Jag delar en tanke som ni jättegärna får spinna vidare på i kommentarsfältet.
Saker kring oss utvecklas och effektiviseras. Fabriksarbetaren ersätts av en robot och Åhlénsbutiken stängs då kunderna sviker dem. Bilar blir mer energieffektiva och skolklasser blir allt större.
Till saken nu då:
I takt med att allt mer handel sker online blir det en rask ökning av antal skickade paket, via Posten, Schenker, DHL mfl. Hur kan den här branschen tänkas utvecklas framöver, jag tänker specifikt på hur den kan förändras genom förbättring och nya tjänster framförallt.
Med ett kraftigt ökat antal paketleveranser bör det finnas utrymme för nya tjänster i framtiden. Leverans samma dag kanske är en sak som skulle kunna bli vanlig. Kanske man kan ta fram någon sorts slinga där en bil kör dagligen och företag enkelt kan kroka på sina leveranser. Tänk dig att samma transportbil kommer hem till dig och på ett bräde levererar mat från Mat.se, kläder från H&M och en ny printer från Dustin. Alltihop beställt samma dag det levereras kanske.
Idag fungerar det så att efter beställningen är gjord så kan det dröja några dagar innan kläderna kommer till ditt utlämningsställe där du kan hämta ditt paket. En annan dag kommer printern till ett annat utlämningsställe för en annan fraktkedja använts. Slutligen knackar det på på din dörr och där kommer din mat.
Olika utlämningsställen beroende på speditör (Posten, Schenker, DHL osv), ibland hemleverans ibland inte. Varför köra flera bilar till samma ställe? Speditörerna borde hitta en lösning där oavsett om det är Posten, DHL eller Schenker så kommer det med en och samma bil till slutkunden. Miljömässigt och kostnadsmässigt korrekt, man behöver "bara" enas konkurrenter emellan...
Kanske blir det självkörande paketleveransdroider som fixar det hela? Det knackar på din dörr och där står en självkörande "pod" med din mat, printer och kläder.
Ett flummigt inlägg jag vet men ha överseende och droppa dina tankar i kommentarsfältet.
Det borde ske stora förändringar kring paketleveranser i framtiden. Det är liksom den naturliga gången när volymen ökar så kraftigt.
Jag har investerat och skrivit om börsen i över 25 år. Fokus på placeringar som lämnar utdelning regelbundet. Jag kallar mig för utdelningsinvesterare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Mer ICA och Willys hos fastighetsbolaget Cibus
Det har varit några händelserika dagar i fastighetsbolaget Cibus som meddelat flera förvärv av dagligvarufastigheter. En kort tid handelss...
-
Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det här är en globalfond med inriktning på stadiga bolag som genererar bra kassaflöden...
-
Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag reflekterade jag över ett svar jag gav på twitter häromdagen angående tänkbar utd...
-
Nu är utdelningen för juli månad spikad i JPMorgans börshandlade fond JGPI. Medan förra månadens utdelning var relativt hög kommer här en ...
Bra inlägg, spenderade tid igår på att först gå till COOP och hämta ett paket, sen till en kiosk för att hämta ytterligare ett paket. Och idag ska jag till ännu en kiosk där UPS lämnar sina paket, eftersom dom kör ut när jag är på jobbet, grrrr!!
SvaraRaderaI know the feeling. =)
RaderaJo, jag tror att du är nåt på spåren. Leveranser samma dag lär också bli vanligare. Vet att Addnature har det som tillval i Stockholmsområdet (kanske även på andra orter). Är ju helt klart smidigt att beställapå dagen och få allt hemkört samma kväll.
SvaraRadera/Daniel
Vill minnas att jag läst om ett bolag som använder folk i närheten till en leverans. ANtar att man blev medlem i en app och fick ett pling tjena du är nära Addnature som har ett paket att leverera till gata X, vill du leverera?
RaderaJag vet inte exakt, men något i den stilen. Har inte hört så mycket mer om dem på länge, kanske floppade.
Mvh petrusko
Hmmm, fast nu verkar Addnature ha tagit bort hemleverans samma dag. Synd, för hemleverans med Postnord är ju inte riktigt samma sak... :)
SvaraRadera/Daniel
Vill inte låta för spydig, men det här är inget nytt, citylogistik eller samlastningsprojekt liknande de du nämner pågår just nu med bla Bring i Stockholm. Personlig tror jag det är lite överskattat då man försöker nå samlastningseffekter vilket är något som speditörerna redan gör själva, det är hela deras affärsidé.
SvaraRaderaMen överlag så är den här branschen väldigt långt ifrån att vara digitaliserad och det kommer förmodligen inte vara någon av de aktörer du nämner som klarar av att göra det steget.
En egen reflektion till ökad e-handel tänker jag kan vara att behovet av fysiska butiker kommer minska i en enorm takt, speciellt i centrala Stockholm, varför inte konvertera till bostäder liksom?
En annan sak, hur har folk tid att gå runt på stan och kolla i butiker? Vilka gör ens det? Varför gå å trängas i en H&M butik när du kan klicka hem varan från soffan istället? All tid det tar att förflytta sig själv och den ineffektiva transport som sker om du tar bilen, snacka om dåligt resursutnyttjande.
En del av oss tycker att livet blir lite bättre av att någon gång lämna soffan. Själv tar jag mig ibland tid till en s k promenad, hur ineffektivt och bakåtsträvande det än kan verka.
RaderaHehe, såklart du tar en promenad då och då Micke! Till och med en löprunda ibland?
RaderaDet är många som springer på stans gator och torg, kanske ett nytt löparuber är lösningen? Man plockar upp ett par paket och levererar dem när man ändå är ute och springer.
Jag håller med dig Anonymous, men gå till ditt lokala köpcentrum en lönehelg eller dagarna före jul så tror jag att du blir förvånad. Det blir jag. Varje gång. Och jag ser det som en påminnelse till att aldrig utgå från mig själv när jag bedömer människor och deras beteende.
RaderaAktiepappa: Ja, det är ju så jag levererar paket när jag säljer sopor på Tradera, springer med ryggsäck till Schenkers inlämningsställe med ett paket och till Postens med ett annat. Upp till fem kilos packning går det ganska bra, bara man inte gör misstaget att försöka hålla bra kilometertider.
RaderaEffektiv logistik har INGET att göra med, om man kan resa sig från soffan eller ej!
RaderaDet var du (eller någon annan med samma nickname) som sa det:
Radera"Varför gå å trängas i en H&M butik när du kan klicka hem varan från soffan istället?"
Jag svarade på det eftersom jag anser att det finns skäl.
På sikt säger känslan att det blir något i stil med gemensamma leveranser dom du skriver, men det hänger ju på ursprungliga logistik/lager hantering som måste slås ihop och effektiviseras. Är inte direkt insatt i lager/logistikbranchen, men det är ju en enorm skillnad mellan bolag hur snabba dom är, enda gången jag beställt kläder från hm och zalando så tog det över en vecka tills jag hade paketet.
SvaraRaderaHela systemet i dag med att hämta paket på alla dessa Ica, Coop, tobaksaffären etc är ju bara en Quick n durty övergång i brist på alternativ. I 90% av fallen så hämtar jag bara paket utan att handla, och ofta lång kö. Jag kan tänka mig att vi får en övergång till obemannade utlämningsställen. Säg en container med förvaringsfack, kan vara med kyla också, fraktbolaget kan lämna paket 24/7 och du får en kod till din lucka och kan hämta 24/7. "Paket Containrar" skulle kunna ställas upp gämte glas/pappers återvinning exempelvis.
Finns redan: https://www.youtube.com/watch?v=iScqpbDxS1o
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaVad sägs om en robot som denna vid leveranserna?
SvaraRaderaBoston dynamics handle https://www.youtube.com/watch?v=-7xvqQeoA8c&t=8s
En ganska trevlig lösning är att få varan leverad till sin bil så slipper man vara hemma och ta emot en viss tid.
SvaraRaderahttp://teknikensvarld.se/volvo-borjar-leverera-varor-direkt-till-bilen-215126/
Har sett dessa DHL-automater i Jakobsbergsgallerian
SvaraRaderaJag tror att kostnaden kommer vara en viktig delning onlineköp och leveranser även i framtiden. Och det går inte att överskatta delningsekonomin och dess framtid.
SvaraRaderaKanske blir det uber som tar hand om leveranserna i framtiden?
Riktigt kul med så många kommentarer och tankar. Jag läser den här tråden med stort intresse.
SvaraRaderaMvh petrusko