Ökat i Johnson & Johnson

Idag ökade jag i Johnson & Johnson som är ett fantastiskt bolag, det här bolaget skall jag äga för alltid. Så bra är det! Jag slog till på kursen $97,77 vilket är under p/e 16 och direktavkastning ca 3% på innevarande år. Det är en riktigt sund värdering på ett fantastiskt bra bolag. Det sägs bland analytiker att JNJ har den mest lovande portföljen av nya läkemedel under utveckling, klart lovande!

JNJ har höjt utdelningen varje år i över 50 år på raken och årliga utdelningstillväxten är 7,4% 9,7% 12,7% på 5/10/25 år. Utdelningsandelen ligger kring 50% vilket är mycket starkt och borgar för fortsatta utdelningshöjningar. Nästa utdelning betalas ut i september.

De senaste fem åren har den årliga totalavkastningen varit drygt 14%

Jag vill gärna äga mer i det här bolaget och ha en större viktning i min portfölj. Fortsatta köp planeras. 


Här är en länk till ett tidigare inlägg jag skrivit om Johnson & Johnson med lite mer info om deras verksamhet och historia: http://petrusko.blogspot.se/2015/05/johnson-johnson-for-win.html


12 kommentarer:

  1. Jag fortsätter också fylla på i JnJ. Verkligen ett fantastiskt bolag. :)

    /Investerarens

    SvaraRadera
  2. Vet inte om min tweet gick fram till dig så frågar här istället.
    Hur ser din portföljutveckling ut sedan årsskiftet?

    Utdelningarna ger ganska många % + i ditt fall antar jag?

    Vore jättekul om du kunde tänka dig att lägga upp en bild eller skriva hur det ser ut nu.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  3. Tjena Bangkok,
    Jag har flera depåer och olika mäklare och följer inte utvecklingen på månadsbasis men kollar jag hos Avanza är min totalavkastning strax under 7% hittills i år att jämföra med SX30RX som ligger på strax över 7%.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Tack Petrusko för svaret!
    Måste vara gött med ett så stabilt flöde med utdelningar i ur och skur.
    Ser fram emot när jag kan börja fylla min depå med kvalitetsbolag till bättre priser :D

    Ta hand om dig

    SvaraRadera
  5. J&j hade en mindre korrigering nedåtav budgeterat resultat förra veckan!

    SvaraRadera
  6. Hej Petrusko,

    Såg du 97 dollar som ett köpläge? Hur mycket handlar du åt gången?

    Mvh
    Peter

    SvaraRadera
  7. Tjena,
    Japp, allt under $100 i JNJ är kalasbra. Innan Avanza sänkte courtaget brukade jag försöka hålla mig över 15.000 kr per köp. Nu med nya courtaget kan man ju handla för betydligt lägre summor, tex 2000 kr blir lägre procentuell del än vad 15.000 kr var för mig förut. Riktigt nice!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Du skriver att utdelningstillväxten är 7,4% 9,7% 12,7% på 5/10/25. Är den sjunkande trenden på tillväxten något du oroar dig för?

    SvaraRadera
  9. Hej Ola,
    Inte det minsta.

    Vinsten är dubbelt så stor som utdelningen och bägge kommer fortsätta öka år ut in i decennier framöver.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Hej. Tack för en bra blogg. Vad tror du om P&G? Mvh Johan

    SvaraRadera
  11. Hej igen. Menade palmolive Colgate.:) "Colgate-Palmolive has paid uninterrupted dividends on its common stock since 1895 and increased payments to common shareholders every year for 52 years." Känns ju rätt stabilt:). Nån åsikt? Mvh Johan

    SvaraRadera
  12. Tjena Johan,
    Rent generellt gillar jag typen av bolag som både P&G och Colgate-Palmolive, de tillverkar produkter vi behöver köpa månad ut och in och de har starka brand att bevaka sin marknadsandel med. Så sett till verksamheten är det stor tumme upp.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...