Börsveckan som gått. V3 2017 Mr president

OMXS30 gick upp 0,2 procent under veckan som gick och det var en hyggligt odramatisk börshandel. Störst i veckan var att Donald Trump svors in som president i USA, en faktor som kommer påverka börs och världsekonomi. Hur det utvecklas återstår att se men jag lutar åt en positiv tro för USA och världsekonomin de närmsta åren.
Castellum släppte sin bokslutsrapport i veckan och drämde till med en härlig utdelning om 5 kronor per aktie.
Någon dag innan skrev jag ett inlägg om min syn på utdelningstillväxt och hur jag resonerade att de borde göra. Likt skådespeleri drog jag på mig min hårdaste attityd i inlägget för att trycka extra på vad jag  syftade till och resonerade kring. In reality var jag alltså inte arg eller bitter eller så =) Checka in inlägget genom att klicka här.
Veckan bjöd i övrigt på press bland preffar igen. De var ju nere och gick upp igen till nivåer som inte var jättelockande men nu är de på väg ned igen. Man kan tex köpa Akelius pref kring 300 kronor och det tycker jag är hyggligt. Jag hoppas och tror att den kommer backa mer.
Atlas Copco som är ett ganska stort innehav i min portfölj meddelade i veckan att de avser dela upp bolaget genom att dela ut en del i ett nytt bolag till befintliga ägare. Läs mitt inlägg om uppdelningen.
För oss svenskar hände något speciellt i form av att befolkningen översteg 10 miljoner människor. Vi blir fler och fler och det kan man sannolikt exponera sig mot på börsen, byggsektorn tex lär ha att göra ett bra tag framöver med att bygga bostäder, skolor, vårdcentraler osv.

Några inlägg jag skrivit i veckan:

Axfood är ute och förvärvar igen och jag skrev om deras köp av Eurocash. Länk till inlägget.

Jag skrev om en kvalitetsfond som pyntar utdelning månadsvis. Länk till inlägget.

Realty Income höjer utdelningen. Läs inlägget.

Bloggar/artiklar jag läst i veckan:

Utdelningsstugan skrev om sina målsättningar för 2017. Intressant och bra där att ha med "paraktiviteter". Länk till blogginlägget.

Resume publicerade en intervju med Charlotte från EFN/Börslunch som jag läste med intresse. Jag tycker hon är duktig och gör ett jättebra börsprogram ihop med Jesper. Länk till intervjun.

Slimis sitter jättetung i Handelsbanken och har passat på att sälja och sprida risken mer i portföljen. Läs inlägget.

Framtida Frihet skrev ett bra inlägg om att vara långsiktig. Länk till inlägget.

Pengaregnet skrev om sina utdelningsmål för 2017. Ganska fräsigt sätt att sätta upp mål och följa upp dem. Läs inlägget.

I veckan som kommer kanske jag får en slant över att köpa aktier för och om Akelius preferens håller sig kring 300 kr kan det nog bli några fler av den sorten. Varje år brukar jag köpa fler Castellum och det har varit en av mina målsättningar i flera år i rad. I år har jag inte lika mycket pengar att investera i aktier varpå min målsättning är att öka antalet Castellum med minst 1 procent. De höjer ju alltid utdelningen och om jag dessutom ökar antalet aktier blir det ju dubbel boost. Det kanske blir fler Castellum också om jag har pengar i veckan.
Atlas Copco presenterar sitt bokslut fredag 27/1 och med den också utdelningen. Analytikers snittförväntningar är 6,55 kronor jämfört med 6,3 kronor under 2016. Ingen dunderhöjning, låt oss hoppas på lite mer.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...