Årets sista köp

Jag har skrapat ihop pengar och gjort mitt sista köp för året. Någon slatt här och någon slatt där summerade till pengar nog att köpa 1 styck Pfizer. En liten affär men ack så viktig!
Många bäckar små ni vet.. Genom att löpande köpa fler aktier blir framtida utdelningar stadigt större.
Dagens pyttelilla köp gör mig lika glad som andra gånger jag handlar aktier. Mina framtida utdelningar blir större och det ger mig tillfredsställelse.

Pfizer är världens största läkemedelsbolag men jag äger det bara som ett komplement till mitt top pick i sektorn Johnson & Johnson. Den senare av dem är ett ännu större bolag men har utöver läkemedel också tamponger, tandtråd, plåster och apparater man använder på sjukhus.
JNJ har bättre historik och jag tror att de kommer ge en bättre totalavkastning på riktigt lång sikt. Pfizer har dock en god outlook för de närmsta åren och jag tror den kan bli riktigt bra på kort sikt som 5 år.
Läkemedelsbolag generellt har gått igenom en tuff period av patentutgångar men är nu alltså igenom den. Pfizer har många storsäljande preparat och en god pipeline med nya framtida blockbusters.
Länk till Pfizer hos Avanza (Adlink).

Vi lever längre, fler får det bättre ställt och får råd med läkemedel, vi blir fetare.. Det kommer sannolikt användas mer läkemedel i framtiden.

Pfizer är ett amerikanskt bolag och även om den finns dubbelnoterad i Sverige och handlas i svenska kronor så dras det 15 procent utländsk källskatt på utdelningen. Därför är det bäst att äga Pfizer i en kapitalförsäkring. Läs mer om utländska aktier i ISK/KF.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

9 kommentarer:

  1. Hej, det är en mycket trevlig blogg du har. Tack för att du informerade om att att det är 15% källskatt på Pfizer. Det hade jag missat. Gott nytt år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack och tack själv för att du läser. Gott nytt år!

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Förstår inte riktigt vitsen med att betala 3% av köpsumman I courtage, såvida du nu inte har gratis handel? Det äter ju upp en kvartalsutd. Nu är det ju en skitsumma I sig. Men bäckar små..;) mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      På så här små summor blir courtaget procentuellt väldigt högt. Idag tyckte jag det var värt det. Årets sista köp å allt. :)

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Köpte själv 2 st Pfizer igår, eftersom det kom under 599 kr (1 kr courtage på Avanza). Det blev sannolikt årets sista köp.

    SvaraRadera
  4. Äger du den svenska eller amerikanska aktien? samt hur mycket betalar man i courtage på den listan Pfizer är listad i Sverige?

    SvaraRadera
  5. Tjena divsnutte,
    Ja, där optimerade du courtaget bättre än vad jag gjorde. Nu hoppas vi att Pfizer blir en bra placering.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Ni är inne på en fråga som jag undrar över, är ganska ny med aktier och har nu hamnat i Avanzaz "mini" grupp för courtage, hur bör jag tänka så jag handlar för rätt summa så jag betalar minimalt courtage? både för svenska och amerikanska/finska aktier?

    MVH

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...