Börsen och utdelningarna våren 2019

Har du ens det minsta intresse av börsen så har du knappast missat den pampiga uppgången hittills i år. Sedan årets början har OMXS30 stigit 15,5 procent och tittar man dessutom på ett index som inkluderar utdelningarna (OMXS30GI) så har man fått en totalavkastning om 18,25 procent. Det är en fantastisk utveckling på lite drygt ett kvartal bara och kanske får vi en lugnare period på börsen snart. Ja, jag har några saker som skulle kunna peka på det.

Vi går in i en tung rapportperiod nu där det är oerhört viktigt att bolagen visar upp framtidstro och tillväxt för att upprätthålla aktiekurser. Att leverera på förväntningarna.

Det är dessutom starten på en tung utdelningsperiod och det påverkar på ett par sätt. Dels så tar det ner vanliga OMXS30 till en lägre nivå men framförallt så finns det många "kupongjägare" som säljer när de fått sin utdelning.

Historiskt sett så är börsen stark över vintern och inför utdelningsperioden på våren för att därefter bli svagare. I slutet av sommaren/början av hösten har vi de sämsta börsmånaderna i ett historiskt perspektiv.

Det är naturligtvis inte hållbart att börsen avkastar 18,25 procent per kvartal men när den faktiskt lugnar ner sig det återstår att se. Man kan sia om det men varken mina gissningar eller historisk data förtäljer framtiden. Det kan ge en liten hint kanske men framtiden får utvisa.

Med det sagt så hör det till saken att börsen inte är utmanande dyr om bolagen något sånt där lever upp till förväntningarna,

Jag är alltid fullt investerad och köper regelbundet mer aktier. Ibland kan jag tycka att många bolag är dyra men det är inga problem att hitta köpvärda bolag nu i mitt tycke.

Läs mer: Mitt senaste köp på börsen.

6 kommentarer:

  1. Hej Petrusko. Bra jobbat. Samma här alltid full investerad. Imponerande av Svensk börs index.
    Spp Aktuefond Sverige 10år 266%
    Amf småbolag 10år 504%.

    Riktigt bra sköter sig själv indexfonder som kräver varken tid eller kunskap. Imponerande. Eller hur?
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena JAcke,
      Tack för din kommentar. Ja man kommer långt med fonder och för de flesta är vanliga indexfonder det smarta valet. Den där AMF småbolag är aktiv men har trots det en otroligt låg avgift. Jag tycker det är en bra småbolagsfond.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Bra inlägg!
    Som vanligt förstår jag inte teorin av att sälja när man fått utdelningen. Aktiekursen faller ju lika med utdelningen vid x-dag, allt annat lika. Borde bli ett nollsummespel om du frågar mig. Men kanske har jag missat något :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM,
      Tack för din kommentar. Näe jag är väl inte heller värst imponerad av det där beteendet men det är ändå ganska vanligt. Investerare börjar tidigt på vintern att ladda upp med aktier som pyntar utdelning på våren. Sedan skall det säljas efter utdelningsperioden.

      Man kan ju hitta stöd i agerandet i historiken att börsen faktiskt presterar bäst de månaderna. Från sen höst till slutet vår, att aktier är en vintersport sägs det ju.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Vem hade trott på denna uppgång i höstas? Som tur var köpte jag en del då. Jag tror det blir en korrigering snart men ingen börskrasch. Själv ökar på sparkontot i uppgångar och minskar i korrigeringar.
    Mvh Aktiemamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med andra ord köper dyrt och säljer billigt. Som alla andra in/ut tajmar börsen. Mvh. Jacke77

      Radera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...