Wallenstam bokslutsrapport 2017


Idag presenterade fastighetsbolaget Wallenstam sin bokslutsrapport för 2017 och i vanlig ordning har de skapat en aktieägarvänlig video där de pratar om verksamheten osv. Klicka play ovan för att titta, den är 8 minuter lång.

Förvaltningsresultatet steg 10 procent till 806 miljoner kronor.
Substansvärdet ökade under året med 13,3 procent.
Substansvärdet som EPRA NAV var 76,42 kronor per 31/12 2017.
På bokslutsdagen hade Wallenstam 1953 lägenheter i produktion.
Som de redan meddelat i delårsrapporter har de skrivit ned vindkraften i värde med 500 miljoner.
Vindkraften genererar ett positivt kassaflöde och det är fokus medan värdet bara är en siffra i en bok.
Förvaltningskostnaderna har ökat och förklaras delvis av att man nu äger fler fastigheter.
En utdelning om 1,8 kronor föreslås. En höjning med 6 procent från föregående år.

Jag tycker det är en helt okej rapport och jag känner mig fortsatt trygg i att Wallenstam kommer leverera stigande resultat och utdelning på mycket lång sikt. Det är en mycket attraktiv tillgång Wallenstam äger i form av sina bostäder och fastigheter i bra läge i starka orter.

Länk till Wallenstam hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. Hehe, det räcker med att kika på den där videon för att bli sugen på att investera :D Tycker alla bolag skulle göra sådan videos; lätt att förstå och väldigt informativa.

    Jag äger inte Wallenstam idag.

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Ja eller hur! De här videosarna är suveräna. Så himla bra och omtänksamt för aktieägarna.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Handlas för första gången på länge under substans!
    Ett av mina största innehav men ökar gärna om vi trillar ner mot 65
    Mvh Hankiis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Hankiis,
      Ja 65 kronor hoppas jag vi får se snart igen. Den var ju där i kring häromdagen men jag missade köpa där.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Fastighetsbolag tenderar att handlas runt sitt substansvärde, ibland över och ibland under. Att då som Wallenstam har gjort, köpa tillbaka aktier när aktien handlats ganska mycket över sin substans, tycker jag är märkligt. Nu när det återigen är 'rabatt' kan det dock vara motiverat. Annars ett välskött bolag, men beståndet genererar inte så hög löpande avkastning (förvaltningsresultat), så personligen har jag inte den i portföljen.

    På tal om fastighetsaktier - har ni noterat att Klövern lämnat ett supersnålt budpliktsbud på Tobin? Stamaktiernas bud ligger under senaste kurs och preffarnas bud ligger under inlösen. I pressmeddelandet (som enbart hittas under Klövern på Avanzas hemsida och inte under Tobin konstigt nog) står det dock att budet inte är ett uttryck för att Klövern vill ta över bolaget helt.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  4. Market Correction09 februari, 2018 11:45

    Hej Petrusko, har du inte funderat på ibland hur din pension kommer att se ut när du närmar dig 65? Du verkar ju leva mycket på passiva inkomster och ej förvärvsarbete?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det bästa med hans upplägg. Du och jag som lönearbetar är ju helt beroende av att staten tar hand om oss när vi inte orkar arbeta längre, petrusko fortsätter ju bara leva på sina passiva inkomster som om inget hade hänt..

      Radera
    2. Tjena,
      Jag har arbetat i ett gäng år och kommer få någon sorts pension av staten men den blir ju som en bonus uppe på toppen. Jag har sparat ihop pengar själv så jag klarar mig på egen maskin.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...