Diverse tankar om börs och annat. Nummer nio.

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Nu är det ett tag sedan jag skrev ett sådant här inlägg och som jag nämnt tidigare tycker jag att dessa är roliga att skriva. Häromdagen fick jag stöd av min fru men också en sågning. Vi kom in och prata på något på bloggen varpå hon sa i stil med att ja det skrev du i ett sådant där diverseinlägg, de gillar jag men de andra är så tråkiga... Hon är inte börsintresserad som mig så jag förstår att hon inte tycker alla inlägg är toppen men kul att hon gillar diverseinläggen.

Grönt ljus för skyskrapor i Stockholm läser jag på DI.se idag och det är ju strålande nyheter! Äntligen säger jag samt jag tror det när jag ser det. Det har funnits intresse länge att bygga skyskrapor men pga krångliga regler och utdragna klagomålsutredningar och allt vad det är har det blivit malpåse om det blivit något. Med bostadsbrist, kraftig befolkningstillväxt och en till ytan stor stad är det enda rätta att bygga på höjden. Ett antal rejäla fetingar skulle göra stor skillnad på Stockholms bostadsmarknad. Det är rent av vansinne att inte bygga på höjden när marken är en sådan "bristvara" och staden har stora avstånd från kant till kant helt i onödan.

Idag börjar bolaget MIPS aktie att handlas efter IPO om 46 kronor. Jag tycker att det är en intressant och fräsig verksamhet. Bolaget har sin teknik insåld redan hos alla de stora tillverkarna. Däremot tycker jag att det är riktigt sunkigt att göra IPO medan de har en patenttvist med Kanadensiska Bauer. Det är omöjligt för gemene man att sätta ett pris på den tvisten, att bedöma risken. Själv tänker jag att hela bolaget är riskerat på sikt. Om de tappar patentet i Kanada vad händer på resterande marknader då? Närliggande USA, tror ni Bauer glatt låter MIPS leka vidare där eller tror ni de slår till med full kraft för att vinna även där? Ägarna till MIPS gör en fantastisk exit här. De cashar in och får hundratals miljoner samtidigt som bolaget riskerar raderas ut helt och hållet. De säljer grisen i säcken. Det är inte snyggt. Oavsett låg eller hög risk att de förlorar så är det här inte okej att lägga på gemene man i en IPO. Vi förstår inte och kan omöjligt bedöma den här risken! Ändå säljer de, för att de kan, för att de vill, för att rädda det som räddas kan?

Avanza har bytt index i överkant av sajten från S&P500 till DJ USA (affiliatelänk). Först trodde jag det var DJ IA ett index med cirka 30 innehav likt OMXS30 men när jag spanade närmre noterade jag att det är DJ USA alltså. Ett mycket brett index med 95 procent av amerikanska aktiemarknaden. Det visas med 15 minuters fördröjning vilket känns lite lamt men jag vet inte hur det var innan de bytte och jag kunde ju leva med det så det kanske inte är värstans. Jag kollade med Avanza och anledningen är en kostnadsfråga, Det är billigare för dem att visa det här indexet.

Hexagon åker på böter av börsen i spåren av informationsgivningen i Ola Rollén-härvan. 6,2 miljoner kronor skall bolaget betala. Nu börjar jag tycka att det här inte är bra. Den här soppan kostar bolaget både pengar och förtroende. Det kostar ägarna pengar. Kanske blir han helt friad kanske inte. Kanske kan bolaget hantera det här på ett annat sätt som skonar ägarna och bolaget dess rykte och pengar. Jag gillar Ola men tycker samtidigt inte om det som händer nu och man kan fråga sig om det är förenligt med uppdraget och bolagets bästa att i ett sådant här åtal sitta kvar som VD. Länk till bolaget hos Avanza (affiliatelänk).

Klockan är innan nio och jag har hunnit med en promenad redan. Nu skall jag ladda kaffebryggaren inför börsens öppning. Solen skiner och himlen är blå, en underbar vårdag. Ha en fantastisk dag kamrater!

3 kommentarer:

  1. Som jag förstått det, är det MIPS som har stämt Bauer för patentintrång. Vilket borde betyda att ifall de förlorar, tuffar bolaget vidare som nu. Men om de vinner kommer det väl ett skadestånd och kanske ökad försäljning? Ser inget fel i notera i det läget.

    SvaraRadera
  2. Det är bra att tänka efter varför en IPO görs. Det är ingen slump att massvis med vårdbolag och skolor noteras nu, Humana, Attendo, Engelska Skolan, Arcimedia och allt vad bolagen heter. När politiker vill begränsa vinster i välfärden så är det bra timing att göra exit. Politiskt så blir det också svårare att begränsa vinster i dessa bolag om aktierna ägs av faster Agda och farbror Sven som sparar till pensionen och är beroende av avkastning på sitt aktiesparande.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...