AstraZeneca och svetten lackar

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det är en helt vanlig torsdag när jag är på gymmet och tränar överkropp. Jag fokuserar på stora övningar som tar flera muskelgrupper för att inte behöva gymma allt för många gånger i veckan, ska ju ha tid för löpning mm också. I öronen har jag en ljudbok som är fängslande; AAArrggg Light weight petrusko! Jag drar mig upp för pullupstången i en ny serie reps, jag känner mig stark idag och kan riktigt känna Hulken inom mig. Sju, åtta.. Jag är mitt i settet när min telefon plingar till och strax igen. Sexton, puh jag landar på fast mark igen och greppar min telefon, jag har fått några meddelanden med samma budskap.

Vad tror du om AstraZeneca petrusko?

Aaargh det är light weight petrusko, jag tänker så för mig själv för att tagga mig inför att lyfta. Jag greppar tag i pullupstången igen och kör ett nytt set. I slutet av samma träningspass när jag kör skullcrushers och är ganska trött blir vilan mellan setten något längre och jag checkar min telefon igen; Vad tror du om AstraZeneca petrusko?

Battery low en glad informativ stämma ger mig detta besked, i slutet av passet för en gång skull. Mina hörlurar håller för ett pass om de är nyladdade och där brister jag ju allt för ofta, i laddningen.

Hemma och nyduschad sitter jag så i soffan med min laptop i knät, barnen har vänner här och studsar studsmatta och gör vad barn gör. Brusreducerande hörlurar kommer väl till pass, med sladd och utan risk för batteritorsk.

AstraZeneca har backat 90 spänn på börsen efter att ha meddelat ett negativt utfall i den så omtalade Mysticstudien. Dagens besked är det viktigaste för AstraZeneca på år och dar, att det är negativt är ett hårt slag för bolaget. Aktiemarknaden hade redan prisat in ett positivt utfall varpå aktiekursen rymde en stor nedgång inför börsens öppning. I skrivande stund är klockan kring lunch och aktien är ned ungefär 90 kronor eller 16 procent, AstraZeneca handlas kring 465 kronor och tappet lär bestå. Ett mycket stort värde har ju precis visat sig inte existera, värdet av den här studien var redan inprisat och nu har marknaden "avprisat" det.

Jag har inte ägt AstraZeneca på några år efter att jag sålt strax under 300 kronor då jag tyckte den var dyr och de pratade om ändrad utdelningspolicy. Det blir inte alltid som man tänkt sig och sedan dess har aktien stigit kraftigt och lämnat saftiga utdelningar. Dagens besked är inte undergången för AstraZeneca men det är en avgörande händelse som tvingar bolaget till nya planer.

Det är inte ett uppenbart fyndläge i AstraZeneca nu när den backat så mycket. De där 90 kronorna som den backat fanns ju aldrig från första början. I ett mycket långsiktigt perspektiv är bolaget sannolikt en överlevare och förhoppningsvis okej placering. Värderingen är dock hög i dagsläget och efter detta dråpslag förvånar det mig inte om aktien i närtid handlas än lägre. Ett uppköp av AstraZeneca har länge funnits i korten, bla nobbade de ett frieri från det avsevärt större läkemedelsbolaget Pfizer. Med en hög värdering och negativt utfall i Mysticstudien kanske man inte skall drömma om några feta bud på bolaget, inte från de här nivåerna och med det som nu ligger på bordet alltså.

Länk till AstraZeneca hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

4 kommentarer:

  1. köpläge för utdelningsjägare och investerare på lång sikt

    SvaraRadera
  2. Tycker att medicinbranschen är för svår för mig, kan inte göra en vettig bedömning rörande forskningen.
    Har iofs en hel del investor, som i sin tur har en rejäl slev av medicin, här litar jag blint på wallenbergarnas omdöme.
    Mvh JFG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Omega kom med sin rapport igår och föll rejält. Har du hunnit titta på den?

      Radera
    2. Tjena,
      Omega Healthcares rapport var bättre än väntat och jag har inte sett några artiklar som förklarar nedgången. Flera REITs backade igår men OHI lite extra. Jag funderade ett tag om X-datum för utdelningen angetts felaktigt på de sajter jag kollat men spanade inte mer på det eftersom det egentligen är betydelselöst. Om inget blivit tokigt är X-datum för utdelningen idag och aktien bör backa en god chunk idag också.

      Jag har alltså inte sett något annat än att det är samma bolag som i förrgår.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...