När börsen backar av kortsiktig oro slår jag till


På sistone har vi sett en hel del nedgång och stora fall för vissa aktier i samband med rapport. En liten miss ett enskilt kvartal och fram kommer stora släggan, aktien skall mosas och det rejält. De mosade aktierna har till och med ofta bjudit på riktigt bra prestanda i sin rapport men blir mosade för att marknaden hade förväntat sig lite mer. Det är lätt att få uppfattningen att ett bolag har havererat fullständigt när aktien backar rejält på börsen. Men icke då, man måste hålla isär det där hur ett bolag presterar rent operativt och hur aktiekursen går. I det långa loppet tenderar det att hänga ihop, alltså bra prestanda i bolaget visar sig i form av bra aktiekurs. På kort sikt kan de gå helt skilda vägar.

Jag är långsiktig och hur en rapport tas emot ett visst kvartal har för mig ingen betydelse. Det är framtida potential som betyder något och den försvinner ju inte och kommer åter mellan kvartalen. När bra bolag blir mosade på börsen passar jag på att köpa mer och jag noterar att många istället för att köpa ställer sig frågan:
Är det nu man skall köpa eller kommer det backa mer?
Ja den som funderar på det blir ofta utan eftersom det är först i efterhand som det visar sig när det ultimata tillfället uppstod.

Det här är inget unikt för just det skede börsen befinner sig i nu utan den här betraktelsen har jag gjort under många år i sämre som bättre börsklimat. Ett rimligt förhållningssätt är att ta ställning till priset, är det ett rimligt pris så kan man köpa och vara nöjd med det. Att gå runt och fundera på när man skall köpa för att det eventuellt kan backa mer blir bara löjligt. Man kommer aldrig kunna veta på förhand. Ibland visar det sig än bättre tillfällen och ibland inte, oavsett så har du betalat vad du anser är ett rimligt pris.

När släggan är framme och mosar funderar jag alltså inte om det är det mest ultimata tillfället i universum utan jag funderar på om det är ett rimligt pris på det här sunda bra bolaget som jag normalt investerar i. Köpa bra bolag till ett rimligt pris kan vi alla lyckas med. Att pricka universums mest ultimata supertillfälle med garanterad ingen fortsatt nedgång... Äh bara glöm det. Det prickar man av ren tur. Genom att slå till när man anser att priset är rimligt så har man gjort köpet och när det i efterhand visar sig vara ett fantastiskt tillfälle, ja då har man ju redan köpt. Den som väntar den väntar fortfarande.

6 kommentarer:

  1. Tack för detta! Jag är "ny på börsen" och gillar verkligen din blogg och hur du resonerar.

    Har kommit igång med mina första placeringar nu i Oktober (man får väl se det som att jag har lärt mig läxan rätt billigt) och har funderat på när jag ska fortsätta placera, om man ska försöka vänta in "det perfekta tillfället" eller bara placera månadsvis oavsett trend med tanke på att jag vill vara långsiktig. Detta inlägg bekräftar mina tankar, tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Pontus,
      Kul att du är igång med ett börsspar. Som du är inne på så går man ju på en del nitar men det är viktig lärdom.
      Lycka till med dina investeringar.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Börsen lär inte tappa lika mycket som 2008 i alla fall, om det inte dyker upp något riktigt obehagligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tripple,
      Nej det är ju långt ifrån varje nedgång som är så kraftig som den i finanskrisen. Ibland backar börsen några enstaka procent och världen går inte under. När man läser nyheterna kan man dock få uppfattningen att när börsen backar då rasar den rejält och nästan hela världen går under.. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Vi kör lite småpåfyllningar i portföljen nu när allt går ner. Får väl se vad som är botten den här rundan, som du säger är det ju svårt att veta förrän efteråt.

    SvaraRadera
  4. Vad tyckte du om BPYs senaste rapport? har inte sett dig kommentera något om den. Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...