Kinnevik har sålt del av Tele2 innehav

 


Investmentbolaget Kinnevik har sålt en stor del av sina aktier i Tele2. Sedan ett antal år tillbaka har Kinneviks strategi ändrats och stadiga bolag som gör vinst är inte deras huvudinriktning varpå Tele2 inte längre faller dem i smaken.

De har sålt 50 miljoner aktier för 122 kronor styck och det är drygt en fjärdedel av Kinneviks innehav i bolaget. I samband med den här dealen har Kinnevik ingått ett lockup-avtal om att inte sälja fler aktier inom 120 dagar. 

Ge det några år så har de inga Tele2 kvar, det är min tro. Kinnevik vill hellre investera i andra typer av bolag. Snabbväxande bolag som kanske blir bra i framtiden om allt går vägen.

De närmsta dagarna kan den här försäljningen sätta press på Tele2-aktien som igår stängde på 129,75 kronor. Det går snabbt förbi dock och om några dagar är det som bortglömt.

5 kommentarer:

  1. Helt rätt av Kinnevik att sälja nu när extra utdelningarnas tid är förbi. Tele 2 kommer nog handlas runt 100 lappen är min tro framöver.

    SvaraRadera
  2. Jag tankade på ett gäng, tiden får utvisa om det var rätt. Haft Tele2 som runt 5% av min utdelningsportfölj.

    SvaraRadera
  3. Är så kluven till vad jag ska göra med mitt innehav i Kinnevik. Gillar inte att de ordinarie utdelning men gillar samtidigt deras satsning på mindre bolag med tillväxtpotential.

    Kommer de pynta ut en slant till aktieägare nu vid denna försälning tror ni?

    /Divi
    https://dividendi-ekonomi.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Jag blir sugen på att köpa mer nu när Tele2 dyker, men med tanke på den generella surbörsen vi ser nu känner jag inte direkt panik att hoppa in på direkten.

    SvaraRadera
  5. Jag ser det som köpläge. Är nu fullinvesterad i bolaget. Delar inte analysen att Tele2 kommer handlas kring 100-lappen. Eller det kanske det kommer att göra, men relativt andra bolag lär de falla mindre, p.g.a. sin defensiva karaktär.

    SvaraRadera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...