Cibus 9 mån rapport kom in starkt

 


Idag har fastighetsbolaget Cibus släppt sin rapport för de första 9 månaderna 2023 och det var munter läsning. Flera parametrar lär vara en bit över marknadens förväntningar vilket kursuppgången också bekräftar. När jag skriver det här har börsen öppnat och Cibus handlas plus 4,5 procent ungefär.

Jag ögnade snabbt igenom rapporten kl 8 och fann den glädjande. Sedan åkte jag iväg på ett par ärenden och nu sitter jag vid datorn och har läst desto mer i rappen. Det är ju utmanande tider i fastighetssektorn där man fått se ökade finansiella kostnader äta upp allt mer av cashen bolaget genererar. I förra rapporten hade Cibus en aktuell intjäningsförmåga om 0,91 euro per aktie medan den nu ligger på 0,93 euro per aktie. Det var en högre nivå än jag väntat mig och än bättre är att den kommer stärkas ytterligare den närmsta tiden. Dels på grund av att försäljningen de meddelade igår kväll och dels på grund av att hyrorna höjs via indexering. Räntenivån har Cibus säkrat upp och har mycket förutsägbara finansiella kostnader de närmsta åren.

Det där med vinst per aktie kan man skita i när det gäller fastighetsbolag. Förvaltningsresultat och intjäningsförmåga som jag nämner ovan är riktiga pengar som bolaget genererar medan redovisad vinst per aktie innehåller en hel del "pappersvinster/förluster". Värdeförändringar tas upp i den redovisade vinsten och det blir alltid knasigt för fastighetsbolag. I goda tider gör det att vinsten ser hög ut och i mer utmanande tider ser vinsten svag ut eller det visar rent av minus.

Cibus genererar tillräckligt med cash för att täcka utdelningen och sina åtaganden i övrigt. I rapporten lyfter de fram att det är full fokus för att främja stigande kassaflöde och stigande utdelningar på sikt.

Hade den här rapporten kommit in svagt med svaga utsikter hade jag varit orolig för utdelningen framöver men nu är jag inte det. Jag förväntar mig oförändrad utdelning under 2024.

Finansieringsbiten är det som är utmanande i fastighetssektorn nu och där ser det rimligt ut för Cibus del. De har gjort ett bra arbete hittills och läget just nu är kortfattat; Cirka 85 procent av finansieringen är via banklån. Utöver det har de en liten del i obligationer och där är det inga förfall förrän årsskiftet 2024/2025. Då är det bortåt 300 miljoner kronor som går till förfall, ingen big deal alltså. I slutet av 2025 förfaller resten av obligationerna till ett totalt belopp om över en miljard kronor. Det oroar mig inte då det är relativt långt bort och det är en liten del av Cibus finansiering. De har gott om tid på sig att främja en bra lösning och dessutom har nog obligationsmarknaden hunnit bli på lite bättre humör till dess. Cibus har även en hybridobligation kring 300 miljoner kronor totalt med första möjliga inlösen i slutet av 2026. Än längre bort alltså.



5 kommentarer:

  1. Bra rapport, men jag ökar inte. De kan nog behålla utdelningen men inte höja. Det viktiga blir att fortsätta jobba med balansräkningen för att förhoppningsvis om 2-3 år börja höja utdelningen årsvis. MVH David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena David,
      Det låter rimligt. Nu har ju Cibus stigit en del idag på rapporten och på nuvarande nivåer är det nog ingen brådska att köpa aktien. Kanske går den lite upp och ned kring den här nivån framöver. Jag är inne på något liknande och förväntar mig oförändrad utdelning under 2024. Det kan dröja några år innan de höjer igen men mycket kan ju hända under kommande året som skulle kunna mynna ut i höjning under 2025.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Rapporten var en lättnad. Har bolaget uppgett hur mycket man avser höja utdelningen per år, i ett längre perspektiv? mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ozone,
      Nej de har inget uttalat belopp eller procentsats utan det tar man som det kommer. Så är det i de allra flesta bolagen att man inte har en uttalad procentsats för framtida utdelningshöjningar.

      Jag förväntar mig som sagt oförändrad utdelning under 2024 och bolaget har en tid framför sig där de behöver fokusera på balansräkning och stärka kassaflödet. Kanske dröjer det några år innan de kommer igång och höjer utdelningen.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. De har ju haft 5% ökning per år men det var innan fastighetskraschen. Detta gynnas över tid då räntan sjunker så bibehålls hyran. En hyra sänks aldrig och kommervatt ge ett fint kassaflöde i framtiden. Detta är värt att tänka på.

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....