Fredrik Lundberg och Successionsordningen


Dagens Industri hade inför helgen en artikel om Katarina Martinson och Louise Lindh, döttrar till Fredrik Lundberg. De brukar hålla en ganska låg profil så när de nu var med i en intervju i DIs helgbilaga svischade jag in på biblioteket i fredags för att läsa. De prydde framsidan på den rosa tidningen och det var när jag bläddrat färdigt i den som jag insåg att det var i en bilaga artikeln befann sig. Bilagan hade fått fötter dessvärre och ännu har jag inte läst artikeln i sin helhet. Jag läste nu en nedkortad variant på sajten E55.se. Länk till artikeln.

Genom åren har jag läst lite här och var om Katarina och Louise som bägge verkar vara drivna och sansade personer. I den här typen av bolag som Lundbergföretagen föredrar jag att en stark ägarfamilj driver vidare bolaget i sann "Lundberganda". Precis som jag uppskattar ägarbilden med familjen Wallenberg i Investor. Bara för att man är släkt/barn till grundare/ägarfamiljen är man inte per automatik en duktig ledare och investerare. Det måste man kämpa sig till, utbilda sig och insupa kunskap. Katarina och Louise har länge varit engagerade i Lundbergsfären och bevisat just detta. Jag tror på dem och är tacksam för att de skall komma driva vidare Lundbergföretagen i sann Lundberganda.

Lundbergföretagen är ett investeringsföretag med en stor del fastigheter i det helägda Fastighets AB LE Lundberg samt en stor post i det börsnoterade fastighetsbolaget Hufvudstaden. Andra stora innehav är Holmen och Industrivärden. Direktavkastningen är låg men de är flitiga utdelningshöjare. Fredrik Lundberg föredrar det så fick jag till svar för många år sedan när jag pratade med CFO om just utdelningen. Sedan dess har de höjt och höjt och höjt och höjt.... och höjt igen.

Länk till Lundbergföretagen hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

3 kommentarer:

  1. Hej Petrusko,

    Gillar själv Lundbergsföretagen, en aktie med fin historik, dock inte lika kul att köpa då utdelningen är väldigt låg. Men om Lundbergs döttrar fortsätter med samma strategi som sin far bådar framtiden gott för denna aktie.

    Mvh/ Investmentbolagsinvesteraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja eller hur. Det bådar verkligen gott det här. På samma sätt är Douglas söner engagerade i Latour och kommer driva vidare det i sann Douglasanda =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej!
    Fint bolag det där.
    Har du tips på någon sida för att se utdelningsandel av vinsten för investmentbolag?
    / Jonas

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...