Att tajma marknaden

Jag får ofta frågor kring detta att tajma marknaden, att ha torrt krut inför rekyl osv.

Att förutspå en rekyl är det ingen som kan. Man förlorar pengar på att vänta på den där rekylen. Akademiska studier visar det. Mäklarnas statistik visar också att vi misslyckas fatalt att tajma marknaden. Det blir att vi köper när det redan stigit och säljer när det redan backat. Köp dyrt och sälj billigt alltså.

Nej det där med "torrt krut" det förlorar man på och man saknar förmodligen självinsikt om man inte inser det (mao tror man kan tajma marknaden). Visst kan det finnas några enstaka som lyckas slå marknaden men de personerna är lätträknade och handen på hjärtat är det sannolikt inte just du. Så du har slagit börsen stort de senaste 5 åren? Japp det kan en apa också göra, det är för kort period för att proklamera sig som börsproffs eller allsmäktig. En idiot kan slå börsen på 5 år men med tiden visar den sitt rätta jag. På 20 års sikt är det ytterst få som slår börsen. 

Jag är alltid fullinvesterad och försöker inte tajma börsen. 
Däremot så köper jag regelbundet. Varje månad köper jag mer aktier. Jag lever delvis på utdelningen från mina investeringar men i min budget har jag med att köpa mer aktier varje månad.


10 kommentarer:

  1. Jag håller helt med i stort men köper fasiken inte för stora belopp nu. Vissa bolag är så dyra att det gör ont i magen. Klarade tex inte av att hålla i Atlas på dessa sinnessjuka nivåer. Jag köper löpande för mindre belopp men säljer större poster. Dvs nettosäljer i det som rusat som galenskap. Krigskassa är en vacker syn och så fort säsong Björn kommer så kommer jag skjuta Björn varje dag. Dvs dags/ vecko/ månadsspara under en längre tid. Att dock gå in med stora belopp nu gör jag bara inte.

    Köper gärna lite då och då för att träna trycka av men blåsa av Med fullt ös... njae.

    VI lever i konstiga tider där politikerna sitter i knäet på finanspolitiken som i sin tur jagar spöken från fornstora dagar... vad det slutar i kan man bara sia i....

    SvaraRadera
  2. Hej, att exakt pricka botten i en vikande marknad handlar naturligtvis om tur och tillfälligheter snarare än exceptionell förmåga. Däremot så finns det ju faktiskt perioder då det är uppenbart att börsras är mer styrt av psykologi och (skuldsattas)tvångsförsäljningar snarare än fundamenta. Hösten 2008 är naturligtvis det bästa exemplet men även 2011 var ett gott exempel om än inte lika tydligt. Så sent som för drygt ett år sen hade vi en generell svacka som åtminstone i min värld var ett uppenbart hack i kurvan. För min del känns det bra att ha åtminstone en del likvider för lägen då de stekta sparvarna kommer flygande. Men visst har du en poäng i din reservation där. Det gäller att ha en vettig allokering, annars kan man gå miste om en hel del utdelningar och kursuppgångar på vägen.

    SvaraRadera
  3. Tänker som dig Anonym. Fortsätter investerar som vanligt men går bara in med ca 60% av tillgängliga likvider varje månad. Resten samlas på hög...

    SvaraRadera
  4. Visst är det så! Lyckas man med tajming är det troligtvis mest tur eller tillfällighet. Den enda anledning jag kan se att inte vara fullinvesterad hela tiden är om man av någon anledning vill sänka risken i portföljen, t.ex. om sparhorisonten för en del av kapitalet är kort. I övrigt är det väl så att man oavsett börsklimat gör klokt i att se över investeringarna då och då och minska i bolag som känns övervärderade och lägga mer vikt på bolag med mer förnuftiga värderingar, t.ex. sådana som för tillfället inte råkar vara "inne". Att utifrån nyckeltal bedöma vad som är övervärderat eller ej är å andra sidan inte alltid lätt...

    SvaraRadera
  5. Jag började köpa Avanza Zero på absoluta toppen i April 2015. Köpte hela resan ner och jag kan lova att det sved, och oj vad det sved! Inte roligt för en ny sparare med en sådan resa.

    Höll mig dock till mina 2 stora regler:
    * Köp kontinuerligt
    * Var långsiktig.

    Idag är det jag som står som en av alla oss vinnare.

    Kommer en rekyl neråt gör jag på samma vis, om och om igen. Det är som kaffe. Du ska dricka det när det är gott men även dricka det när det inte smakar så bra heller...

    ...hmm det där kan ha varit årets värsta jämförelse :)

    Good lucka and also Have Fun!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha - det var en rolig jämförelse med kaffet. Jag skrattade till här på balkongen.

      I sak håller jag med, sitt still i båten, men kanske inte investera allt tillgängligt kapital om det inte känns som bra läge.

      Mvh

      Egon

      Radera
    2. Tjena KTM,
      härlig jämförelse =)
      Du gjorde en sund och bra investering i ditt regelbundna köp i indexfonden. KLockrent. Just ditt utfall är vad man kan förvänta sig på sikt om man agerar så; det blir bra alltså.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Jag är 100% investerad i aktiefonder och kommer fortsätta månadspara om börsen viker nedåt. Brottas med idén att frigöra 10% av portföljen som likvida medel men då missar jag ju ränta på ränta-effekten om börsen fortsätter uppåt. Jag har hållit på aktivt med fonder/aktier i över 10 år och har flera gånger tajmat fel... Hade jag börjat min resa med att köpa och aldrig sålt hade jag nog haft det dubbla idag.

    SvaraRadera
  7. Bra diskussion, jag började juli 2016,jag har en strategi och de är långsiktig och därför köper jag för allt jag sparar varje månad. Jag är bara en glad amatör, tajma vet jag inte ens vad de betyder. Hehe

    Antingen går det ner eller upp så mycket vet jag om aktiemarknaden.

    Kör hårt

    SvaraRadera
  8. Köper resonemanget egentligen men om man jobbar med någon sorts analys eller uppfattning bortom om det är ett bra eller dåligt bolag utan även tittar på värdering så är det ju svårt att inte vara nettosäljare nu.

    När bolag rusar och blir i min mening 50% dyrare än ett generöst motiverat pris går det inte att sitta still i båten. Är som om någon kommer och bjuder dubbla marknadspriset på din bostad. Man är inte tillräckligt rik för att tacka nej till dårbud

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...