Räntebevis

Hos Avanza kan man handla Räntebevis utgivna av Nordea. Det är en typ av räntespar knutet till kreditrisken i ett bolag, tex Nokia eller Stena. Risken ligger alltså i om tex Nokia eller Stena skulle hamna på obestånd. Räntan utbetalas kvartalsvis och är för tillfället på upp till cirka 4%.
Räntan består av en rörlig 3-månaders STIBOR (STIBOR är räntan banker betalar när de lånar pengar av varandra) samt ett tillägg baserat på kreditrisken i det underliggande bolaget.

När räntebevisen lanserades fanns det alternativ som gav kring 8% ränta om jag inte minns fel. Sedan dess har dock räntan (STIBOR) gått ned rejält samtidigt som räntebevisen handlats upp i pris vilket sänker räntan som baseras på ett nominellt värde om 10.000 kr.

4% som räntebevisen i bästa fall ger i dagsläget känns inte det minsta intressant för min del. Hamnar vi åter på nivåer kring 8% så är det troligt att jag placerar en slant i denna sparform. Ja ja, det krävs högre ränteläge och att räntebevisen handlas ned till nominellt värde eller att nya ges ut och man köper i intron. Jag attraheras av den "låga" risken, kvartalsutdelning och pålitligt kassaflöde in i min portfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...