Ny vecka nya möjligheter

Hoppas ni haft en god helg kamrater.
Själv har jag haft späckat schema, jag har haft det så bra att mitt sedvanliga inlägg på söndagar fick utgå. I helgen har jag umgåtts med släkt och vänner, långväga besök och goda middagar.
Vi började i fredags med att bjuda hem min mamma på schnitzel och bearnaiesås. Min pappa var bortrest så han fick vara utan. Barnen tyckte inte att morot i ugn var en ny favorit men som vanligt slank bea-såsen ner som om det vore vatten. Jag tror de skulle äta sig mätta om de fick en burk bea och en sked. Let's not try that one.

Förra veckan kom det lite snö i Stockholm och det blev national news att det var kaos minsann. Här hos mig har det legat jättemycket snö i över en vecka och visst var det lite kämpigt för västtrafik mfl dagarna när det snöade som mest men det går ju an. Vi har förmodligen inte satsat på något så genomkorkat som Stockholmarna gjort: Jämställd snöröjning. Kommunpolitikerna i Stockholm fastslog att det är fler män som kör bil och då är det ju orättvist att röja snö på bilvägen först. I Stockholm skottar man snö på gång och cykelbanor innan man röjer snö för bil och buss. HAHAHAH........hahahahah...  Mer utrymme för skratt följer...






Gahahahahahhaha. Har ni hört så dumt.

Ja ja, nu har vi skrattat färdigt åt stockholmarnas jämställda snöröjning. Eller nej det har vi inte, HAhahahahah!

Hehe, äh de får skylla sig själva som röstar på Vänsterpartiet och Feminstiskt Initiativ, vad förväntade de sig? Osäker på om jag skrattat färdigt åt den där jämställda snöröjningen men försöker släppa det nu. Jämställdhet är bra men den här snöröjningen är korkad.

Förra veckan bokades Sagax D in på mitt konto och jag sålde dem faktiskt direkt på 29,5 kronor för att inte öka andelen Fixed Income. Jag köpte dem för min kredit hos Avanza och med mitt fokus på utdelningstillväxt ansåg jag mig inte ha utrymme att behålla dem.

I veckan har jag nog inte planerat några köp utan siktar in mig på nästa vecka då jag fått in lite utdelningar mm. Jag hoppas på att Avanza kör fritt USA courtage på Black Friday likt förra året. Då köper jag nog lite fler Johnson & Johnson.
Annons:
Köp julklapparna enkelt och smidigt på nätet. Alla de bästa leksakerna från Brio, Disney, Lego och andra starka varumärken.
Stor och liten grundades 1975 i Stockholm och är sedan 2011 en ren nätbutik med ett brett sortiment av kvalitetsleksaker.

19 kommentarer:

  1. Hahaha ja det är helt sjukt!!! Som stockholmare har jag kämpat för mitt liv i en veckas tid nu, halkat hit och dit men ännu klarat mig! Undrar vad notan för detta jämställda initiativ kostat... sjukhus fyllda, ben brutna, höfter ur led, inställd trafik bilar i diken, påkörda, överkörda ja du fattar 😊 Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
  2. Trodde allvarligt att du skämtade men de har verkligen skapat något som heter "jämställd snöröjning". Aldrig hört något så sjukt.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du ska hålla dig till att skriva om aktier och sparande Petrusko. Varje gång du yttrar dig om annat så gör du det på ett osmakligt vis som inte är speciellt trevligt.

    SvaraRadera
  4. Kneg till Deg,
    Ja det går inte låta bli att skratta åt det hela. INget kul för de som skadadt sig naturligtvis.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym,
    Nej det är svårt att tro att det är sant =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    Tack för din kommentar. Ja, jag brukar hålla mig ifrån politiken men denna gången slank den igenom.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Du kanske skulle tycka det var mindre roligt om det var dina barn och din fru som tvingas gå gå PÅ en bilväg varje dag för att snöskottarna har lagt all snö på trottoaren. Vi bor strax utanför tullarna och gå varje dag med barnvagn på en 50 väg när trottoarerna inte är skottade,( bilvägen är skottad) Känns sådär. Att haka upp sig en del politiker använder ordet "feministisk snöröjning" kan ju tyckas vara lite roligt men det förändrar inte syftet. I övrigt en bra sida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spot on. Man måste röja gång och cykelväg med. Men när man ger initiativen denna typ av namn. Kommer många missa poängen och dess syfte. Det är så här man gör stora massor till motståndare för saker de egentligen kanske tycker är rimligt.

      Radera
  8. Trodde till att börja med att det var ett skämt det där med jämställd snöröjning innan, men så var inte fallet. Nog för jag inte tycker det är så tokigt då jag sällan tar bilen och hellre föredrar cykel. Är det inte lite att trycka ner kvinnan att säga att hon inte kör bil? Känns som vi är tillbaka på 60-talet :)

    SvaraRadera
  9. Nu är Du orättvis, Petrusko. Alla i Stockholm har inte röstat på VP och FI. Långt ifrån, dessa partier är i klar minoritet. Däremot så är det ingen hit att ha en trafikborgarråd från MP som vill försvåra för bilisterna så mycket som möjligt så att fler åker kommunalt. Du fattar inte hur det har varit i Stockholm, oplogade vägar gjorde att många kommuner ställde helt in all busstrafik. Man hänvisade till den spårbundna trafiken som påstods gå normalt. Om man nu kallar förseningar på 1-2 timmar för normalt (undantaget var blå linjen som gå till 99% i tunnel och inte drabbades alls, men alla kan inte ta blå linjen). De som ändå tog bilen hamnade på Sveriges största parkeringsplats som Essingeleden med alla tillfarter förvandlades till. Fattades bara att lapplisor gick runt och lappade bilar för felparkering på Essingeleden. Men man skall väl inte ge sådana idéer på politiker, inte ens på skämt :-)

    //Krusse

    SvaraRadera
  10. Det är inte svårare än så att det kallas jämställd/feministisk snöröjning för att fler kvinnor går/cyklar, till skillnad från män som tenderar att ta bil istället. Och fler personolyckor sker på gångväg.

    Se film: https://vimeo.com/53928212

    Känns väldigt vettigt om du frågar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Det är absolut vettigt att gång och cykelvägar skall snöröjas.
      Någonstans blev dock prion fel. Om inte vägar snöröjs kommer inte buss och ambulans osv fram.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Fast tanken har väl inget med jämnställdhet att göra egentligen?
    Handlar väl om att stockholm har fastslagit att man ska prioritera kollektivtrafik och cykeltrafik vid snöröjning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo anledningen är att man konstaterat att fler män kör bil medan fler kvinnor går och cyklar. Därför är det feministisk snöröjning att priotitera gångvägen.

      Mvh petrusko

      Radera
  12. AMBULANS BRANDKÅR POLIS måste väl kunna ta sig fram hyfsat snabbt även om det fallit lite snö!
    Att prioritera ner vägarna är vårdslöst från politikerna!

    SvaraRadera
  13. Dum kommentar, koppling med prioriteringen och kaoset finns nog inte, vi vet ju inte hur det hade sett ut om man inte prioriterat gång/ cykelväg- troligtvis ännu mer brutna ben.
    Dessutom, det är ju på de stora infartslederna, som ju är statliga, där det har havererat totalt och där finns det ingen jämställdhets mål.
    Fortsätt med aktier och försök inte ta lätta politiska poänger.
    Vänligen JFG

    SvaraRadera
  14. Det var aldrig så i praktiken att gång- och cykelvägar prioriterades, det där har blivit lite av en skröna.
    Tro mig, gång- och cykelvägarna är fortfarande inte snöröjda. Glöm inte att det kom nästan 40 cm snö på ett dygn, 30% mer än förra snödjupsrekordet för november. Kaoset på vägarna orsakades av att en massa långtradare och bussar med dåliga däck fastnade i minsta backe och då var det stopp. Belastningen på Stockholms vägar ligger så nära maxkapacitet att minsta störning alltid leder till kaos, så då havererar hela systemet fort.
    Att göra som Norge och införa böter på lastbilar som inte har med sig snökedjor låter som en bra idé.

    SvaraRadera
  15. Innan man avfärdar konceptet pga det aningen misslyckade namnet så kan man skänka en tanke på varför man väljer att prioritera som man gör...

    Det är tre gånger fler gående än bilister som skadas pga av snö/halka.

    Kostnaderna för dessa skador (vård/produktionsbortfall) kostar 4ggr mer än vinterhållningen i sig.

    Bilar klarar sig oftast rätt ok i måttlig snö medan gående får problem betydligt tidigare. Om folk ska åka kollektivt så behöver man kunna ta sig fram till buss/tunnelbana/pendeltågs-stationer. Kan man inte det så risker ännu fler att försöka ta bilen med allt vad det innebär för framkomligheten. Frågan är om man vill att folk ska tycka att bil är det lämpligaste sättet att ta sig fram om det är oväder, oavsett vilken typ av däck man har på bilen.

    En anledning till att det blev kaos på vägarna var att runt en fjärdedel tydligen inte bytt till vinterdäck ännu vilket ledde till att en hel del bilar blev stående på olämpliga ställen och blockerade för både övrig trafik och för snöröjningen. Så varför ska man ta bilvägarna först? Att ambulans/polis/brandkår inte kan ta sig fram beror tydligen i mångt och mycket på att bilister väljer att köra i oväder trots att de bara har sommardäck och då fastnar...kanske bättre om dessa istället väljer att gå eller ta lokaltrafiken och lämnar bilen hemma?

    SvaraRadera
  16. När den gående har halkat och brutit benet. Så ringer man efter en ambulans. Ambulansen kommer körandes på vägen.

    /Nils 3 år

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...