Ratos börsnoterar Arcus

Idag skickade Ratos ut pressmeddelande om en förestående börsnotering av Arcus (vin och spritbolaget) på Oslo börs. Datum och vidare info om noteringen kommer vid senare tillfälle.

Det här lär bli en fin exit för Ratos med hög IRR. Arcus som köptes 2005 har utvecklats otroligt mycket i Ratos ägo. Jag vill minnas att jag tyckte de köpte Arcus billigt/fair men nu när det noteras i ett starkt noteringsklimat och dessutom rejält utvecklat/förbättrat lär det bli till högre multiplar.

Ratos äger 83 procent av Arcus och hur mycket de säljer initialt presenteras i samband med prospekt som det alltså i dagsläget ej finns ett datum för. Arcus är Ratos största innehav och kommer ge en likviditet på några miljarder till Ratos vid försäljning. Många slantar som skall investeras i något nytt till god avkastning. Då blir det upp till bevis, att göra bra affärer.

Jag ser fram emot att följa den här noteringen.
Länk till Ratos hos Avanza.

Disclaimer: Jag äger ej Ratos.


2 kommentarer:

  1. Är nyfiken på Arcus som verkar vara ett riktigt fint företag. Tror dock att de redan är ett ganska moget företag och att de inte kommer leva upp till mina utdelningsmål varför det lutar åt att avvakta för min del.

    SvaraRadera
  2. Vips har dom täckning för bibehållen utdelning och återköp av preffar samt lite cash för någon ny investering. Bra jobbat Ratos och snart vänder det för Aibel.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...