Axfood är 31 procent bättre än ICA

De här lingonburkarna summerar ICA Vs Axfood ganska väl. Axfood använder 50 gram bär och de märker ut att det är svenska och finska bär. Detta medan ICA endast använder 38 gram bär och använder den vilseledande informationen "producerad i Sverige". Axfood har 31,5 procent mer bär i sin lingonsylt!

I den här jämförelsen kan man plocka fram två pitchar varför Axfood är bättre.
Nummer 1 är ju den uppenbara att de helt enkelt har en bättre produkt, mycket mer bär och det är svenska/finska sådana.

Nummer 2 består i att Axfood satsar på att göra en så bra produkt som möjligt. En produkt med hög kvalitet till ett rimligt pris, med kunden i åtanke. ICA satsar på att maximera sin marginal, för att de kan, de har monopolställning närapå. Jag har en lång rad av jämförelser av produkter mellan de två bolagen och det här lyser igenom starkt, ICAs egna varor håller en lägre standard och det är uppenbart att de satsar på att hålla nere kvalitén och tjäna mer på kunden. Kunden som i sin tur får en mycket sunkigare produkt än vad de kan förvänta sig.

Jag äger Axfood för det är ett otroligt mycket bättre bolag än börsnoterade ICA. Axfood har bättre nyckeltal och bättre historik. Börsnoterade ICA är ett skämt med flummig ledning som leker investmentbolag och köper det ena skitbolaget efter det andra. På löpande band visar sig de köpta bolagen vara allt från genomruttna till dåliga varpå man försöker sälja eller göra sig av med möket på något sätt. ICA-butikerna är en bra verksamhet och den är fin och allt det där men börsnoterade ICA spelar i korpen jämfört med Axfood som är i högsta ligan.

Hahaha, jag skrattar för mig själv LOL och allt det där. Börsnoterade ICA köpte Hemtex, Ink Club, KabelKalle eller vad nu den där kabelförsäljaren hette. Problemet här är ju inte i huvudsak att de gjort usla förvärv. De usla förvärven är ju ett stort kvitto på att ledningen i ICA inte är top of the pops.

En handlare av bästa kvalisort sätter kunden i första hand. Kunden är mitt leverne, kunden är mitt allt! En handlare av bästa kvalisort satsar på varor av hög kvalitet till rimligt pris i sina Egna MärkesVaror. Att hålla så högt pris som möjligt på en medioker/dålig produkt, det är inte att sätta kunden i fokus. ICA är inte en fantastisk verksamhet, de gör vissa saker riktigt dåligt. Kritiska saker som det här med EgnaMärkesVaror. Att de säljer är inte ett kvitto på att varorna är okej, det är en följd av ICAs monopolliknande ställning på marknaden. Tack vare den kommer de undan med att göra så här dåligt.

31 kommentarer:

  1. En kommentar från en okunnig. Är inte detta något som heter confirmation bias? Vad jag förstått är bloggaren aktieägare i Axfood. Jag menar vid avsmakandet av bärburkarna kanske det fanns en förväntningsbild, om man kan uttrycka sig så.

    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
  2. Det är ju fantastiskt hur lite lingon kan göra ett bra bolag ännu bättre :)

    Minns för övrigt inte sist jag köpte någon sylt.

    SvaraRadera
  3. Haha tack. De där fick ja väl mitt svar på frågan jag ställde i tråden " svårare att vara långsiktig" angående Axfood.

    SvaraRadera
  4. Hej! Håller med dig i mångt och mycket. I senaste börsrådet fick lingonhjälten en säljrek med motiveringen att vdn slutar och att huvudägaren reitan sålt. Analytikern har uppenbarligen missat att "Ax" finns med av en anledning :) tror att spännande tider väntar för axfood.

    SvaraRadera
  5. Din jämförelse ovan är ju helt irrelevant om du inte tar med pris i jämförelsen? Har burkarna samma kilopris? Annars är det helt försvarbart att bärhalten och ursprung är olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en liknande produkt och generellt är willys billigare med sina Garant jämfört med ICA hos ICA Maxi så ICA har gynnsamma förutsättningar i min jämförelse men levererar ocker jämförelsevis.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Är det ICA Basic som du jämför med Garant? Borde det inte vara mer riktigt att jämföra med Eldorado? Alternativt ta fram ICA Selection om du jämför med Garant... Eller jämför du äpplen med päron? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inte ICA basic, de produkterna är ofta riktigt dåliga. Ej jämförbart med Eldorados kvalitét som är god.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Har fruktansvärt dålig erfarenhet av Eldorado faktiskt, just när det gäller kvalitet. Smaklöst, och dålig hållbarhet (möglar innan bäst före osv).

      Radera
    3. Eldorados kvalitet varierar kraftigt mellan produkterna, det mesta är dock riktigt dåligt.

      /Lars

      Radera
  7. Axfood har högre P/e tal och trendar uselt i jämförelse med Ica. Jag sålde Axfood och köpte Ica, vilket lönat sig rejält! Axfood kanske är bättre men det tycker inte börsen och det är det som räknas. Vem vet i framtiden kanske det blir ombytta roller, och då växlar jag tillbaka. Men idag är Ica vinnaren, på börsen.
    Axfoods styrka är superbra Willys och svagheten ligger i för få Willys och för många Åhléns. Ica's megastyrka ligger i ett stort antal butiker som totalt utkonkurerar närmsta konkurrent som är Konsum, dess svaghet är några usla affärer som är marginella. Jag fortsätter investera i Ica. Med stor respekt för din blogg som jag verkligen gillar. Mvh Karl.F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo som näms ovan verkar det gå bättre för ica, Bara gå in och kolla närsom i de olika butikerna. Vågar påstå att det alltid finns mer folk i icabutiken (MAXI) än i någon annan. Dock gillar jag axfood, borde de inte satsa på att belysa deras produkter lite bättre? Dålig marknadsföring överlag enligt mig.

      Radera
  8. ICA:s varumärke är så mycket starkare även om du har rätt om Axfood. Det är en av anledningarna till att ICA går bättre. Ha det bäst!

    SvaraRadera
  9. Precis! Därför jag också fokuserar på Axfood. Att ICA leker investmentbolag gör bara att man som aktieägare känner sig mer osäker med tanke på att de inte precis har Investors näsa för affärer.

    Att sedan Axfood handlas till en YOC på över 4,25 procent samtidigt som den i allt väsentligt torde ha ungefär lika goda tillväxtmöjligheter som ICA i kärnverksamheten gör ju inte valet svårare.

    Ibland köper jag ICA när den är lågt värderad mer som ett komplement men har varje gång hittills landat i att jag sålt den, tagit hem vinst och köpt något bättre - som Axfood.

    SvaraRadera
  10. Har haft båda aktierna. Sålde Axfood i höstas och ICA straxt före utdelningen. Ville inte vara med i fallet efter utdelningen i dessa osäkra tider och ansåg att aktien nått sitt maximum för denna gång. Mataktier är inte säkrare än annat i sämre tider. /Gunilla

    SvaraRadera
  11. Stay away från Eldorados kyckling. Man blir sjuk bara av att öppna påsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den undviker jag. Är inte svensk kyckling i den. Jag betalar gärna mer för att gynna svenska bönder och företag samt för att djuren har det bättre här än i många andra länder.

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Tycker mycket av ICA Basics produkter håller bra kvalitet. T.ex. tvättlappar. ICA Basics är producerade i Sverige medans Citygross märke "Budget" är producerade i Kina, Guangdong. Skulle inte för mitt liv våga köpa dessa. Känns märkligt att frakta pappersprodukter från Kina till ett skogsrikt land som Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det lät inget vidare. Vad är det för kemikalier i kinesiska tvättlappar tro? Jag skulle aldrig lita på att de är ok och använda på mina barn.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ja då, det kan man inte veta. Vad som står på förpackningen och vad som finns kan vara två helt skilda saker, har jag lärt mig efter att ha rest runt en hel del i Asien (och Kina).

      Radera
  13. Själv köper jag alltid Icas rårörda lingon, innehåller 48% lingon, märkta med "ursprung Sverige". Vet dock inte om Garant har Rårörda lingon i sitt sortiment, men Icas produkter kanske inte bara är av genomrutten kvalisort ;) Själv äger jag både Ica och Axfood, men handlar nästintill alltid på Ica, då jag tycker att deras utbud och butiker är trevligare och tilltalar mig mer. Har också mycket bättre erfarenheter av Icas egna varor jämfört med Axfoods egna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese,
      Jag har för mig att Garant har rårörda lingon, får kolla på det och kanske det blir ett inlägg version 2.0. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  14. Det stämmer att Icas egna produkter är betydligt er skräp, dvs maximerad kortsiktig vinst för handlaren. Däremot är Axfoods aktie allt för dyr idag, oavsett hur du mäter.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  15. Det är detta som kallas confirmation bias. Löjligt inlägg där du i stort sett idiotförklarar hela ICA-gruppens ledning. I min bok verkar ledningen var mycket skicklig med tanke på att ICA över tid försvarat en skyhög marknadsandel samtidigt som de säljer sina varor med mycket höga marginaler, vilket bland annat SVD tidigare uppmärksammat i en artikel.

    https://www.svd.se/vinstmaskinen-ica--lonsammast-i-europa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Bra inlägg

      Radera
  16. Hade jag ett hemköp eller en Willys i kvarteret hade jag handlat där istället för min usla Ica-butik. Jag bor i ett område som fullständigt domineras av studenter vilket betyder att det är lätt att hitta olika sorters fryspizza, läsk och chips men att det är sämre utbud på blöjor, barnmat och färsk fisk. Men det är väl det som är en del av ICAs styrka? Butikerna ägs av enskilda handlare som känner sina kunder, ibland sedan flera generationer, och kan anpassa utbudet efter det. Så även om jag som kund hellre handlar någon annanstans förstår jag varför företaget är en vinstmaskin. Om man som du, Petrusko, vill äga företag för evigt vore väl en marknadsdominant till vinstmaskin som hängt med i 100 år, med erfarna och skickliga handlare som ägare, att föredra mot en investmentbolagsägd kedja, även om den senare ger fler lingon i burken? Men visst vore det bättre om de delade ut stålarna istället för att köpa KabelKalle eller gardinbutiker. /Jani

    SvaraRadera
  17. Det som folk alltid glömmer bort i jämförelsen mellan ICA och Axfood är att ICA gruppen äger enbart grossist-ledet i dagligvaruhandeln och att butikerna är enskilda aktiebolag som varje ICA-handlare äger för sig. I sin tur äger ICA-handlarna en del i den ideella föreningen ICA handlarnas förbund. Som aktieägare i ICA-gruppen får man alltså enbart del i grossistledet och inte butikerna. Men på grund av ICAs höga marknadsandelar kan de prispressa enormt och tjäna 4%~ marginal i grossistledet samt 3-10% i rörelsemarginal i varje enskild butik ovanpå detta. Medan Axfood hade en marginal på 3,7% eller ungefär 4% på grossistdelen och butikerna tillsammans.

    Sedan har flera av kommentarerna här påpekat ICA-gruppens lednings inkompetens och dåliga affärer och i kombination med det jag skrev ovan så är Axfood ett solklart bättre val som aktieägare än ICA-gruppen.

    Sedan har Axfood mycket bättre lönsamhetsnyckeltal för att butikerna inte är externt ägda som i ICA gruppen.

    Rant over.

    /Hampus

    SvaraRadera
  18. Jag bor inom ett par minuter från den ICA-butik vars ägare plockade ut mest stålar senaste året. Rullar glatt förbi den stinkaren vidare mot Willy's som tar mig cirka fem minuter mer att cykla till. Det lär vara fantastisk timpenning på det träningspasset.

    I övrigt, insiktsfullt från Hampus i kommentaren ovan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Fribiljetten,
      Ja det finns en del riktiga stekare bland butiksägarna. I en stad på västkusten kör ICA-gubben olika Ferrarri/Lamborgini var och varannan dag verkar det som.

      Mvh petrusko

      Radera
  19. Ica är vad jag kunnat se de enda som säljer rårörda lingon utan förtjockningsmedel (deras ekologiska). I övrigt föredrar jag det av alla så bespottade Konsum.

    SvaraRadera
  20. hade förr en väldig tilltro på ICA och dess kvalite, de var hungriga och bra, men sista 20 åren känns det som dess ägare bara vill sko sig och tjna så mycket som möjligt, lågvattenmärket var väl deras datumommärkning av köttfärs, det är i princip oförlåtligt och lurilejeri av första graden, Axfood och speciellt hemköp jag har på orten jag bor på har jag bara gott att säga om,ICA på orten bara småhandlar jag på, har blivit att jag likt petrusko köpt på mig en del aktier därför att jag helt enkelt tror på dom.
    /sportcarl

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...