Min favorit bland utdelningsaktier

Castellum är ett av Sveriges största fastighetsbolag med sin fastighetsportfölj om cirka 42 miljarder kronor. Fokus är på kontor, butik, lager och industrifastigheter.
Något jag verkligen gillar med Castellum är att de har fokus på att tjäna pengar på att äga och förvalta fastigheter till skillnad mot transaktionsdrivna fastighetsbolag som har mer fokus på att köpa fastigheter och sälja dem till högre pris. Den senare strategin kan kortsiktigt vara fin i tider när priserna på fastigheter stiger men det går upp och ned det där, priserna på fastigheter alltså.
Det är mindre riskfyllt och mer hållbart att som Castellum fokusera på intäkterna från fastigheterna.


Castellum noterades på börsen 1997 och har haft samma strategi hela tiden. De har visat upp en väldigt stabil och stadigt stigande resultatutveckling.
Kolla in bilden här intill, den visar ett diagram över förvaltningsresultat, fastighetsvärde och utdelningen sedan 1997.

Den här utvecklingen tycker jag är mycket imponerande, vilken maskin de är! resultatet och utdelningen stiger år efter år. Faktum är att Castellum har alltid höjt utdelningen sedan börsintroduktionen 1997. Detta gör dem till det bolag med absolut bäst utdelningshistorik på svenska börsen.

Utdelningen brukar de höja lika mycket som förvaltningsresultatet ökar och målet är 10% per år. Ett tufft mål som de inte når varje år men är man insatt i bolaget och deras syn på det här målet så har man förståelse de år de inte når upp till målet. Varje år på stämman brukar någon sur gammal farbror från Aktiespararna gnälla över det här målet och tycker att det skall nås varje år.
Castellum har valt ett tufft mål, ett mål som taggar dem att prestera sitt yttersta.

Jag som gillar utdelningar och speciellt sådana med pålitlig tillväxt tycker naturligtvis om Castellum, det är mitt största innehav och väger cirka 18% i min portfölj. Nu till våren är utdelningen 4,9 kronor vilket ger en utdelningstillväxt om cirka 6,5% från tidigare 4,6 kronor.
I samband med rapporten uttryckte sig VD Henrik Saxborn på ett sätt som gör att jag nästa vår förväntar mig 10% utdelningstillväxt, det vore rentav konstigt om det ej blir 10% efter han sagt så här:

"Det är min personliga övertygelse och
förväntan att Castellum kommer att hamna i paritet
med målet för tillväxt, 10%, i förvaltningsresultatet
under 2016 "


Det är lite taget ur sitt sammanhang, det är i samband med när han skriver om en ganska positiv syn på 2016. Vem har bättre inblick i verksamheten än Saxborn? När han säger så här så har han naturligtvis kött på benen. Verksamheten har stabila kassaflöden och deras prognoser borde vara ganska spetsiga.

Jag har ägt Castellum i många många år och hoppas att jag äger det i många decennier framöver. Ett fantastiskt fint bolag.

På kurser kring 125 kronor är direktavkastningen knappt 4% och jag tycker den är mycket köpvärd på dessa nivåer. Detta ur ett långsiktigt perspektiv, jag tror Castellum kommer fortsätta öka resultat och utdelning stadigt år för år. Högre vinst och utdelning betyder ju förr eller senare också högre aktiekurs.


11 kommentarer:

  1. Det sa du väl om Kungsleden också, äger Lazlo fortfarande aktier?

    SvaraRadera
  2. Tjena, well yes min syn på Kungsleden var mycket långsiktig men då visste jag inte bättre. Deras strategi var extremt fokus på transaktioner. Att hela tiden hetsa och köpa mer och försöka sälja till högre pris. Nu är jag mycket visare och satsar på kvalitet. Castellum har en bra och uthållig verksamhet. Förvaltningsresultatet stiger år ut och in som du ser i den fina bilden. Kungsledens historia känner du nog till med tanke på din kommentar. Så kan det gå med en dålig strategi.

    Lazlo är kvar som storägare i Castellum.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko,

    Tack för att du delar med dig av dina tankar kring Castellum. Jag gillar också bolaget starkt och ökar i dem så ofta jag får chansen. Förhoppningsvis blir det en riktigt bra affär på lång sikt!

    /Utdelningsstugan

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också Castellum är ett fint bolag men har istället satsat på Hufvudstaden. Det som tilltalar mig är att Hufv har en långsiktig storägare i form av Lundbergs. Castellums ägarbild domineras av diverse fonder. Direktavkastningen är ju ett snäpp högre i Cast, så antar att det var avgörande för dig? Jag tror totalavkastningen kommer att vara ganska lika för de två (något högre i Hufv).

    SvaraRadera
  5. Svårt att se något negativt med bolaget. Jag blir varm inombords varje gång jag åker till jobbet och ser castellums skyltar :)

    SvaraRadera
  6. Castellum är även för mig en av favoriterna. Ökade på i dom senast idag :)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  7. Hej Edvin,
    Ett mycket bra val, Hufvudstaden är jättefint. Jag håller med dig och föredrar också den ägarbild som Hufvudstaden har. Castellums ägarbild lämnar en del att önska.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej petrusko
    Vad tycker du om diös fastigheter? Bra kurs just nu! Direktavkastning 4,9%. Är det något att ha? Samma Fabege vad säger du om sen?
    Mvh.jacke

    SvaraRadera
  9. Är det inte Lazlos fru som är kvar som ägare - Lazlo själv har väl sålt sina aktier och skänkt bort pengarna hit & dit? Hur som helst; har också Castellum och gillar dem (som du förstår) också. :-)

    SvaraRadera
  10. Hej Mia,
    Lazlo ligger bakom fonden/organisationen Global Challenges. En stor del av hans aktier ligger där nu. Hur många han står registrerade för privat vet jag ej, inte lika många som tidigare iaf för han är ej med på listan över de största ägarna.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Aha - det hade jag missat, hade bara ett vagt minne om någon gammal intervju med Lazlo där det såg ut som att han sålt allt.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...