H&M övertygar inte!

Idag rapporterade H&M sitt första kvartal och resultatet kom in klart bättre än väntat på cirka 3,2 miljarder kronor mot väntat 2,8 miljarder kronor i runda slängar. Resultat bättre än väntat det är ju positivt.
Man kan i rapporten läsa att VD beklagar sig att de inte är tillräckligt bra på flera operativa bitar. De är för långsamma, har för dåliga system och affärsstöd mm. Läser man mellan raderna låter det som han flaggar för att man behöver plöja ner ännu mer pengar för att bättra sig/hålla sig på tårna.

Något jag tittar extra på är försäljningsutvecklingen i mars. H&M har som mål att nå en försäljningstillväxt om 10-15 procent och de första månaderna på verksamhetsåret har gått knackigt, de har inte nått upp till målet.
Idag meddelade H&M försäljning 1-28 mars och tillväxten var futtiga 7 procent. Väntat var 11,1 procent för hela månaden förvisso men med 3 dagar kvar på månaden kommer de där 7 procenten inte förändras särskilt mycket.
Ett kvartal av fyra är nu avverkat och visst kan man rädda 2017 om resterande del kommer in över målet. Det är dock en dålig början och en sur trend.

Den "dåliga" försäljningsutvecklingen fortsätter alltså.

Man meddelar ett nytt varumärke och koncept i ARKET, det låter lite fräsigt. En något högre prisbild än H&M och med en liten del externa varumärken. Inne i butik kommer man ha ett café med nordiskt koncept. Ett hippt koncept och det kanske kan bli bra. Första butiken öppnar i London och det blir spännande att följa om Londonborna tar till sig det här och köper kläder och kakor hos ARKET.

Varulagret ökade hela 30 procent mot året innan och medan det låter oerhört mycket behöver man betänka att de nu har 10-15 procent fler butiker och massiv onlinesatsning. H&M själva kommenterar att lagret är sunt men lite högre än väntat i spåren av att de inte nådde sina egna försäljningsmål.
Jag har suttit en stund och läst och funderat kring det här med lagret och har svårt komma fram till vad jag skall tycka/tro om det. Det är ju inte positivt det är klart men jag lutar åt att jag i alla fall inte är starkt negativ till det. Negativ alltså men oklart till vilken grad... Luddigt men så kan det vara.


Rapporten släpptes innan börsens öppning och i skrivande stund är det cirka 30 min till öppning. Det återstår att se hur marknaden tar emot den här rapporten.

9 kommentarer:

  1. Det känns som de fortsätter i samma spår. Jag är glad att jag började vikta ner vid 250, men borde kanske gjort det tidigare redan när kag började tvivla. Det är lätt att vara efterklok och de kan bli så att de vänder på det, men jag lägger hellre pengarna på annat och kommer fortsätta vikta ner HM.

    SvaraRadera
  2. Man kan säga att marknaden inte tyckte om det.. Ner över 5% i skrivande stund

    //David

    SvaraRadera
  3. Köpläge, ja jösses
    Skall ner till 150 kr då...

    SvaraRadera
  4. Som vanligt passar man på att göra guldfynd p.g.a. marknadens osäkerhet och nervositet :) Bara att tacka och ta emot för den långsiktige investeraren.

    SvaraRadera
  5. Jag tror på köp när det ligger strax över 200. Men jag tänker låååångsikt. Det är trots allt ett bolag som tjänar pengar. Men...den som lever får se.

    /Yarra Valley

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huruvida dom tjänar pengar eller inte är ju i dagsläget en definitionsfråga... Visst dom redovisar en vinst. Men kassaflödet efter investeringar är negativt så verksamheten slukar precis varenda krona som den genererar. Så jag skulle säga att HM idag "går runt" men inte mer!

      Radera
  6. Kursen lär sjunka ännu mer när det kommer sälj rekar
    https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/03/30/hm-carnegie-sanker-riktkurs-till-200-kr-upprepar-salj.html

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
  7. Äntligen kunde jag kliva in i H&M. Ett kvalitets bolag som tjänar mycket pengar och har väldigt många nya och intressanta koncept kommande tid. Köper man till denna kurs får man ca 4.3% utdelning. Skulle H&M trilla ner ännu en bit då skulle det vara rena julafton för en långsiktig utdelningsjagare som jag är. Man kan alltid hoppas men tror knappast det...

    SvaraRadera
  8. Även VF Corp som jag också äger backar idag, -4,11% i skrivande stund. Verkar vara något som marknaden inte gillar.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...