Jag slår börsen med låg volatilitet


Jag kommenterade precis på Lundaluppens blogg angående relativ avkastning. Jag skrev något som jag kan tänka mig att fler finner intressant eller kanske skapar det frågor. Min portfölj slår börsen med en lägre volatilitet, en följd av ett lägre risktagande och noga valda innehav. Som ni kan se i grafen ovan där den gröna är min portfölj så tickar den stadigt på medan den gula som är SIX30RX svajar lite mer upp och ned.
Min portfölj har på kort sikt inte hängt med lika snabbt upp men heller inte hängt med ned lika mycket som index.

Det här är mina svenska innehav som utgör kring 85 procent av portföljen. Valutan påverkar mycket för utländska innehav och blir missvisande åt båda hållen över tid.

Jag investerar i bolag som stadigt går med vinst och delar ut pengar. Just utdelningen är en central del i min strategi där jag söker efter det bästa bolagen som har en bra utdelning. Det finns flera bra bolag som inte betalar något utdelning men det finns så många som gör det att jag utan problem kan hålla mig enbart till dem. I min urvalsprocess filtrerar jag bort bolag som inte riktigt håller måttet och det är en av anledningarna att jag slår index och att jag har lägre volatilitet. Index innehåller ju många bolag varav vissa ibland går på en mina eller utvecklas svagt. Det kan hända och händer även mig att innehav utvecklas sämre än jag tänkt mig men peppar peppar så vill jag påstå att det drabbat mig mer sällan än det gör för index.
Jag har också en andel preferensaktier som ger en stadig utdelning men liten kurspotential. Under några år har preffarna stigit i kurs på grund av låga räntor och det kommer en tid när de kan backa lite igen i spåren av högre räntor. På sikt skall de rent teoretisk sett inte röra sig så mycket i kurs. Detta är också en bidragande faktor till lägre volatilitet och stadig avkastning och prestanda.

Det var några rader om min strategi och prestanda. Nedan postar jag också en graf på lite längre sikt. Så här tuffar det på.

20 kommentarer:

  1. Fint utfall, borde ge bra Sharpekvot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Luppen,
      Jag erkänner att jag har dålig koll på hur Sharpekvoten fungerar då jag aldrig brytt mig om det. Den är 2,23 och jag googlar och får fram att det är jättebra hehe.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Ser bra ut! Som kuriosa kan jag nämna att mitt konto med preferensaktier gått upp ca 16% i år varav knappt hälften kommer från utdelningar men framöver lär det bli andra tider...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Kul, snyggt jobbat.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Ser mycket bra ut.
    Vi skulle inte ha sålt Tele2 dock förra hösten..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Haha näe med facit i hand blev det inte toppen. Jag har för mig jag investerade i preffar istället och de har ju inte gått i närheten lika starkt som Tele2 gjort sedan dess.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Ser ju fint ut. Ja vår andel preffar bidrar till en krockkudde. Vi får väl se hur det blir med stigande räntor dock...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Ja det kan bli en helt annan story.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Upplever samma som du, portföljen står emot bra i nedgång men hänger inte med i stark uppgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktieoutsidern,
      Gött där, stadigt ticka på uppåt gillar vi.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Grattis! Att klara det till låg volatilitet är ju rena drömmen. Fint resultat till lägre risk än index.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren,
      Tack, ja sett till risktagandet och min strategi så är jag nöjd med utfallet.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Härligt!

    Nästan exakt som mina grafer på 1 och 3 år, skrämande!

    Sharpkvoten hur funkar den på avanza, eftersom den visar lika 2,26 på alla tidsintervall jag väljer?

    Trevlig blogg, keep it up /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Micke,
      Tack och bra gjort får jag säga då =)
      Sharpekvoten mäts på rullande 12 månader och är därför den samma oavsett vilken tidsperiod du visar grafen på. Den är alltid för de senaste 12 månaderna alltså.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Härligt!

    Nästan exakt som mina grafer på 1 och 3 år, skrämande!

    Sharpkvoten hur funkar den på avanza, eftersom den visar lika 2,26 på alla tidsintervall jag väljer?

    Trevlig blogg, keep it up /Micke

    SvaraRadera
  9. Hej petrusko, tack för fantastisk blogg!
    Jag har en fråga om skistar och din syn på långsiktighet. Jag läste något av någon om hur skistar är alldeles för exponerade mot räntekänsliga hushåll? När räntan går upp så drar familjer ner på dyra fjällresor? Hur ser du på det?
    //Rasmus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Rasmus,
      Skistar äger en hel del mark där man bygger nya fastigheter och är även exponerade mot den marknaden då bolaget löpande har intäkter av sådan försäljning. ALpinverksamheten är inte den heller konjunkturokänslig. Det är ju inte så att Skistar står för ruinens brant vid sämre konjunktur osv men de gör kanske inte rekordvinster i sådan. De har klarat sig utmärkt genom flera kriser historiskt och lär göra det även i framtiden.

      Jag är inte orolig för drastisk minskning av Skistars omsättning i närtid. Verksamhetsåret som precis avklarats slog de omsättning och vinstrekord och inför kommande säsong har de ett betydligt bättre bokningsläge än föregående år. Detta trots amorteringskrav bla som är på den linje du funderar.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Hej!
    Beror din något defensiva portföljstrategi på att du redan har uppnått ett större värde på din portfölj? Låt oss leka med tanken på att du startar om 1 januari utan grundkapitalet och istället bara månadsköper, skulle du då ha samma strategi?
    Själv håller jag på att bygga upp en portfölj och har en blandning av hälften stora stabila välskötta utdelare, den andra hälften är lite mer oförutsägbara (men ändå bra bolag) midcap och några smallcap där de flesta har låg eller ingen utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hans,
      Att jag har en del fixed income såsom preferensaktier och obligationer kan vara så men att jag väljer att investera i sunda bra bolag med utdelning har inget med det att göra. Jag har haft samma fokus på utdelningsaktier runt 20 år nu.

      Oavsett portföljstorlek är det en god ide att investera i sunda bra bolag som betalar utdelning. Att undvika förhoppningsbolag och skitbolag som inte presterar bra osv.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Tack för svar☺med det fokuset under så lång tid förstår jag att du har lärt dig din inriktning väldigt bra.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...