Ratos utdelning 1 krona

Ratos är en fallen stjärna, tidigare starkt lysande på himlen men nu fallen. Investeringarna har inte blivit bra, vissa riktigt usla med stora förluster och nedskrivningar som följd. Flera Exits är gjorda till avkastning som ej når upp till bolagets mål.

Men allt är inte nattsvart. Det syns att bolaget rensar upp ordentligt nu. Det började med VD Susanna Campbell som fick sparken. Senare har man gjort nedskrivningar och sålt en del innehav till rutten avkastning för att bli av med skiten. Ny VD är på ingång och nu krattar man manegen för denne. Klart han skall få en bra utgångspunkt att ta Ratos till nya nivåer, det är nu det gäller.
Ratos vars aktiekurs och substansvärde minskat i många år kvalar snart inte längre in på Large Cap.

Substansvärdet är på dryga 30 kronor och med Ratos bevisade dåliga förmåga att skapa avkastning borde de värderas med en rejäl rabatt. Låt oss säga 30 procent (Investor har cirka 20 procent och de är duktiga) då skulle en motiverad aktiekurs vara kring 21-25 kronor för Ratos.
Nu verkar ju vissa ha kvar någon sorts tro på bolaget ändå och värderar dem högre än så.

Utdelningen var senast 3,25 kronor och som jag sagt upprepade gånger tidigare så vore det vansinne att inte sänka den! Om Ratos skall kunna komma tillbaka och skapa värde åt ägarna kan man inte skifta ut 10 procent av substansvärdet. Då går det fort att förtvinas, Small Cap inom några år bara.

Jag tycker Ratos skall sänka utdelningen rejält, 1 krona i utdelning till våren är rimligt. Inte mer än så, det bästa för bolaget vore att slopa utdelningen helt för att bygga upp substansen men det tror jag inte storägarna är villiga att göra. 1 krona utdelning är 2,6 procent direktavkastning och uingefär lika mycket av substansvärdet.

Make Ratos great again!
Det är klart att det svider med en utdelningssänkning men det är för bolagets och ägarnas bästa, i det långa loppet. Det är bättre att sänka den rejält en gång för alla och ge bolaget och nye VDn bra förutsättningar att skapa aktieägarvärde. Snurrar det på bra kan det ju då bli procentuellt sett goda utdelningshöjningar åren där efter.
Länk till Ratos hos Avanza.

Ratos har mycket att bevisa, de är dåliga på det de gör, riktigt dåliga! Man kan inte leva på gamla meriter och nu måste de bevisa sin förmåga att skapa avkastning. Jag tror de kommer åter och blir hyggliga men just nu är de dåliga och förtjänar inte den höga värdering de nu har.

Disclaimer: Jag äger inte Ratos.


7 kommentarer:

  1. Vad baserar du substansvärdet på? Bokförda värdet?

    SvaraRadera
  2. Tjena anonym,
    Ja och jag har höftat i uträkningen men i slutändan är det någon krona hit eller dit. Visst kan det lyftas fram övervärde i Arcusgruppen tex men det förändrar inte Ratos sits.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Tycker också att 1 krona i utdelning verkar rimlig. Om dom helt slopar utdelningen kan nog det innebära ännu mörkare framtid för bolaget enligt min teori. Men givetvis skulle det vara nyttigt.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    På tal om Ratos. Vad tror du om ratos pref? Kommer den att lösas in så fort inlösenkursen sänks nästa år?

    SvaraRadera
  5. Hm sitter med denna surdeg o kan inte bestämma mig. Ta förlusten eller övervintra. Tror de kan komma ur detta med blodhunden (agervald). Men det finns ju exempel på bolag som inte gör comeback heller...

    SvaraRadera
  6. Hur har du räknat ut "substansvärdet"? Bolagen i portföljen är onoterade, finns inget rapporterat substansvärde. Sign Moax på placera har gjort en, i mitt tycke försiktig, värdering/uppskattning och hamnade då på ca 40kr/aktie. Jag tror oxå det finns mycket dolda övervärden i bolagen. Men framtiden får utvisa vem som har rätt.

    SvaraRadera
  7. Hej Petrusko! Jag tror du är på tok för hård mot Ratos. Din riktkurs på ca 23 kr ligger långt under Danske Banks på 30 kr, och då räknade de ändå med 0-värde på Aibel och en nedskrivning med 93 procent i Arcus. Men jag tror även Danske är alltför negativ. Det finns övervärden i de flesta bolagen, mycket stora övervärden i några, och god potential till mycket stora på sikt i ytterligare några.

    Känner heller inte igen mig i att Ratos skulle ha gjort usla investeringar. Aibel var förvisso riktigt misslyckat och man har lidit stort av den oförsiktiga exponeringen mot olja och gas. Men den sektorn vänder ju förr eller senare. I övrigt tycker jag investeringarna de senaste åren är godkända eller bra. Man får tänka på att ett bolag som Ratos alltid kommer gå på minor ibland. Det hör till och i normalfallet ska de bra investeringarna med råge uppväga de mindre bra. Tror att det är precis vad som kommer visa sig gälla även nu, när Ratos så småningom realiserar värdena i Arcus, HENT och DIAB. Och då undrar jag om inte kursen hamnar på minst det dubbla din föreslagna riktkurs. Men det som lever får se...

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...