Tele2 attraktiv utdelning

Med rubriken till inlägget är det säkert många som direkt drar tankarna till extrautdelningen som Tele2 flaggat för men det är inte den jag syftar på. Senaste månaden har jag köpt regelbundet i Tele2 som synes på bilden nedan. De blåa bollarna med ett "K" i är mina köp. Regelbundna köp har gett mig ett hyggligt snitt på mitt innehav.

Historiskt har jag inte varit vidare intresserad av Tele2 med sin "hackiga" utdelning. Jag har alltid gillat Telia bättre och gör det än idag. Det som fått mig att verkligen gilla Tele2 är deras utdelningspolicy som klart och tydligt säger vad utdelningen kommer vara de närmsta tre åren.
Den lyder så här:

"Styrelsen har beslutat att anta en
progressiv utdelningspolicy med en årlig
ökning av utdelningen med 10 procent
under de kommande tre åren. Styrelsen
rekommenderar därför en ordinarie
utdelning på 4,85 (4,40) kronor per aktie
för räkenskapsåret 2014."

Det är är i mina ögon väldigt attraktivt! Inte nog med att jag vet vad utdelningen kommer vara för flera år framöver, det är dessutom en tillväxt om fina 10% per år!

Utdelningsandelen är hög i Tele2 precis som i de flesta telekombolagen. Här är en sak jag gillar bättre med TeliaSonera, de har lägre utdelningsandel. En titt hos SME.direkt visar på förväntade högre vinster för Tele2 de kommande åren. De har ett mycket starkt och pålitligt kassaflöde, över tio kronor per aktie. Jag är inte orolig över utdelningen de närmsta åren.

Idag stängde Tele2 på 94,8 kr och rensar vi för extrautdelningen om 10 kr är direktavkastningen på nästa vårs utdelning goda 6,3% på ett ungefär. Och det blir bättre, året efter höjs utdelningen med 10% och året efter det också.... =)

Jag förväntar mig ingen fantastisk kursresa i Tele2 under de närmsta åren men jag tror man får en hygglig totalavkastning på några års sikt.

14 kommentarer:

  1. 10% höjning per år är bra, för att sätta det i perspektiv så är det vad coca cola har höjt med i snitt per år över de senaste tio åren med.

    SvaraRadera
  2. Då jag haft mycket problem med Tele2 när jag hade abonnemang väljer jag att inte köpa deras aktie heller. I längden tror jag man tjänar mer på nöjda kunder. Telia ser jag då som ett bättre alternativ. Bättre täckning, stark ägare( Svenska staten). Även kommunen här väljer Telia till alla sina anställda. Dock är mitt favoritbolag Handelsbanken. Där är jag både kund och aktieägare. En dyrare bank än dom andra svenska bankerna men också en bank som jag tror kommer fortsätta gå bra p.g.a. god kundservice och tillväxt i andra länder.

    SvaraRadera
  3. Lite off-topic men hur ser du på Castellum's nedgång senaste tiden? Köpläge kanske på måndag?
    Mvh Chris

    SvaraRadera
  4. Och även om Tele2 själva påstår motsatsen, så börjar verksamheten bli så liten att den skulle kunna köpas upp och då kan vi räkna med bra pris. Finns många operatörer med stor kassa.

    SvaraRadera
  5. Blankar tele2 nu

    SvaraRadera
  6. Men om de har en väldigt hög utdelningsandel och bolaget inte levererar vinst måste de låna till utdelningen. Något som inte är direkt positivt.

    SvaraRadera
  7. Har du aldrig lockats av Kinnevik där du ju får viss rabatt på både Tele 2 och Millicom + div intressanta näthandelsatsningar m m? Själv har jag valt bägge två och kommer nog att öka i Kinnevik under våren om aktien inte återigen drar iväg för mkt/KH

    SvaraRadera
  8. Kinnevik är ej intressant. De har mycket att bevisa i sin nya satsning på internetbolag. Flera års historik behövs för att erkännas duktiga på det de gör. Jag tycker det är skräp en del av deras portfölj.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Petrusko, ditt snabba avfärdande av Kinnevik förvånar mig något. Vad som är skräp och vad som är guldkorn blir allt svårare att förutsäga i vår alltmer komplicerade omvärld. Man ska inte glömma att Tele 2, Millicom och MTG tillsammans utgör den stabila merparten av portföljen och det finns anledning att tro att i alla fall en del av kryddorna i portföljen kommer att visa sig vara snarare guldkorn än skräp. Att tro på Kinnevik har betalat sig rejält för den som liksom jag varit inne 2-3 år eller mer./KH

    SvaraRadera
  10. Vad har du för gav på tele2 just nu?
    Har lagt in en order för idag.
    Mindre slurk dock men kan inte motstå den fina utdelningen.
    Blir att behålla i 3-5år minst.

    Resten låter jag ligga inför en större korrigering!

    SvaraRadera
  11. Tjena,
    Jag har ett GAV någonstans mellan 96 och 97 kr nu.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Jag har suttit nu ett tag och reflekterat kring Telia. Jag tycker trenden är tydlig om ett sjunkande resultat per aktie (senast nu 8,1 %) och ställer mig frågande till HUR de kan åtgärda detta. Jag har sneglat på Tele2, vars VD sagt att de ämnar höja utdelning med 10 % varje år de nästkommande tre åren. Tele2 kom med en rapport som mottogs negativt och jag anser att de fick mer stryk av marknaden än befogat och finner således nuvarande kurs som klart köpvärd.

    Jag ser 3 alternativ för mig.

    1. Ligga kvar och hålla på utdelningen i Telia samt vara beredd på en liten krokig väg men med tron att "det löser sig". Jag bygger en utdelningsmaskin så de pengar jag investerar är sådana jag nu "inte behöver" (verkligen - jag behöver dem ej!). Placeringshorisonten är +10 år.

    2. Sälja halva innehavet i Telia och för säljsumman köpa Tele2 (på det sättet har jag dem båda).

    3. Sälja Telia och köpa Tele2.

    Båda bolagen har sina för- och nackdelar.
    Du är inte jag och du/ni läsare av bloggen, har alla olika tankar kring era innehav. Dock, vad anser ni om resonemanget? Telia har stark styrning, ledning mm. men Tele2 kan ses som en liten "uppstickare"(?).

    Ännu en gång all eloge till din blogg och dina >(många) matnyttiga tweets:)

    /Sofokles-

    SvaraRadera
  13. Tjena Sofokles,
    Lite knivig frågeställning. Jag gillar verkligen att Tele2 kommer höja utdelningen med 10% per år i några år nu. De har kassaflödet och finanserna att göra det. Vinsten väntas inte stiga så värstans de närmsta åren varpå man inte skall förvänta sig någon fantastisk kursutveckling.

    Tele2 handlas nu till högre direktavkastning än Telia och den kommer dessutom stiga än mer medan Telias utdelning troligtvis är flat även våren 2017.

    Just nu är nog Tele2 aningen mer attraktiv än Telia.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. Jag kommer nog vikta allt till tele2 i veckan, då kursen just nu är mycket tilltalande. Jag är inte ute efter att vänta på ytterligare en möjlig nedsänkning av kursen på 1-2 kr, då det i långa loppet (+10) år spelar föga roll. Jag hoppas få ut ca 5 % värdeökning/året + utdelning (samt tillväxt) på 10 år. Summa summarum anser jag tele2 vara ett "måste" i en utdelningsportfölj. Om jag nu väljer mellan Telia samt tele2 känns tele2 som en segrare på flera års sikt, då de växer (0,5 miljoner nya kunder senaste rapporten). Dock, hur skall man tolka deras besparingsplaner? Äger du dem fortfarande? vad anser du om rapporten som kom?

    Tusen tack för ditt svar!

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...