Dagens Industri, Kellfri och Akademibokhandeln

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Jag säger bara; WoW vilken fantastisk dag jag har haft! Det har varit så kul, så lärorikt och intressant.
För en tid sedan var det en finanstwittrare som nämnde att hen brukade gå till biblioteket och läsa och rekommenderade mig varmt att göra det samma. Hen utlovade att tidningen Dagens Industri finns på biblioteket och det lät ju klart sannolikt.
Jag blev mycket attraherad av tanken att cykla till biblioteket och läsa. Att jag strax därefter lyssnade på en ljudbok som vurmade för att man skall läsa minst 60 minuter per dag, det gjorde mig inte mindre sugen.

Så idag var dagen kommen, jag drack kaffe på förmiddagen och kollade några snabba saker på datorn innan jag pluggade in mina hörlurar och hoppade på cykeln. Lyssnandes på en ljudbok svischade jag fram på min cykel i solskenet. Jag var på strålande gott humör, av känslan att cykla i det goa vädret och av känslan att vara på väg och göra något nytt och spännande.
Väl på biblioteket letar jag rätt på tidningarna och mycket riktigt finns Dagens Industri där. Jag sätter mig och läser och inser ganska snabbt att det här är en helt annan dimension än DI.se. Det är helt andra skribenter och artiklar än de jag brukar läsa online på deras sajt. Kanske förstärkte den fysiska tidningen intrycket men jag fick en känsla av lite tyngre journalistik i tidningen. Jag gillar sajten för vad den är och jag blev mycket positivt överraskad av papperstidningen. Visst har jag läst den förut, jag har varit prenumerant för många år sedan men det är längesedan jag på riktigt satte mig ned i lugn och ro och verkligen läste tidningen.
Jag hade all tid i världen när jag satt där på biblioteket idag, till och med så jag tappade bort den. Gissningsvis satt jag väl över en timma och läste Dagens Industri. Med ett glatt sinne som följd av den trevliga läsningen/upplevelsen blev det ändå en liten extra boost i sinnesstämningen när jag såg en helsida reklam för Kellfri. Ett bolag som jag äger via Volati, kul kul.

Det fanns många tidningar på biblioteket varav flera jag aldrig hört om förr eller ens skulle ha en tanke på att läsa i något annat sammanhang. Men där kunde jag välja och vraka och siktade in mig på något som verkligen kunde vidga mina vyer. Jag läste en tidning om språk och en annan om att skriva. Det var jätteintressant och bildande. I en av tidningarna argumenterades vikten av att läsa för barn och ungdom. Något jag är medveten om och som engagerar mig på ett privat plan.

Nära biblioteket ligger Akademibokhandeln dit min cykeltur skulle fortsätta. Solskenet var utbytt mot den mörkaste av himlar och dånande regn. Likt en dåre som ej förstår bättre cyklade jag där i regnet med ett stort smajl, av glädjen från min upplevelse på biblioteket och av tanken på Akademibokhandeln som jag nu styrde kosan mot. För övrigt ännu ett bolag jag äger via Volati, eller ja inom kort iaf, det köpet slutförs snart när myndigheter godkänt det.
Många fina saker såg jag där inne i butiken men bläckpatroner som jag planerat att kolla på, det glömde jag helt bort. Diverse fint kontorsmaterial spanade jag in så jag har många goda idéer klara redan innan mitt behov uppstår. Men inget kontorsmaterial denna gången utan jag strosade vidare där och botaniserade bland böckerna. Stora böcker, små, stiliga böcker och färgglada.. Jag fastnade för en barnbok och inspirerad från artikeln jag läst på biblioteket var jag mycket tänd på tanken att köpa en ny bok till barnen. SuperCharlie av Camilla Läckberg, den verkar toppen. Fina bilder men bra text så man kan läsa den som en sammanhängande saga.

Om möjligt regnade det än mer när jag kom ut ur Akademibokhandeln men jag var fortfarande på strålande humör. Cykelturen bar vidare hemåt och jag var så nöjd med den här utflykten. I hörlurarna lyssnade jag på ljudbok via Storytel.

Det lockar mig att cykla till biblioteket imorgon torsdag också. Läsa Dagens Industri och upptäcka annat att läsa.

Volati som jag nämner är noterat på Stockholmsbörsens Mid Cap-lista och har ett börsvärde om 6-7 miljarder kronor. Jag äger Volati som presterat mycket bra historiskt och som jag tror de kommer göra även i framtiden. Länk till Volati hos Avanza (affiliatelänk).

12 kommentarer:

  1. Inte för och försöka förstöra din gjädje.
    Men kellfris produkter är ren skit rätt ut sagt.
    Don har urusel kvalitet.
    Dom flesta håller med mig när jag säger aTT en kellfri köper man endast en gång i livet sen har man lärt sig sin läxa.
    http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=15718

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det var ju inte kul att höra. Ska läsa i det där forumet vid tillfälle. Tack för länken.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Booring
    Sponsrad av Storytel, Avanza och Dagens Industri?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är vi olika och jag kommer aldrig kunna skriva ett inlägg som ingen tycker är boring. När du ändå är igång och tramsar ska du inte spekulera i om Cykelfrämjandet sponsrat också?

      Näe trams. Det här är inget sponsrat inlägg och det är uppenbart.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag får nog tyvärr instämma med kritiken gällande den, i mitt tycke, försämrade kvalitén på bloggen. Jag förstår att du vill utmärka dig lite från andra bloggar och skriver mer vardagligt, men jag bryr mig inte om vilka cykelturer du tar, att du varit på biblioteket eller att du såg en annons för ett bolag du indirekt äger. I så fall får det ha någon koppling till det jag är intresserad, det vill säga att bli bättre på att investera.

    Varför inte uppdatera din strategisida som är inaktuell? Skriva mer utförligt om varför HM inte är listat som ett kärninnehav längre eller varför Clas Ohlsson åkt ut från bevakningslistan? Du är för duktig på att investera och analysera för det som nu visas på bloggen och med mer frigjord tid så borde du har möjlighet till mer djupdykningar. Det är som natt och dag mot exempelvis slutet på 2015. Tyvärr till det sämre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej confirmation bias,
      Tack för din kommentar och för värdefull feedback. Mina cykelturer osv kommer jag fortsätta skriva om men jag skall kolla hur jag kan lyfta fram annan content på ett bättre sätt.

      Tack för tipset om uppdatera strategi och bevakningssidan, det är på tiden att göra det.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tycker det är tråkigt att en del klagar på dina inlägg.
    Det är ju upp till var och en att läsa in blogg.
    Jag själv hoppar över en del inlägg i din blogg och läser dom inläggen jag finner intressanta.

    Keep up the good work :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej The Wild West,
      Tack för din kommentar och feedback, jag uppskattar det.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Brukar också läsa Di på bibblan i lugn och ro med kopp kaffe eller två. För någon vecka sedan kom det fram en gubbe och sa:
    - Du har suttit och haft tidningen i nästa en timme nu.
    - Ja, jag LÄSER tidningen, svarade jag lite surt.

    Jag visste inte att det fanns en tidsgräns för hur länge man får läsa en tidning. :)

    När han senare fick tidningen av mig, så bläddrade han snabbt igenom tidningen ca på 5-6 min!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HAha, vilken go gubbe. Det tar tid att läsa en sådan där tidning riktigt. Sura gubbar får vänta på sin tur =)

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Som du skriver. En helt annan dimension på den tryckta DI. Prenumererat gladeligen i 2 år med studentrabatt men läser väldigt sällan på deras webb.
    Missa ej DI Weekend på fredagarna, grymt intressanta reportage (bla. Ratos för någon månad sedan) + resor och mat inspiration

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Dram,
      tack för din kommentar och tipset om DI Weekend. Jag är riktigt sugen på att cykla till biblioteket imorgon också men har lovat min fru åka med och handla... Får se om jag finner lösning på att hinna med allting =)

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...