Svenska storbanker riskerar bomarknadsmäll

Det är Moodys som är ute och flaggar för detta att bla de svenska bankerna riskerar att åka på en smäll i sviterna av fallande priser på bomarknaden. Man pekar också på följdeffekter på annat håll. Bostadsägare spenderar mindre pengar i samhället varpå diverse verksamheter (företagskunder till banken) får det kärvt.

Moodys lyfter fram att huspriserna stigit nära 150 procent sedan år 2000 medan inkomsterna inte alls utvecklats i samma takt. En betydligt högre skuldsättning alltså. Detta medan vi får signaler om sjunkande huspriser.

De svenska storbankerna pressas på börsen och Handelsbanken som är min favorit är ner kring 1 procent idag med en kurs för A-aktien om 113,2 kronor.
Swedbank A är ned cirka 0,6 procent och handlas till 194,5 kronor.

Jag äger Handelsbanken och anledningen till att jag valt just den är att de är den finansiellt starkaste banken i Europa. Ingen annan bank har högre kreditbetyg än Handelsbanken. Moodys skriver också att de inte ser ett katastrofscenario utan snarare lite lägre vinster. Medan jag inte är alls orolig för Handelsbanken på lång sikt kan aktiekursen tänkas pressas ytterligare på kort sikt. Hade jag inte redan ökat rejält nyligen i banken hade jag köpt ett gäng nu.
Om Handelsbanken går under 110 kronor börjar jag nog köpa mer igen.

Länk till Handelsbanken hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Swedbank hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

3 kommentarer:

  1. +150% alltså, och då har vi även en fet finanskris där emellan.
    De senaste tre åren måste stå för den största ökningen, eller?

    Gällande löneökning har vi mellan 20-30% uppåt, eller "stigande löner sakta men säkert" som SCB kallar det:

    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Storst-okning-av-inkomsten-i-Norrlandskommuner/

    Vi får väl räkna in att bankernas vinster då minskar men knappast någon fara. Senaste tiden har det väl basunerats ut hur mycket vinst dom gör "trots" den dåliga räntan.
    Men börjar bli sugen på Handelsbanken nu faktiskt. Har annars bara SEB och Avanza Zero.

    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Vilken skämt propaganda från Moody....Som inte alla redan visste om detta? Känns nästan dagis nivå på den kreativa slutsatsen de dragit...

    SvaraRadera
  3. Håller med till 100 %. Köpte fler SHB i sept och går de under 110 så kan det bli några till. Jag är inte orolig alls.

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...