VFC precis som Apple

Ni har nog alla en bekant som är så där nördigt förtjust i Apple och stolt över de fina produkterna, stolt att vara ägare kanske om det är en börsperson. Jag har flera bekanta som är som barn inför julafton när det pratas Apple, iPhone framförallt.
Det är en speciell känsla det där, det är en så himla fin och unik produkt. Man känner sig speciell som har förmånen att ha en så otroligt exklusiv och bra pryl.
Ni som har koll på mig vet att jag inte är en av dessa Apple fans. Däremot känner jag sådär  över VF Corp, bolaget bakom The North Face.


VF Corp är ett mäkta fint bolag som grundades för 117 år sedan och som har höjt utdelningen i 44 år i följd. Jag skrev ett inlägg om deras senaste utdelningshöjning tidigare idag, länk till det: http://petrusko.blogspot.se/2016/11/vfc-hojer-utdelningen-rejalt.html
Jag gillar flera av deras varumärken men det är framförallt The North Face jag är sådär nördigt förtjust i. Jag tycker det är fina prylar och jag gillar starkt att känna samhörighet och förknippas med det märket står för. Världens största och främsta märke inom outdoor.
Jag är ingen bergsklättrare men en fjällvandrare och jag springer off trail samt trail running. Aktiviteter där The North Face har många fina produkter man kan använda. Jag fick precis en stund över och låg i soffan och fantiserade om en trip till fjällen nästa år för att vandra och eller springa. Får se vad jag kan sy ihop =)

Jag är stolt ägare till VF Corp, bolaget bakom The North Face. Nördigt stolt som ett Apple fan, jag tror många av er vet hur jag menar.
Länk till VFC hos Avanza (Adlink).

Annons:
Köp julklapparna enkelt och smidigt på nätet. Alla de bästa leksakerna från Brio, Disney, Lego och andra starka varumärken.
Stor och liten grundades 1975 i Stockholm och är sedan 2011 en ren nätbutik med ett brett sortiment av kvalitetsleksaker.

8 kommentarer:

  1. Intressant bolag helt klart men frågan är om retail branschen är ok att få in i nu? Kursutvecklingen senaste 5 månaderna är ju inget att hänga i julgranen och amerikanska klädbolag redovisar ju sämre omsättningar på löpande band.
    Kanske bra läge att gå in? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra läge tror jag. Vfc är marknadsledare på jeans och det är ett tidlöst plagg klart mindre konjunkturkänsligt än övriga klädbranschen. Går jeansen sönder köper du nya.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Love VFC and many of their amazing brands. You might like The North Face but in the U.S. many people go crazy for Vans. It's nice investing in a company that has many loyal followers like AAPL as you mentioned. I'm looking to add to my VFC now that it has come down in recent weeks and is yielding over 3%. Thanks for sharing.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Keith,
      I love hearing from you. Nice to hear that Vans is the shizniz in the states. Its pretty hot here in Europe also. That is one cool brand also. Lets hope we get to buy more VFC at this price.

      Best regards petrusko

      Radera
  3. Hej P,
    Tycks minnas att du sålde av en del VFC för att du tyckte att DA var lite låg. Betyder det att du avvaktar lite lägre kurs?

    SvaraRadera
  4. Hej Johan,
    Jag minskade i VFC när den på kort tid gått mycket starkt och jag samtidigt ville få ned dollarexponeringen i portföljen. Jag gjorde kring 20 procent avkastning på kort tid i den affären. Jag väntar inte nödvändigtvis lägre kurs nu, den är klart attraktiv på denna nivå kring $54.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag undrar var som föreligger den stora nedgången i kursen? Sen undrar jag också om vad du skulle anse denna aktie som en "byrålåda" aktie för de närmaste 30-50 åren?

    SvaraRadera
  6. Hej Robert,
    Det har ju varit en generell nedgång i många bolag, tex har Johnson & Johnson backat från cirka $122 till $115. Det är inget bolagsspecifikt som gjort att VFC backat på sistone.
    Jag ser JNJ som en byrålåda medan VFC kanske inte har lika tydlig framtid. De har förvisso presterat bra i över 100 år så varför inte 100 år till?

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...