Långsiktig lugn i båten, utnyttja läget

Jaha, skall Trump bli president? Marknaden har prisat in en seger för Clinton och nu skall det där alltså prisas om. En större nedgång är att vänta.

Hur skall man göra med sina aktier och fonder nu då? Jag börjar med vad man inte skall göra; Sälja! Man säljer inte efter en nedgång det är ju en förlorarstrategi. Om man skall sälja så skall man göra det innan, man skulle sålt senast igår alltså.
Tyvärr visar statistik från mäklarna att det är förlorarstrategin vi småsparare väljer. Vi säljer billigt och köper dyrt. Statistiken visar tydligt att vi säljer när det backat och köper när det gått upp.

Men vad skall man göra då?
Var långsiktig! Du sparar till något om 10, 20, 30 år kanske. Hur börsen utvecklas en enstaka dag eller kvartal är inte viktigt i det långa loppet. Äg bra bolag och fonder och köp mer med resans gång.

Jag har inte sålt något inför valet men däremot siktar jag på att utnyttja en eventuell nedgång i spåren efter det. Jag skall köpa mer aktier idag, aktier som jag skall äga på mycket lång sikt. Aktier jag inte säljer om så ens Justin Bieber vinner nästa USA-val.

Är du orolig för dina aktier och fonder? Varför? Är du en trejder har du gjort fel i sådana fall, kanske har du en dålig strategi. Är du långsiktig? Du oroar dig fullständigt i onödan (om du äger sunda placeringar dvs).
Sluta oroa dig. Äg bra bolag och fonder på lång sikt.


15 kommentarer:

  1. Vilka aktier kikar du speciellt på för köp idag?

    SvaraRadera
  2. Jag kommer att köpa mer skanska om nån vecka
    Kommer bli bra köptillfällen nu
    trump sa att infrastrukturen ska satsas på i usa...låter ju bra

    SvaraRadera
  3. Jag förväntade mig en större dipp nu direkt i öppningen och väntade lite för länge men köpte lite i axfood, oscar pref, investor, castellum och atrium ljungberg. Förhoppningsvis dippar det mer i veckan.

    Skanska står starka och går mot strömmen, ser bra ut för dom. Det är mitt 5e störata innehav.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Skanska upp 2.2 kr...tur man inte sålde innan valet..
    trodde allt skulle gå ner 5%....hade fel där
    men hade hoppats på köptillfällen i skanska. ..men dumt att klaga
    blir säkert bra med Trump..bara PK journalister som haft fel igen...säkert inte sista gången

    SvaraRadera
  5. Jag resonerar precis som Du Petrusko, och passade på att köpa aktier när börsen öppnade idag. Precis som efter Brexit så tror att börsen överreagerar. Däremot så kommer det långsiktiga effekter av Trumps valvinst, t.ex. dollarn kommer troligen att försvagas och då blir det svårt att höja räntan i december i USA. Vilket gör att lågräntemiljön kommer att vara längre och det är ju bra för t.ex. fastighetsbolagen.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  6. Stoppade köpet av Axfood idag. Trodde jag skulle få en bättre möjlighet. Funderar på att spara på konto ett tag nu för att se vad som händer.

    SvaraRadera
  7. Jag fyllde på depån med cash igår, och handlade för fullt de första minuterna då allt kraschade. Sen var det bara att sitta och mysa när kurserna klättrade uppåt, tjänade faktiskt en månadslön på bara en förmiddag. Får bara hoppas att det inte kommer fler reaktioner nedåt i veckan. :-)

    SvaraRadera
  8. Vänta och se när Amerikanska börsen öppnar!

    SvaraRadera
  9. Jag var för långsam på köpknappen på grund av "hoppfullhet" för en större nedgång. Skulle in och köpa Avanza som var ned 8% och Skistar som var ned 6% men båda studsade snabbt upp igen. Hade inte räknat med att stockholmsbörsen skulle guppa strax under nollan en dag som denna. Lärorika tider.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  10. Hej Dan,
    Jag har köpt Investor och kikar på att köpa fler Johnson & Johnson när USA öppnar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej Mats,
    Ja, Skanska är en vinnare på stora satsningar inom infrastruktur mm i USA. Jag tror de kommer göra bra business där framöver.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Hej Krusse,
    Ja överreaktion, nu när börsen varit öppen en stund har nedgången sansat sig ordentligt och börsen är nära nollan nu.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Är inte Justin Bieber kanadensare?

    SvaraRadera
  14. Tjena Anonym, Bieber är kanadickare. =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  15. Måste bara gratulera till en mycket bra strategi och ett mycket bra inlägg!
    Köp när det gör som ondast och sälj när...näe förresten, sälj aldrig :)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...