H&M faller på 9 mån rapport 2017

Idag kom H&M med rapport för de första 9 månaderna och även om H&M tuffar på och ökar sin försäljning väcker den funderingar kring värderingen. H&M fortsätter att prestera på en låg nivå som inte alls motiverar dess värdering.
Framtidsutsikter är normalt sett en faktor som håller uppe värderingen men där presenterar H&M inget som lugnar marknaden.
Försäljningen ökade bara med 7 procent och som sagt; medan det är bra så är det varken fantastiskt eller utmärkande. Ingen tillväxtraket alltså.

Marginalen är fortsatt under press och kostnader verkar inte lätta. Vinsten backar från 7,69 till 7,37 kronor per aktie. En försämring med cirka 4 procent.
Tidigare i vår skaffade H&M en kredit i miljardklassen och den kan tänkas komma väl till pass om bolaget inte sänker sin utdelning.
Att låna till utdelningen något enstaka år är inga konstigheter om bolaget med kraft kommer åter åren där efter med rejält högre vinst osv.

H&M meddelade även en kapitalmarknadsdag i februari 2018 vilket är positivt. Dessa event är ett bra sätt att kommunicera med marknaden. Förhoppningsvis uttrycker sig H&M på ett tydligt och bra sätt då. Inte med sitt "på vissa marknader utgör online 25-30 procent" för det är ett jä**a skitsnack om ni ursäktar mitt språk. Det är intetsägande och ett hån mot marknaden att uttrycka sig på det viset. De kunde hellre knipt igen för det där blajet stjälper mer än det hjälper.

Bolaget försöker alltså åter bättra sig på informationsbiten, kapitalmarknadsdag är ett led i det men de behöver skärpa till sig beträffande vad de säger. Att säga korkade saker framställer inte H&M i god dager.

Så där ja, då fick jag fyrat av en rejäl salva mot det där som jag störde mig på så.

H&M handlas nu strax under 210 kronor vilket innebär en nedgång på drygt 5,6 procent.

7 kommentarer:

  1. hur agerar du köper du mer som i Axfood eller avvaktar du?

    SvaraRadera
  2. Sålde hela innehavet idag på 217kr, är trött på att de försvårar och krånglar till rapporteringen så att det ska låte bättre än vad det är. Det känns skönt, nu måste jag bara bestämma vart likviderna ska :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det är ju kanske det värsta när man säljer, att välja vad man ska investera i ^^

      Jag har fortfarande kvar mitt innehav och köpte på mig lite extra efter dagens rapport.

      Radera
  3. Resonerar så att jag inte behöver ha H&M i portföljen. Jag förstår att de får så mycket fokus med tanke på hur stora de har varit fram till nyligen, och folkaktie-stämpeln. Har under ett år byggt upp en portfölj med utdelningsfokus (the usual suspects när det kommer till innehav). H&M har varit in och vänt några gånger. Men det finns ju så mycket annat med 4-5% i DA som inte är lika stökigt som H&M, just nu i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. HM är ingen bra aktie om man har utdelningsfokus. Realistiskt risk för sänkning i vår även om jag inte tror det. Men fortsätter det på liknande spår 2018 så blir det troligen sänkning 2019. Fria kassaflödet täcker inte längre utdelningen. Bara att välja, investera eller dela ut. Givetvis kommer de välja att investera.

      Radera
  4. Sälj skiten...blankarn:)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...