Hemfosa preferens 1% per år

Jag har tidigare skrivit ett par blogginlägg om Hemfosa preferensaktie. Det har varit info om utdelningar och inlösen men även mina tankar kring värderingen.

Nu har jag suttit och klurat på den här preffen, utvärderat risken, spanat på förutsättningar, inlösen osv. Jag tycker fortfarande om Akelius preff bättre pga lägre risken men den har också lite högre direktavkastning. Något jag kollat närmre på nu är inlösen och där ser jag något jag gillar i Hemfosa som saknas i Akelius preffen.

Hemfosas lägsta inlösenkurs är 357,5 kr tidigast om ca 10 år. Givet att man lyckas köpa den för 325 kr innebär detta att man har cirka 1% Yield On Cost på inlösenpriset 357,5 kr om de löser in den om 10 år. Det kan låta futtigt, en procent men det blir pengar av det också. Utdelningen är 20 kr per år och på kursen 325 kr ger det en direktavkastning om 6,15%,

Utdelningen plus avkastningen från inlösen ger en YOC om ca 7,15% per år.
Akelius har en lägsta inlösenkurs om 330 kr och har alltså inte denna fina feature.


6 kommentarer:

  1. Låter bra, bägge är givna i en pref-portfölj

    SvaraRadera
  2. För den som är intresserad av utdelningar kan kanske Fortum vara värda att titta på. Tror man att bolaget orkar hålla utdelningen om 1,1 EUR 2014-2016 har man en direktavkastning runt 6%. Aktiekursen verkar mer styras av utdelningsnivån än av vinstnivån.
    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
  3. Du får inte glömma att Hemfosa är mer transparent genom noterad stamaktie samt bättre likviditet i aktien. Högre omsättning per dag och handlas på större lista, vilket gör att större aktörer vågar handla i Hemfosa pref också.

    SvaraRadera
  4. Tjena Lars,
    Tack för din kommentar. Ja, i Fortums fall är utdelningen en viktig del i totalen. Jag gillar Fortum.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej Hampus,
    Det ligger mycket i det där. De stora pojkarna ser sämre transparens i Akelius pga att Stamaktien ej är noterad. För en lekman som mig gör jag ingen skillnad, sett till info jag förstår mig på och kan komma över så har jag samma från Akelius som alla andra.

    Detta sätter dock spår i värderingen. Ett identiskt bolag med noterad stamaktie skulle troligtvis ha en högre värdering.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Tycker det var ett styrkebesked för Akelius att stamaktien kommer att dela ut en rejäl slant vilket borde indikera att kassan och kassaflödet är gott

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...