Castellum årsstämma 2017

Så har ännu ett år snurrat förbi och det var åter dags för Castellums årsstämma. 2016 var ett händelserikt år för Castellum som kokade ihop dotterbolag under ett varumärke samt gjorde det största fastighetsförvärvet någonsin i Sverige i köpet av Norrporten.
Förr om åren fick man mat på tallrik med bestick men vi har stadigt blivit fler på stämman och de sista åren har allt för många suttit på golvet osv och sölat med maten. Till årets stämma har man snappat upp den problematiken och bjuckade på wraps istället. En och annan pensionär hade säkert synpunkter på att det inte riktigt framgick vilken rulle som var vilken. Jag högg en rulle i en hög och det visade sig vara den med lax. Den var väldigt god, smaken var riktigt fräsch och jag var lockad att ta en till men vän av ordning lät jag bli, det står ju 1 per person.

Vi har blivit fler... Ja det har med åren stadigt blivit fler besökare på stämman men i år var nog rekord. Nästan varenda sittplats var tagen och uttrycket "knökefullt" kommer väl till pass. För skoj skull och för att bekräfta min observation jämför jag antalet aktieägare i 2016 årsredovisning med året innan och visst har vi blivit fler. 30.000 aktieägare hade Castellum vid årsskiftet 2016-12-31, att jämföra med 19100 året innan. Över 50 procent fler alltså! På stämman var 356 ägare närvarande, jag har tyvärr inte antecknat hur många det var förra året men till nästa år skall jag följa upp det =)
I vanlig ordning får man inte fota under stämman vilket jag tycker är tråkigt. Likt tidigare år passade jag på att ta lite foton innan stämman började och innan de uttryckte fotoförbud.
Styrelseordförande Charlotte Strömberg pratade först och även om hon är jätteduktig och säger massvis med bra saker så är det ju Henrik Saxborn jag ivrigt väntar på. Saxborn är suverän och gör ett strålande jobb likt förre VDn Håkan Hellström. En kul notis är att Charlotte gjorde en shout out till Hellström som var på plats. I stil med; Håkan Hellström is in da house... Mja, inte riktigt så poppigt men hej Håkan vink vink. Kung Håkan säger jag eller före detta kung för nu är ju Saxborn fullfjädrad regent. Jag var ledsen i ögat när Hellström slutade och fasade över hur en ersättare skulle komma att vara. Nu har jag facit efter flera år med Saxborn som VD. Ärad vare Kung Saxborn!

Kanske är jag lite töntig nu men det bjuder jag på. Jag gillar Henrik Saxborn, han är jordnära, han är duktig och sund. Han kommunicerar med marknaden på ett sätt jag gillar och uppskattar. En sak han nämnde under stämman som jag verkligen gillar var att han gick in i det här jobbet med ett stort fokus kring den stadigt stigande utdelningen. Här är bolaget som alltid har höjt utdelningen och han såg det som en oerhört sporrande utmaning att ge sig på. Att fortsätta prestera och höja utdelningen.
Saxborn poängterar under stämman arbetet man gjort med att förbättra kvalitén på fastighetsbeståndet. 80 procent av fastigheterna är kontor och 20 procent av hyresgäster är kommun/landsting och liknande. Genomsnittliga kontraktstiden är längre och trots nollinflation 2016 kunde man höja hyrorna med 2 procent pga att de har det inskrivet i sina avtal. Hyrorna stiger alltid, oavsett inflation osv.

Med 57.750 aktier på fickan ligger Saxborn en bit efter förre VDn Hellström som ruvar på coola 105.000 aktier. Men ge honom tid, incitamentsprogrammet har ett krav att efter skatt skall hälften läggas på att köpa Castellumaktier. Jag hoppas innerligt att Saxborn är kvar såpass länge att han med råge passerar Håkan Hellström i ägarlistan!

Tack Castellum för ett bra jobb, för att ni förvaltar våra pengar väl, att ni skapar avkastning och för att ni är ett föredöme på hållbarhet. Tack för att ni engagerar er i samhället och går i bräschen med lärlingsplatser mm. Jag siktar på att vara med er för all framtid! Det är jag som äger Castellum.

2 kommentarer:

  1. Jag var också där! Första bolagsstämman för min del. Saxborn var intressant att höra på men tycker nog att Sven Unger stal showen. :)

    SvaraRadera
  2. Föredömligt att hålla stämman i Göteborg och på Chalmers. Gillar företag som liksom Clas Ohlson inser att Stockholm inte är hela Sverige. Blir lite ledsen att jag inte kunde gå denna gången men fin rapportering från stämman. Får nöja mig med att läsa årsredovisningen. Hoppas de upprepar stämmor i Göteborg i framtiden för då ska jag försöka gå något annat år.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...