Diverse tankar om börs och annat. Episod 8

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Här kommer att inlägg om både börs och annat. Jag varnar för viss Off Topic eftersom jag brukar skriva om främst börs och finans men här kan det alltså slinka med allt mellan himmel och jord.

Jag håller koll på Hemfosa som fortsatt backa i spåren av att hela sektorn är under press. En viss sektorrotation anar jag där fastigheter ratats en tid medan cykliskt som Atlas Copco och Volvo varit mer populärt. Hemfosa äger fina fastigheter i form av skolor, polisstationer, vårdcentraler mm men de har en hög finansiell risk med sin belåningsgrad kring 60 procent och därtill en preferensaktie dessutom. I tillägg till detta är en viktig del i Hemfosas strategi att vara aktiv på transaktionsmarknaden. De har alltså inte huvudfokus på att tjäna pengar på att äga och förvalta fastigheterna utan man strävar efter att flippa dem också, att köpa och sälja med andra ord. Jag är attraherad av Hemfosa men är försiktig pga riskbilden, Jag har ingen stress att gå in i bolaget och blir inte förvånad om den backar ytterligare från nuvarande nivå kring 79 kronor.
Länk till Hemfosa hos Avanza. (affiliatelänk)

Jag läste att bolaget MIPS skall noteras. Jag kände ej till det innan varpå jag spanade på webben. Vid en snabb anblick fick jag uppfattningen att de gör lite frigolit till någon cykelhjälm, verkade inte så fräsigt. Men när jag spanade lite mer, upptäckte att de har två hemsidor (en för produkter och en om bolaget), frågade lite på twitter så fick jag en annan bild. De verkar ha en intressant teknik och den verkar finnas hos alla de stora hjälmtillverkarna med namn värt att nämnas, Troy Lee Design tex. De har en efterfrågad produkt, de har försäljning uppenbarligen. Den här kan vara värd att ögna igenom för den som köper IPOs och bolag som detta. Själv passar det inte min strategi med krav på lång historik, utdelningstillväxt mm. Jag missar många fina bolag så men det är ett pris jag får betala.

Jag har lyssnat på en väldigt intressant ljudbok hos Storytel; Svenska miljardärer - Gustaf Douglas. I den fick man en bild av hur han växt upp, hur han skapat sin förmögenhet, hur namnet uttalas mm. Jag visste inte om att han varit en fastighetsfräsare och det var intressant att höra hur Mats Qviberg mäklade en storaffär åt honom på åttiotalet, hur de sen blev kompanjoner för att senare gå skilda vägar. Gustaf Douglas är mannen bakom investmentbolaget Latour och den här boken ger en mycket bra bild av vem han är och intressant inblick i affärer han gjort.
I mitt inlägg om Peter Lynch bok finns det erbjudande om 30 dagar fritt Storytel längst ned i inlägget. Länk till mitt inlägg med erbjudandet.

Apropå ljudböcker så håller jag på och lyssnar på en av Jim Cramers böcker och även om han delvis förespråkar lite annan strategi än min egen är den otroligt fascinerande. Många har nog en bild av honom enbart som den skrikige aktiegubben i amerikansk TV men han är en stjärnförvaltare med imponerande trackrecord. Mer om denna när jag är färdig med boken.

Igår såg jag en riktigt fin cykel av märket Crescent, det var inne i Trollhättan när jag spanade på Sernekes bygge mitt i centrum. Det kom en kille cyklandes på den här Crescentcykeln med pakethållare fram och jag stirrade på cykeln medan killen förmodligen kände sig otroligt uttittad. När jag spanar på Crescents hemsida hittar jag inte exakt den modellen men en liknande med pakethållare fram, endast tre växlar dock. Bygget löper på fint verkar det som, jag har stannat till för att titta på det många gånger nu och så här i efterhand ångrar jag att jag inte tagit ett foto varje gång. Det hade kunnat bli ett coolt bildspel från parkeringsplats till färdigt hus.

Och där nöjer jag mig för denna gången.

3 kommentarer:

  1. Angående MIPS, så ser bolagets ledning ruggigt stark ut också. Styrelseordförande (vilket är än mer viktigt i ett mindre bolag som MIPS) är ju ingen mindre än Bengt Baron (Cloetta, Coca-cola, V&S, Thule)... han har nog koll på läget! Jag tar rygg. Mvh

    SvaraRadera
  2. Tjosan Petrusko!
    Tänkte passa på att fråga ifall du ägt Hemfosa någon gång? Har också varit attraherad av bolaget men belåningen har gjort mig lite vacklande till mitt val, precis som du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena kronantillmiljonen,
      Jag har ägt Hemfosa preferens men inte stamaktien.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...