Avanza Emerging Markets


Avanza Emerging markets är en tillväxtmarknadfond som Avanza lanserade 190328. Likt fonden Avanza Global så är det en matarfond och det är inget konstigt med det. Kort förklarat så använder de sig av en partner som redan har en sådan här fond, de förhandlar fram ett rimligt pris med dem och kör sin egen fond enbart investerad i den där partnerns fond.
Det här är en attraktiv fond i mina ögon, sett till den låga avgiften. I övrigt är det ju vad det är, en indexfond med inriktning tillväxtmarknader så om man vill ha sådan exponering är den här fonden vettig.

Produktens avgift: 0,29 procent
Fondförmögenhet: Inga uppgifter vid lansering, den är ju nystartad och tom då.
Minsta köp: 1 krona
Antal ägare hos Avanza: 0 st. (2019-03-29)
Köp och sälj innan klockan 10 sker dagen efter och syns på kontot efter 2 dagar.

Jag gillar fonden och tycker det är ett riktigt bra erbjudande från Avanza. Det är nog inte så tokigt att ha exponering i sådana här länder i ett långsiktigt spar. Det är enkelt att föreställa sig att de där länderna kommer växa snabbare i framtiden än många andra länder i tex Europa.

Länk till Avanza Emerging Markets hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

20 kommentarer:

  1. Hej,
    Vet du vilka andra regioner ingår i de 27% "övriga" regioner som står i fond-info sidan?
    Intressant veta om det ingår också t.ex. Google, Netflix o m.m. från USA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Google, Netflix mfl är från USA och det är inte en emerging narket. De ingår alltså inte i fonden. För en enkel överblick kan du checka in bilden överst i detta inlägg, där har du en karta med ingående länder markerade.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Håller med, är riktigt intresserad av den här!
    Hur ser du på den här jämfört med exempelvis Robur Access Asien? Olika index så klart, men är den ena bättre än den andra?

    Tack för intressant blogg!
    //Oscar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Oscar,
      Jag tycker Swedbank Robur Access Asien är en bra fond. Avgiften är låg och inriktningen Asien specifikt gillar jag. När jag tänker EMerging Markets så är det främst Asien jag gillar och tror på. Brasilien och en rad andra länder kan säkert bli bra men inget jag suktar efter på samma sätt som jag gillar och tror på Asien.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Yup, Asien lockar helt klart och jag har ett sparande i Robur-fonden. Men visst blir det intressant när det dyker upp nya erbjudanden :)

      Jag lägger lite span på den här så får vi se om det blir komplettering framöver.

      Tack för svar och trevlig helg!

      //Oscar

      Radera
  3. Himla trevligt de släpper de här billigare alternativen. Minsta köp på 1 kr är inte helt fel det med, så även små utdelningar eller summor kan komma i arbete. Kollade snabbt Swedbank och Länsförsäkringars fonders minska köp och de låg nu på 50 kr. Möjligt jag missat nåt, men låg inte de flesta fondförvaltare på 100 kr tidigare?

    Mvh Pengaklyvern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja det där med 1 krona minsta köp är nice. Avanza ändrade nyligen sina egna fonder så det är 1 krona som gäller på dem. De flesta är 100 kronor hos Avanza men det finns några avvikelser åt bägge hållen.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Denna är väl tyvärr syntetisk replikerad?

    SvaraRadera
  5. Denna är väl tyvärr syntetiskt replikerad till skillnad mot Avanza global dock eller har jag fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lippe,
      Jag har läst igenom en flera infoblad osv om fonden och har ej uppfattning att det är syntetisk replikering utan snarare att de i huvudsak använder fysisk replikering. Att fonden alltså äger aktier i ingående bolag. Jag spanar mer för att se om jag fattat fel. Uppdaterar inlägget om det är så att det bara är syntetisk replikering.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej, vill gärna höra vad du generellt tror om investeringar i tillväxtmarknader? Håller med om att ekonomierna borde växa snabbare än andra länder, men har också läst att det är svaga samband mellan länders ekonomiska tillväxt och avkastning på aktiemarknaderna. Tar gärna emot tankar!

    SvaraRadera
  7. Tja Petrusko!

    Gällande barnspar vilken fond skulle du ha valt mellan Swedbank Robur Asienfond, Core Ny Teknik eller Avanza Emerging? Tack för en fin blogg o all inspiration o analyser som vanligt!

    SvaraRadera
  8. Okej jag hörde nämligen att det skulle stå någonstans hos amundi om att denna fond skulle använda syntetisk replikering, hoppas det ej stämmer då blir det att byta till denna från access Asien troligtvis

    SvaraRadera
  9. Fick detta svar från Niklas (Investeraren) på Avanza precis när jag frågade om syntetisk replikering:
    "Det är fysisk replikering, stämde precis av då jag sitter bredvid Linnea som är ansvarig ��☝��"

    Mvh
    Elizium

    SvaraRadera
  10. Petrusko, jag är lite orolig att jag nu byter access Asien (0,33%) mot Avanza EM (0,29%) och att Avanza EM sen får högre transaktionskostnader och blir dyrare än access Asien så jag får byta tillbaka igen vilket skulle vara riktigt irriterande. Tror du risken är stor för detta? Sett flera fonder senaste tiden där avgiften ökat markant pga transaktionskostnader, PLUS mikrobolag tex låg på ca 0,45% total avgift men nu är den på ca 0,68% osv..

    Ska man avvakta ett tag med Avanza EM och se så avgiften inte höjs innan man byter ifall det räcker med att den höjs till strax över 0,33% för att man inte ska vilja ha den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lippe,
      Tack för din kommentar, utmärkt fråga det där. Avgiften för Avanzas fond är en uppskattning och faktsiska kostnaden kommer uppdateras efter nästa årsskifte. Jag tippar på att det inte blir någon stor förändring om det blir någon. Fonden du redan har är ju en bra fond, du vet vad du får och avgiften är låg. Visst vore det rimligt om du väntar med ditt byte till efter årsskiftet.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Okej! Tack för så snabbt svar och grym blogg!

    Mvh Lippe

    SvaraRadera
  12. Någon som vet ifall Avanza EM är med i superlånet? Det hade varit väldigt trevligt.

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...