Sushi, Volati och Axfood

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Hej kamrater,
Vilken härlig dag jag har haft. Jag har träffat vänner och haft späckat schema hela dagen. Massvis med sushi har jag ätit och jag har varit på bio och sett Kingsman The Golden Circle. En väldigt annorlunda och bra film för övrigt.
Medan jag var ute och roade mig har min fru varit på Willys och handlat och så var hon på Akademibokhandeln och köpte diverse saker. Bäst av allt enligt våra barn var de nya fina fidgetspinnersarna från Akademibokhandeln. Våra barn hade ingen sedan tidigare och var överlyckliga över den här fina lilla prylen. Jättekul!

Apropå Akademibokhandeln så fick jag avslut på 59 kronor i Volati idag och aktien stängde ännu lägre än så. Jag har köpt mer varje dag nu i flera dagar där jag började så smått kring 69 kr för någon vecka sedan och sänkte med 2 kronor för varje ny order jag lade in.
Marknaden är inte alls nöjda med det Volati levererade i sin rapport och från vad jag hör är man inte alls imponerad över köpet av Akademibokhandeln.
Sanningen att säga så är jag inte själv helt såld på Akademibokhandeln och dess förträfflighet men det skulle kunna bli bra. Det kan också bli uselt på sikt och det är ju inte en straff på öppet mål iaf att det blir succé.
Jag förstår åsikter osv kring köpet av Akademibokhandeln medan det negativa kring senaste rapporten är en kortsiktig sak som blåser över. Rapporten stressar mig inte det minsta.
Länk till Volati hos Avanza (affiliatelänk).

På Willys köpte min fru bla två stycken fina Barebell proteinbars med Cashew Caramel smak som jag senare framför teven ikväll åt upp bägge två. Gött som bara den och fina pengar in i Willys kassakista, det är förhållandevis dyra chokladkakor. Som ni kanske vet är det börsnoterade bolaget Axfood bolaget bakom Willys och idag sjönk dess aktie ordentligt efter att SEB sänkt rekommendationen för dem. SEB tycker bla att COOP blivit bättre och utgör ett större hot. Både Axfood och ICA backade rejält på börsen.
Jag passade på att köpa ännu mer Axfood på 136,6 kronor. Det är fortfarande en historiskt hög värdering men jag är villig att betala ett högt pris för att köpa in mig i Axfood. Ett bolag jag siktar på att äga för alltid. Med "för alltid" menar jag så länge de håller måttet. Om något förändras drastiskt tvekar jag inte att avyttra om det blir aktuellt.
Länk till Axfood hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

4 kommentarer:

  1. Själv har jag både
    Axfood (73,38) och Volati (59,84), men även
    Betsson B (142,18),
    Bure Equity (105,40),
    Hennes & Mauritz B (239,20),
    Industrivärden C (195,86),
    Intrum Justitia (266,83),
    Investor A (381,98),
    Kinnevik B (224,64),
    SCA B (68,07) och Wallenstam B (80,62)
    samt ett antal fondandelar i indexfonder.
    På aktierna ligger jag 2,34 % plus och fonderna 2,37 %.
    De aktier jag har på min inköpslista är: Lundbergföretagen B, Melker Schörling,
    Latour B och möjligen Castellum eller om jag ökar i Wallenstam B. När så har
    skett är jag mycket tillfreds med min portfölj. I dagsläget har jag följande nyckeltal:
    Sharpekvot 12 mån 0,61,
    Standardavvikelse 12 mån 13,83 %,
    Genomsnittlig årsavkastning 12,72 ( 5,87 % ),
    Genomsnittlig effektiv årsavkastning 9,51 %.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fin portfölj du har där.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej.
    Jag har, precis som du, preffar i min portfölj. Men jag ser inte mina preffar som "eviga" som mina övriga innehav är. Jag använder utdelning till att fylla på i mina stamaktier. Mina 2 preffar (Akelius och Klövern) är mina största innehav i portföljen, men tanken är som sagt inte att ha dom för evigt utan sälja av dom och investera i mina andra bolag. På 10 års sikt är en stamaktie troligtvis en bättre investering än en preferensaktie (utdelningstillväxt bl.a)

    Hur tänker du där? Hur länge tänker du behålla dina preffar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Jag har ingen exit plan för stunden på mina preffar utan tar det som det kommer. Jag äger dem gärna länge dock och gillar tex Akelius upplägg där en inlösen inte är trolig innan år 2024. I takt med att jag köper mer stamaktier blir preffarnas vikt och betydelse i min portfölj allt mindre.

      På lång sikt är stamaktier sannolikt bättre totalavkastning än preffar men de ingår i min strategi. Jag söker inte maximal totalavkastning utan tittar på risk och utdelning också som viktiga faktorer.

      Mvh petrusko

      Radera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...