ICAs försäljning minskade

 

Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

ICA Gruppen rapporterar försäljning i ICA butiker månadsvis och idag var det dags för oktober månads siffror.

Försäljningen i ICAs butiker minskade med 1,2 procent mot året innan. Kalendereffekten uppgår till -0,7 procent. Den där kalendereffekten handlar om hur dagar och högtider ligger på året. Ena året kan tex påsken ligga i april för att vara i mars ett annat år. Det påverkar försäljningen och man gör då ett antagande som man kallar kalendereffekten. Man kan gott justera bort den och då är ICAs minskade försäljning endast -0,5 procent mot föregående år.

En sådan här minskning som ICA rapporterar idag behöver inte vara så illa som det låter. Dels behöver man ställa det mot övriga marknaden. Kanske marknaden tappar ännu mer och ICA faktiskt överpresterar. Försäljningen i matbutikerna kan gå lite upp och ned från månad till månad och man behöver förstås se på utvecklingen en längre tid. Utöver kalendereffekt kan mycket annat påverka försäljningen åt endera hållet enskilda månader.

Samhället återöppnas nu och allt fler återvänder till sina arbetsplatser. Detta innebär ett förändrat beteende hos konsumenten bla kring hur och vad man äter till lunch. Små matbutiker i storstan kan få ett uppsving då de varit förlorare på att folk jobbat hemma. Andra butiker kan få se andra sidan av det myntet när folk köper utelunch osv istället för att laga mat hemma. Kommande rapporter kommer vi nog få höra mer om det där.

Dagligvaruhandel som det kallas det ICA sysslar med är en stadig verksamhet som tickar på oavsett om det är bra eller dåliga tider. Visst kan ICAs aktie gå bra och dåligt ihop med det allmänna börsklimatet men resultatet och omsättning för bolaget är desto stadigare. Det är en typisk defensiv investering. ICA kommer tjäna pengar även i svåra tider och de kommer kunna pynta utdelning till sina ägare. ICA kommer inte vara en börsraket och kanske inte ens lika bra som börsindex över tid. Lika sannolikt som att de inte blir en raket lär de heller inte vara bland de sämre investeringarna man kan göra i långa loppet.

ICA meddelar novembers försäljning den 8 december och i bokslutsrapporten som kommer i februari får vi som vanligt kommentarer kring utvecklingen. Innan dess håller dock ICA en kapitalmarknadsdag och den ser jag fram emot att spana in. De ger då en inblick i verksamheten och plan framåt mm. Den 14 december är kapitalmarknadsdagen.

Länk till ICA hos Avanza. (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...