Axfood - Sålt mina sista

 


Idag rök mina allra sista Axfood. Det är ett mycket bra bolag men värderingen har stuckit iväg till väldigt hög nivå och för det är jag tacksam. För mig har det varit en bra investering men jag tackar för mig nu. Under året har jag skalat ur mig och innan jag sålde idag var innehavet nere på endast 1 procent av portföljen.

Strax under 319 kronor stycket sålde jag de sista Axfood idag. Sentimentalt kanske, jag tycker mycket om bolaget som jag ägt större delen av tiden sedan cirka 2005. Jag låter dock inte sådant där väga in, att jag har känslor för ett bolag osv. Medan praktiskt taget allt annat på börsen är nedtryckt i källaren är Axfood skyhögt värderat. I det långa loppet är jag övertygad om att mina pengar kommer växa mer om jag skiftar över till något annat här och nu.

Högt värderat Axfood fick lämna och istället låter jag nu pengarna resa vidare i investmentbolaget Investor. När väl börsen blir på bra humör igen ser jag långt större potential i Investor. De närmsta dagarna, veckorna, månaderna kan det mycket väl vara usel börs fortsatt men på 10, 20 år tvekar jag inte på Investor.

Axfood har X-dag imorgon och jag får därför inte höstens utdelning då jag sålde idag. Den som ägde aktien vid börsens stängning idag kommer erhålla 3,75 kronor per aktie i utdelning 28 september.


10 kommentarer:

  1. Håller med, den är orimligt dyr, om än ett fint bolag. Europris och Tokmanni, något du övervägt som alternativ till Axfood? Båda yieldar riktigt fint och värderingen avskräcker inte.

    SvaraRadera
  2. Intressant. Går också i tankarna att skala ner alt. sälja hela innehavet. Vill istället öka i cibus och castellum men är redan tung i fastigheter... Men nivåerna i castellum går bara inte bortse från. Ökar troligtvis även i xact norden för att minska volatiliteten. Även en slant investor som du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Är man inte bombsäker så är det en bra väg att sälja en del istället för allt. Att ta hem en del vinst. Då har man kvar kakan och äter den liksom =)

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Japp, bra sålt. Tror det fortfarande finns en viss uppsida så länge man kan skylla den överprisade maten på inflationen, men när "krisen" är över så är denna aktie tillbaks till normala nivåer. Jag har också tankat investor senaste tiden för att ligga långsiktigt.

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Var det inte just det här du gjorde med just Axfood för ett gäng år sen, vilket du senare ångrade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Nej det var inte vad jag gjorde för ett gäng år sedan. Det jag gjorde en gång i tiden var att spekulera om nedgång i Axfood. Jag sålde och var övertygad om att kunna köpa åter billigare.

      Jag har ingen sådan förväntan idag och klarar mig utmärkt utan Axfood. Skulle möjlighet uppstå att köpa Axfood till rimlig värdering kommer jag så klart utvärdera det. Jag äger gärna bolaget.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Jag gjorde något liknande och sålde i omgångar.... men istället köpt in mig i EQT och Cibus, tog du allting på Investor?

    Exponering mot Axfood finns kvar dock, via XACT Högutdelande :-) ... där ser jag lite svårt att kommer försvinna på ett tag, bara 2.44% vikt ... hur ser du på det?

    SvaraRadera
  6. Agerade liknande, men svårt att fylla på någonting öht just nu. Hur resonerar du? Jag vet att du inte försöker timea marknaden och förespråkar time IN market. Men just nu känns ju omvärlden väldigt dystopisk och stundande krig som kan eskalera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Jag tycker precis raka motsatta, det finns mängder med fina köplägen nu i ett långsiktigt perspektiv. Jag investerar i sådant där jag ser en god potential på lång sikt. Att det går kass på börsen på kort sikt bryr jag mig inte om.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Varför säljer man aktier i bra bolag? Man ska ju sälja aktier i dåliga bolag. Även om värderingen är hög just nu så växer Axfood alltid in i den över tid. Bra råd i chatten om Europris 🇳🇴 och Tokmanni 🇫🇮 sektor Livs. Får jag vänligen addera Orkla 🇳🇴 (Kalles Kaviar) och Kesko 🇫🇮

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...