Avkastning på eget kapital och Magic Formula. Sponsrat av Storytel

Inlägget är sponsrat av Storytel
Avkastning på eget kapital är ett nyckeltal jag gillar. Bolag med i övrigt fina nyckeltal och stadigt hög avkastning på eget kapital är helt enkelt bättre än sina konkurrenter och det speglas ofta i aktiekursen. Atlas Copco har tex kring dubbelt så hög avkastning på eget kapital jämfört med konkurrenten Sandvik. Här är en 10 års graf med Atlas utveckling mot Sandvik.
Avkastning på eget kapital får man fram genom att ta bolagets vinst efter skatt delat med det egna kapitalet. Ibland kallas det även räntabilitet på eget kapital eller helt sonika räntabilitet. Förenklat kan man säga att bolag med hög avkastning på eget kapital är effektivare och duktigare.
Ett väldigt bra nyckeltal att använda sig av när man söker nya investeringar samt följer upp befintliga.

Jag har lyssnat på boken The little book that beats the market och den kretsar väldigt mycket kring detta nyckeltal. Den förklarar även strategin Magic Formula där just avkastning på eget kapital är en viktig del. Författare till boken är Joel Greenblatt och det är han som är skapare av det här "magic formula". En strategi som visat sig fungera väl. Han förklarar i denna bok ingående avkastning på eget kapital samt magic fomula. Min slutsats är att boken är fantastiskt bra på det sätt att den förklarar ett jättebra nyckeltal samt presenterar en strategi som verkar fungera.
However måste jag nämna att den är seg som sirap första delen. När jag lyssnat drygt en timma var jag sugen på att stänga av för han dravlade så om tråkiga och tillgjorda historier om annat. Men för sjuttsingen, gör inte den tabben att ge upp på boken för senare skall den komma förklara något väldigt viktigt på ett bra och ingående sätt.
När du har lyssnat på boken kommer du förstå vad avkastning på eget kapital är och du kommer ha en tanke kring om och hur du skall använda det. Jag vågar påstå att den här boken kan förändra dina investeringar rejält (till det bättre).

Boken är lite drygt 3 timmar lång att lyssna på. Avklarad på två träningspass =)

Boken lyssnade jag på via Storytel som sponsrar det här inlägget. Via den här länken får du en bra deal med Storytel fritt i 30 dagar och kan komma igång och lyssna direkt.

19 kommentarer:

  1. Neeej, gör inte samma misstag som wrangelstar på Youtube.. Han slutade sitt "vanliga" jobb som brandman. Satsade mer på Youtube, tog in sponsorer, gjorde reklam. Nu är han enbart ett skämt.
    Kommer denna kvalitets blogg att bli ett, jävla skämt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Fy vilken tråkig kommentar. Du gnäller ju bara för att det är din grej. Har du ens läst inlägget? Jag har skrivit ett seriöst inlägg där jag upplyser om bra och intressanta saker för den som är intresserad av börs. Kanske förstår du inte innebörden av det jag skrivit men många andra gör det och har nytta av det.

      Din kommentar är sorglig. Den säger mest om dig och vad du är för människa.

      Mitt inlägg är mitt inlägg. Storytel sponsrar det på samma sätt som att Vinterstudion i SVT sponsras.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Läs du en annan blogg då istället 'Anonymous'. Din kommentar bidrar inte med något.

      Radera
    3. Även om Anonymous uttrycker sig klumpigt och hårt sätt så kan jag hålla med. Har länge följt dig Petrusko och har gillat och tagit till mig mycket av det du skrivit tidigare. Men i senaste tidens blogginlägg och Twitter-feed så är det ju väldigt uppenbart att det finns en baktanke med varje inlägg - Ingen content utan att du också kan få in ett affiliate/länk-samarbete i det. Visst, till skillnad från traditionella ads/banners så kommer det förmodligen ge dig en högre extrainkomst på kort sikt. I långa loppet så finns det dock risk att det urholkar förtroendet du byggt upp under så lång tid.
      Skulle bli mindre skeptisk om du, likt Blondinbella och resten av tidiga bloggmaffian som pumpade in affiliate-skräp i sina bloggar, gick vidare och hittade en plattform där du får betalt för att driva trafik till större bloggnätverk / sajter. Känns mer legitimt och man blir inte lika skeptisk.

      Lycka till!

      Radera
    4. Hej Johan,
      Tack för din kommentar. Jag är tacksam för din feedback. Det är tråkigt om mina inlägg uppfattas på det viset. Sedan en tid tillbaka är jag väldigt tydlig med att märka ut inlägg att de innehåller affiliatelänkar. Förr gjorde jag inte det och då tänkte man kanske inte på det.

      Jag vill tro att jag trots reklam på sajten att läsarna snappar upp det jag skriver. För jag skriver ju mina grejer oavsett reklam och sponsring. Min målsättning är att skriva intressanta inlägg som folk har nytta/intresse/glädje av och som jag har nöje att skriva.
      Reklamen kretsar kring mitt inlägg inte tvärt om. Alltså, inlägget i första hand och sedan finns reklamen där runt i kring.

      Jag tackar nej till många erbjudanden och samarbeten då jag bara vill ha seriöst och relevant material. Länkar till tex Avanza och det här Storytelerbjudandet är högst relevant och passar in bra.

      Tack att du tog dig tid och skrev den här kommentaren till mig.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Det är såklart svårt att säga emot dig med den grad du visar Petrusko men jag är normalt lite försiktig med just avkastning på eget kapital. Det är viktigt att titta på företagets skulder ihop med det nyckeltalet eftersom höga skulder boostar avkastningen på eget kapital.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Aktiepappa,
      Tack för din kommentar. Ja man behöver se på det ihop med andra faktorer och nyckeltal. Ett smidigt sätt är att använda en screener som tex Börsdata där man kan sortera fram bolagen och enkelt få fram dem som passar in på flera kriterier man valt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ja men precis. Börsdata är verkligen bra!

      Radera
  3. Trevligt med recensioner på böcker som finns på storytel. Är faktiskt halvvägs genom "the little book..". Posta gärna fler recensioner från storytelböcker. Supertjänst. Är ej sponsrad, tycker bara att hög kvalité ska hyllas.

    Hur tycker du man ska göra för att lägga in ett månadsspar i magic formula? Enl greenblatt ska man skifta aktier 1gång/år. Blir ju mkt transaktionskostnader om man ska köpa aktier i 10-20 bolag varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mattias,
      Tack för din kommentar. Jag tycker likt dig att det här med ljudböcker och Storytel är super. Jag har konsumerat böcker i en rask takt tidigare men med ljudböcker kan man hålla ett än högre tempo.
      Beträffande köp i MAgic Formula tycker jag man skall göra exakt så som de säger att man skall göra. Och det var köp/sälj en gång per år. Om man skall gå efter den här strategin tycker jag man skall gå fullt in och göra precis enligt strategin

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Förstår det som att uppdatering av vilka aktier som ska finnas i portföljen görs årligen. Håller med att ska man köra MF så funkar det bäst att göra det, bokstavligen, by the book. Men samtidigt känns det trist att inte kunna addera friska pengar till något som ökar i värde över tid. Funderar på att köra MF med 10 bolag och då månatligen lägga in runt 5k och då köpa aktier så nära 500 kr som det går i alla bolag. Borde ju bli ungerfär som att köpa fondandelar varje månad. Åtminstone över tid. Eller?

    SvaraRadera
  5. Gillar din stil Petrusko och du ger mig inspiration till nya värdepapper. Klart att du måste få tjäna pengar på din blogg! Blir lite förvånad när personer blir sura och besvikna för att du har med lite reklam. Det är ju så det hela fungerar och någonstans får var och en vara källkritisk. Go Petrusko!

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte alls varför Atlas Copco anses vara så fantastiska. Det är ett okej verkstadsbolag som väl i stort sett alltid varit lönsamt. Men tittar man på vinsten och/eller omsättning senaste 5 åren ligger det ganska stilla. Ingen tillväxtraket precis. Det är ju dessutom ett cykliskt bolag som haft enorm medvind med valuta och räntor, ändå är tillväxten ganska medioker. Ska ett sånt bolag värderas till över 30x årsvinsten? Jag tycker inte det.

    SvaraRadera
  7. Hej Petrusko! Vad anser du dock om
    ROE vs ROA och hur stor skillnad anser du att det får vara? (mellan tummen och pekfingret). Jag förstår att det kan variera mellan olika branscher men är detta nånting du som du lägger någon energi på alls? Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Rambo,
      Som du är inne på så är det ju inte riktigt samma sak och det kan variera ordentligt mellan olika branscher. Jag fokuserar på avkastning på eget kapital, det funkar för mig och den typ av bolag jag tittar på.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej! Först vill jag tacka för en väldigt bra blogg. Jag tycker att det är utmärkt att du berättar när inläggen är sponsrade, att du dessutom ibland kritiserar även de som sponsrar dig måste ändra som en merit. Fortsätt på inslagen väg. Det kommer alltid finnas folk som kritiserar.

    Mvh
    Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobias,
      Stort tack för din feedback den värmer :)

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Hej Petrusko,

    Vet du vad! Jag tycker din blogg och dina såna här "mer analyserande inlägg" är de bästa inom den här kategorin av bloggar. Jag tror att du med ett par stycken andra går i bräschen och alla andra följer efter.

    Att du precis som du säger, numer går ut tydligt när saker är sponsrat tycker jag är etiskt försvarbart och jag väljer ju faktiskt själv om jag vill läsa och trycka på affiliatelänkarna. Folk kommer alltid störa sig på reklam spelar ingen roll om det är smygreklam i vinterstudion, tv4: as överexponering av den eller affiliatelänkar i en blogg.

    Tack för en mycket bra blogg och inlägg som vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Niklas,
      Tack för din kommentar och goa feedback. Det gjorde mig jätteglad.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...