Nordea rapport Q3 2024

 


Idag kickade finska Nordea igång rapportperioden för de nordiska bankerna. Detta efter att bankerna i USA redan har kommit med med starka rapporter. Nordeas rapport kom in bra. Hyggligt i linje och ett resultat över förväntningar.

Nordea har en stark finansiell ställning och är överkapitaliserade. De tar upp återköp av egna aktien nu i oktober och avser köpa för 250 miljoner euro. Det här återköpet skall vara avklarat senast i februari 2025. Nordea har i sin utdelningspolicy att återköp kan användas som en del av kapitalöverföring till aktieägarna. De har en mycket stark ställning och genererar bra med cash varpå de kan fortsätta med återköp under 2025 kombinerat med en rejäl utdelning. Det är min tanke om saken.

Nordea rapporterade en vinst per aktie om 0,36 euro mot 0,38 euro året innan. Avkastning på eget kapital var 16,7 procent. Banken höjer guidningen för 2024 om en avkastning på eget kapital över 16 procent ( tidigare 15 procent).

Det är en bra start på rapportperioden för de nordiska bankerna. Jag äger de tre svenska storbankerna men Nordea äger jag inte. Det är ett fint bolag och det ser klart attraktivt ut för en investering på dessa nivåer. Jag kan inte äga alla världens banker men om jag skulle ha någon ytterligare utöver de tre svenska så är finska Nordea ett top pick.

Nästa vecka kommer de svenska storbankerna med rapport.

23 oktober: Handelsbanken, Swedbank.

24 oktober: SEB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nordea rapport Q3 2024

  Idag kickade finska Nordea igång rapportperioden för de nordiska bankerna. Detta efter att bankerna i USA redan har kommit med med starka ...