Nobina är bussbolaget som kom till börsen för bara något år sedan. Kanske var det inte en tillfällighet att det blev just då utan var det en mycket medveten exit med en viss risk i åtanke?
Bor du i Göteborg med omnejd så har du säkert lagt märke till de blåa bussarna som det står Västtrafik på. I betydligt mindre typsnitt står det ofta Nobina på dem också, det är de som äger bussarna.
I senaste rapporten visar bolaget upp kring 10 procent omsättningstillväxt och ett kraftigt förbättrat kassaflöde. Det tuffar på bra för dem och utdelningen väntas höjas nu till sommaren och även nästa år. Direktavkastningen är redan hög kring 5 procent och med en höjning redan till sommaren och nästa år i korten kan den te sig lockande.
I ett längre perspektiv finns det en risk man behöver ha i åtanke och försöka klura fram ett ställningstagande kring.
Oavsett om bussen drivs av diesel, gas, koskit eller el så anpassar sig Nobina snabbt till det. De är inte vidare teknikkänsliga inom just bussar då det går snabbt att fasa ut befintlig fordonsflotta och in med ny och då byta till det som gäller för stunden.
Något de däremot står helt handfallna emot är självkörande bilar och konceptet bilpool. Vi börjar med att känna på det här med bilpool vilket framstår som genialt men samtidigt närapå det enda förnuftiga. Över 90 procent av tiden står svenskens bil och jäser parkerad utanför hemmet eller jobbet. Det är ju vansinne egentligen att vi köper en bil för 500.000 som vi utnyttjar en bråkdel av tiden och sedan säljer till en jätteförlust.
Med självkörande bilar och bilpool tänker man sig en månadsavgift och en app i telefonen där man enkelt knappar in vilken tid bilen skall komma och hämta för att köra dig till jobbet eller landstället. Det skulle förmodligen räcka med 1 bil per 6 personer i poolen om den har tillräcklig size, sannolikt än färre.
Varför skall man åka buss när det kan komma en bil som plockar upp dig där du är och kör dig dit just du skall? Du kan arbeta eller få underhållning i bilen under åkturen. Priset för medlemskap i en bilpool blir avsevärt lägre jämfört med att äga en bil. Kanske billigare än Västtrafiks regionen runt som kostar strax under 2000 kronor.
Jag ser detta som ett stort hot mot busstrafiken i vårat avlånga land. Inte lika stort i våra tre största städer som i övriga landet där busstrafiken är riktigt dålig med långa väntetider och långa gångavstånd. Om självkörande bilar får kommersiellt genombrott om 5 eller 25 år vet jag inte men när det väl sker vill jag inte äga bussbolaget Nobina.
Kanske de är i framkant och köper de här bilarna och skapar bilpooler. Det får vi se, jag tror det är ett steg de måste satsa på för att inte riskera bli obsoleta. Nu äger de massvis med bussar, I framtiden kanske massvis med bilar.
Länk till Nobina hos Avanza (adlink).
Jag har investerat och skrivit om börsen i över 25 år. Fokus på placeringar som lämnar utdelning regelbundet. Jag kallar mig för utdelningsinvesterare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 bästa tips från investmentbolagsdirektören
På sajten Placera är där en artikel nu med 5 tips från Per H Börjesson. De kallar det tips för att bli rik men tycker man det är lite paji...
-
Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det här är en globalfond med inriktning på stadiga bolag som genererar bra kassaflöden...
-
Nu är utdelningen för juli månad spikad i JPMorgans börshandlade fond JGPI. Medan förra månadens utdelning var relativt hög kommer här en ...
-
För drygt två år sedan identifierade jag en faktor som jag förbisett över en längre period. Mitt mål om en större andel i breda investerin...
Intressant men tror det dröjer några år tills självkörande bilar används till kollektivtrafik. Ser bra ut för Nobina med stabila intäkter än så länge med löpande långa avtal. Sålänge dem löper på och lyckas teckna nya känna det tryggt. När bilpooler på riktigt börjar komma igång med självkörande bilar tar jag och tänker om.
SvaraRaderaSpånnande funderingar! Chansen måste också finnas att vi får självkörande bussar, både stora o små? O dessa drivs samt ägs av Nobina exempelvis? Är svensken redo att dela bil med random folk varje dag även om den nu skulle vara självkörande? Buss ger ändå lite utrymme.
SvaraRaderaHi,
SvaraRaderaAlready Nobina tested self driving transports last year:
http://www.nobina.com/en/nobina-technology/news/kista-mobility-week/
I don't own or plan to own shares in Nobina.
Regards
Inga problem att äga Nobina i många år till de sitter på långa kontrakt och vinner nya upphandlingar under tiden.
SvaraRaderaNobina sitter på långa kontrakt och vinner upphandlingar under tiden bra kassaflöden det känns safe att äga Nobina.
SvaraRaderaSom bilburen i Göteborg är man dock inte så högt prioriterad. Varannan fil är bussfil och parkeringar blir det färre och färre... Jag måste ha bilen i jobbet men ofta går bussen fortare i rusningstid..
SvaraRaderaFemhundratusen för en bil, är du helt galen? Det är väl enbart ekonomiskt helt omedvetna stollar som lägger de summorna på en pryl för att ta sig från a till b? Själv har jag råd, men skulle aldrig drömma om att slöa på det viset. Tvåhundratusen betalade jag för min v70 (kanonbil) och den kan jag ha 20 år, utan strul. Går som en klocka. Bilpool? Jag har nog av diverse scheman hit och dit ändå, jag vill äga mina egna prylar. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se
SvaraRaderaJag tror det kommer dröja många många decennium innan bussar och nuvarande transporter revolutioneras avsevärt.
SvaraRaderaSjälvkörande bilar känns väldigt... omodernt. (om man försöker föreställa sig framtiden)
Alla talar om bilpooler som det är något nytt, de har kallas hyrbilar de senaste 20 åren och ger en bra ide om kostnaderna som kommer med det också.
SvaraRaderaOm vi tar ditt exempel på en bil på sex personer så ska ni lägga upp en bit över 80.000 per person för att köpa bilen som resurs. Sedan så ska vi ha försäkring som täcker alla personer som kan köra den ner till Niklas 18 år med nytt körkort som vill köra rally, och underhåll då bilen kommer slitas mer och köras hårdare vilket ger högre än snitt kostnader. Efter 3 år så ska bilen då bytas ut, den har sjunkit mycket mer i värde jämfört med en bil som en familj har ägt under samma tid och har gått flera gånger milen som familjebilen så restvärdet blir också därmed så mycket mindre. Du måste också hur du ska ta dig till bilen då det antagligen bara finns en eller två platser i stan att hämta/lämna på. Vad är fördelen igen med en bil pool?
Den enda gången de fungerar vore om du behöver en bil för en timme eller två vilket fortfarande måste kosta mindre än att ta en taxi tur och retur och du därmed har en pool med ca 500 per bil eller liknande då jag kan gå t.ex. OKQ8 och hyra en liten bil för 299 SEK för en dag imorgon. Om du behöver använda bilen ofta så försvinner fördelarna snabbt med pool bil framfört allt som de flesta personer behöver bilen runt samma tidpunkt (d.v.s. bilen står stilla hela dagen därför de flesta behöver inte bilen vid den tidpunkten på dagen).
Kanske inte förändrar din syn eller poäng med inlägget men Nobina leasar de flesta om inte alla sina bussar. http://www.nobina.com/sv/investor-relations/aktien/nobina-som-investering/
SvaraRadera/Apan
I storstadstegioner ser jag inte något konkurrensförhållande mellan bus/kollektivtrafik och bilpool alls, tvärtom. Bilpool är ett utmärkt komplement för dem som kan lösa sina vardagsresor med kollektivtrafik eller cykel men vill ha en bil ibland, men inte strålande för dagliga resor. Det är "paketet" bilpool/kollektivtrafik/cykel/taxi som konkurrerar med privatbilen. Folk som byter från egen bil till bilpool brukar tvärtom öka sitt kollektivtrafikåkande. I storstäder är vidare platsen den begränsande faktorn, och för att frakta många människor som ska in ungefär samtidigt är buss/spårtrafik helt enkelt mer effektiv än bil, oavsett om med eller utan förare. Och snabbare, om det finns eget körfält eller spår. På landet och i mindre orter finns däremot skäl att fundera över om nuvarande linjebussystem har en framtid eller kommer att ersättas av mer flexibla anropssyrda lösningar eller annat, det är dyrt att köra tomma bussar. När det gäller autonoma fordon (som verkligen kan köra utan förare, till motsats av självkörande bilar som mest är en komfortfeature) så bedömer jag det som troligt att de kommer att slå först inom just kollektivtrafiken samt inom åkerinäringen. Helt enkelt för att den ekonomiska driftkraften där är som starkast. Driftskostnaden kan kapas med ca. 50% om föraren inte behövs. Så detta borde vara ytterst intressant för bussbolag som t.ex. Nobina, som då kan ersätta personal med teknik/kapital. Däremot skulle jag inte satsa på en karriär som buss- eller lastbilschaufför om jag vore ung...
SvaraRaderaIntressanta tankegångar, men tror det är svårt med bilpool/samåkning. Då gäller det att passa tiden vilket många generellt har svårt med. Missar du din unika avgång i bilpoolen så är man kanske körd (!) medan det alltid går en ny buss.
SvaraRaderaJag har dålig koll på Nobina. Hur finansieras deras bussar? Är det leasing? Tänkte på att du skrev att de kunda relativt snabbt anpassa sin flotta.
Vad är Nobinas fördel jämfört med konkurrenter? Borde ju inte vara så stora inträdesbarriärer och upphandlingar avgörs till största delen av pris och inte kvalitativa faktorer gissar jag.
SvaraRaderaJa, självkörande bilar i någon slags abonnemangslösning kommer nog att knäcka många fina företag när det väl kommer. Vissa förklaringar inom peak car-teorin talar också för detta, bl a bilens tapp som statussymbol och bredare attitydskifte från att behöva äga till att betala för nyttjande. När tiden är inne tror jag statsmakten har stora incitament att med lagstiftning styra över till självkörande bilar främst pga olycksfallsfrekvensen.
Innan självkörande bilar/bussar slår igenom så måste lagstiftningen uppdateras. Med dagens lagstiftning så måste alla som sitter i en självkörande bil/buss ha körkort. Detta utesluter t.ex. alla under 18 år. Familjeutflykter i självkörande bilar är inte tillåtet. Tyvärr, men det det brukar ta längre tid att ändra lagen än att utveckla ny teknik.
SvaraRaderaHa en bra dag
//Krusse
Gillar Nobina och ökar mer och mer. Dessutom testar de självkörande bussar i långsam fart redan.. Men tror det är mååånga år bort innan det är på riktigt. Egentligen inte ett tekniskt problem utan mer ett mänskligt vad vi vill och hur vi vill transporteras.
SvaraRaderaIndexJägaren
Ser nu att jag inte svarat på något i denna tråden. Min tanke var att avvakta för att få så mycket feedback/kommentarer som möjligt att ta till mig först. KOmmentarer och resonemang/tankarna är jag väldigt tacksam för även om jag sen glömde svara.
SvaraRaderaDet är ett fint bolag Nobina och jag tror som många av er att det är väldigt avlägset att de är hotade av teknikskifte eller bilpool.
Mvh petrusko
Tror dom sitter rätt säkert i 6-10 år till med tanke på de sedan 2016 upphandlade kontrakten. Men visst kan det vara värt att hålla koll på saken och om säg 5-10 år omvärdera sitt innehav i Nobina.
SvaraRadera