlägg, hoppas du förstår min fråga :)

    /CC

    SvaraRadera
  16. Tjena CC,
    En ETF äger aktier osv precis som en vanlig fond. Man kan gå in på utgivarens hemsida och se alla innehaven i ETF:en.

    Vissa kör med belåning.

    Kolla upp innan vad du köper så blir du ej stående med "luft" som du säger. I det här inlägget om SDIV har jag länkat till Global X sajt där kan du se hela förteckningen över innehaven i denna ETF:en. Ingen luft där.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  17. En gammal tråd, men....
    Har du funderat något på detta med "avkastning" resp "ETF kurs utveckling".
    För SDIV ser det bra ut som jag förstår det (NAV +0,41% samt Dividents på över 6% det gångna året).
    För andra ETF's verkar det värre, om jag förstår utfallet på tex. "SPDR S&P International Dividend ETF, DWX" korrekt så var utdelningen 6,14%, men total "return on investment" -8,95%.
    Eller missförstår jag?
    Jag tycker dock att det är otydligt på hemsidorna.
    mvh/Micke

    SvaraRadera
  18. Hej Micke,
    Ja de flesta ETF:erna går upp och ned i kurs precis som vanliga aktier. Kortsiktigt är ju utdelningen ingen tröst om kursen backar lika mycket eller mer. Har man en bra ETF så skall det bli bra i slutändan på lång sikt. Antingen hålla sig stadigt i kurs och ge stabila utdelningar tex SPFF. Eller sakta men säkert stiga i kurs som tex SCHD borde göra på lång sikt.

    När jag kollar ETF:er kollar jag ofta på Yahoo Finance för kurshistorik mm samt Morningstar för diverse info.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  19. Hej,

    Vilken av SDIV och SPFF föredrar du, och varför?

    SvaraRadera
  20. Tjena Anonym,
    Jag gillar SPFF allra bäst då den passar mig och mitt fokus på Fixed Income. Jag tycker dock att SDIV är en mycket fin ETF och tror att jag kommer köpa den förr eller senare.

    På lång sikt borde SDIV ge betydligt bättre totalavkastning än SPFF.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  21. En sak förstår jag inte. Utdelningen är fast i dollar. Köper jag då också enbart jämna poster (andelar) i etf:en. Om inte, hur beräknas annars utdelningen eftersom den inte är procentuell utan ett fast värde. Var hittar jag info om vad en andel kostar (alltså dess storlek).

    En klar nybörjarfråga, men jag har funderat på detta och sökt utan att hitta bra svar.

    SvaraRadera
  22. Hej

    Denna verkar riktigt intressant att börja månadsspara i. Vad tror du om denna vs SPP GLOBAL?? Nu är de ju lite olika, men jag skulle vilja veta vad som kan vara bäst på lång sikt ifall man var tvungen att välja mellan dessa två (eller någon annan global etf som kanske är ännu bättre).

    SvaraRadera
  23. Tjena A,
    Jag har stort förtroende för SPP fonder och om man inte är ute efter utdelningar som jag så är nog SPP fonden ett bättre alternativ. Den behöver man inte kolla så noga om man litar fullt på dem som jag gör. Kan tänka mig att de har lägre avgift också. De har en strategi som förmodligen kommer ge bättre avkastning på lång sikt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  24. Tycker du fortfarande det här är en attraktiv produkt om vi tänker på dagens prisnivå? Den har sjunkit en hel del från sin topp. För mig känns det lite tråkigt att sitta och vänta halvår/år på utdelningar som i många svenska aktier. Även om det blir en mindre utdelning fast månadsvis så känns det mer levande för mig. Därav är produkter som denna väldigt intressanta

    SvaraRadera
  25. Hej!

    Jag har tittat en del på denna och även på IDV som du ju också har i din portfölj. Jag har dock inte blivit övertygad om dem och anledningen till det är att jag inte kan se att de har haft någon stabil utdelningstillväxt. Jag håller med om att de har hög utdelning men om den inte växer borde det väl vara bättre att skippa aktier helt och istället investera i obligationsfonder som EHI eller PCN?

    Allt gott!
    Michael

    SvaraRadera
  26. Tjena Michael,
    Det är helt olika typer av ETF:er. SDIV har fokus på hög yield och någon vidare utdelningstillväxt skall man inte vänta sig. Däremot kan man på lång sikt vänta sig en kursuppgång.

    EHI och PCN är också hög yield men där skall man inte förvänta sig kurstillväxt på lång sikt. Obligationerna går upp och ned inom ett visst spann beroende på allmänna ränteläget. De går alltså inte stadigt uppåt som aktier gör.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  27. Får man ta del av kursuppgången på de underliggande aktierna också? Eller bara utdelningen?

    SvaraRadera
  28. Hur kan fonden betala 3-4% utdelning när genomsnittliga utdelningen av alla aktieinnehav är lägre (om jag inte har fel)?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...