Tronstriden. En viktig skrift om en serie makalösa händelser. Sponsrat av Storytel


Tronstriden av Jens Nordström handlar om Industrivärdensfären och en serie makalösa händelser/påstådda händelser. Jag minns en del av skriverierna i pressen, jaktskandal och misstankar om avlyssning bla.
Jens Nordström har gått den extra milen och samlat fakta kring dessa händelser och det är en fascinerande samling intriger, lögner och käbbel. Man får en mycket god inblick i dessa händelser och de inblandade männen. Författaren har gjort ett bra jobb i grävandet efter sanningen och berättar historian om maktkampen på ett mycket bra sätt.

Jag är så uppe i varv efter att ha lyssnat på boken att jag vill basunera ut; Vilken jäkla bra bok! Den är otroligt intressant och givande. Jens Nordström har författat en riktigt bra bok kring de här händelserna och att det är han själv som läser upp ljudboken hos Storytel är ju extra fräsigt.

Boken har jag haft på min lista länge men skjutit upp lyssna på den gång efter annan, jag hade inte fattat vilket mästerverk den är. Vilken miss alltså men bättre sent än aldrig.

8 timmar lång är ljudboken.

Boken lyssnade jag på via Storytel som sponsrar det här inlägget.
Via den här länken får du Storytel fritt i 30 dagar och kan komma igång och lyssna direkt.

14 kommentarer:

  1. Intressant att du postar detta inlägget idag. Blev precis klar med boken idag och den är en av de bättre jag läst på senaste tiden.

    Har inte varit så intresserad eller brytt mig om denna kamp med makten mellan SCA och Lundbergs men det öppnade helt klart ögonen för mig efter denna bok.

    Vad som förvånar mig mest är dock SvDs hanterande i det hela. Även efter att de visat sig att de har haft fel med deras artiklar så vägrar de säga att de har publicerat fel uppgifter och litar endast på deras anonyma källor.

    Denna bok är verkligen en att rekommendera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena HQS1mme,
      Tack för din kommentar. Jag kände på något liknande sätt när jag sköt upp att lyssna på den. SVDs agerande öppnar för en del funderingar. Kul att du precis läst boken och rekar den.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Oavsett så vill inte jag öga aktier i bolag där toppgarnityret lever som kungar med andras pengar, och tror sig stå över mänskligheten. För övrigt, undra vem som blir först ut med att publicera en bok om alla skandalerna i vår nuvarande regeringsperiod, och tillbaks till 2010? Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte vad du menar med det inlägget? Har du läst boken?

      Radera
    2. Jag klurar på det samma, den kommentaren går kanske ihop om man inte läst boken.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. @Investeraren

      Förklara dig gärna! Har du läst boken??! Lever som kungar? Trams.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    4. Nej det har jag faktiskt inte, och jag kommer inte göra det heller. För övrigt så inbillar jag mig inte att en partisk bok, eller media, kan vara underlag för åsikter i dylika frågor. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    5. Ja det är det som är ett av de stora problemen i dagens samhälle man har just åsikter, men ingen egentlig kunskap. Man tycker om ditten och datten. Läste följande i en artikel om att Vårda finansiella varumärke: Säg SCA och tankarna går till överdådiga jaktresor, märkliga policys för utnyttjande av privata jetplan och allmänna brukspatronfasoner. Stämmer detta??

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  3. Jag har också läst den med fasa och fascination och jag tycker det är anmärkningsvärt att ett mediedrev baserat på "anonyma källor" kan fälla ledningen i en av de mäktigaste sfärerna i näringslivet. Jag tycker det borde uppmärksammas mer, men av vilka? Media är ju rätt dåliga på att starta drev mot sig själva, så att säga, och alla var ju med på tåget den här gången. Det är också lite beklämmande att ingen annan mediasfär (t.ex. Bonniersfären med DN och DI) valde att granska SvD:s drev.. man undrar ju hur det egentligen är med den fria pressen när de håller varandra om ryggen på det viset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Icy Power

      Kan bara hålla med. Bara ta en sådan banal sak som diskussionen om friköpt mark kontra arrende tomt. Författaren lyfte på luren och ringde till Lantmäteriverket. Jaktstugan står på friköpt mark. Historien om en transport av en plånbok i ett tomt plan faller på sin egen orimlighet. Jag tycker det är obegripligt att sådana här skriverier kan bidra till att fälla en ledning i SCA.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    2. Ja, det var så många påståenden där som väldigt enkelt hade kunnat verifierats.. framförallt allt som hade med flygen att göra då det alltid finns passagerarlistor. Så det hade verkligen varit enkelt att kolla om planet verkligen gått tomt fram och tillbaka till Stockholm för att hämta en plånbok (man kunde ju också fråga piloterna, som Jens Nordström gjorde).
      Det är ju ett gigantiskt misslyckande för svensk media tycker jag, att inte en enda annan nyhetsredaktion kom på idén att göra den kollen utan bara publicerade vidare SvDs "nyheter" utan någon granskning alls. Jag är mest rädd för den dagen då företaget jag jobbar på eller nåt annat företag jag äger står på fel sida av ett sånt drev. Man inser hur liten man är.. det är väl det Sverker berättar också, att det var ingen som var intresserad av att höra vad han hade att säga.
      Det är ju också intressant att Jens berättar (jag tror det var i Börspodden) hur utfryst han blivit sedan han skrev boken, det är uppenbart att det inte är OK för journalister att granska andra journalister.

      Radera
  4. Lyssna även på börspodden avsnitt 187. Johan och John samtalar med Sverker Martin-Löf. Mycket bra. Avsnittet är extra långt, och Martin-Löf får lägga ut texten. Boken erbjöd en mycket spännande läsning. Själv trodde jag inte att en tidning kunde gömma sig bakom ordet källskydd på det sätt man gjorde.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Utmärkt tips i sammanhanget. Jag började lyssna på det avsnittet en sen kväll men orkade ej och har aldrig fått tummen ur att lyssna färdigt. Skall ta det någon dag men väntar nog några veckor.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Varför har man inte dragit SvD inför domstol för grovt förtal?? Det skulle Zlatan ha gjort!!

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...