Investera utdelningen

På torsdag trillar utdelningen från Atlas Copco in på depån och jag har idag spanat närmre på vad jag skall köpa. Jag gillar utdelningstillväxt och om inget oförutsett inträffar siktar jag på att köpa fler Axfood och Skanska för pengarna.

Nästa vecka får jag utdelning från en rad olika preffar och där siktar jag nog på att sätta hela slanten i Investor. Jag klurade ursprungligen på att även öka i Johnson & Johnson men den snabbt stigande dollarn på sistone gör att jag avvaktar. Samtidigt som jag inte räds köpa pga valutan har jag heller ingen brådska att köpa fler JNJ. Jag har redan en rimlig viktning i portföljen och kan lugnt vänta till nästa månad eller den efter det för att köpa fler.

Nyckeln i mina placeringar framöver är utdelningstillväxt. Förvisso har jag tecknat Sagax serie D men det är liten chans att få tilldelning och bortsett från den kommer jag ta det lugnt med preffar och liknande framöver. Jag måste prioritera organisk utdelningstillväxt nu när jag skall leva på utdelningen. Om den inte stadigt ökar så minskar ju min köpkraft pga inflationen.

Disclaimer: Jag äger alltså: Atlas Copco, Investor, Axfood, Skanska och Johnson & Johnson.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

7 kommentarer:

  1. Får också inen slant från Atlas Copco. Troligtvis blir det köp i Axfood eller Castellum då.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Får också in lite utdelningar under månaden som jag filar på vart dom ska hamna. Axfood eller Nibe ligger nog närmast till hands för min del.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  3. Börjar inte bli intressant att öka i Realty Income också?:) Börjat komma ned på mer acceptabla nivåer nu, trist bara att dollarn gått upp så mycket samtidigt.

    SvaraRadera
  4. När man får besked om tilldelning i Sagax D egentligen? Jag tecknade också men har inte fått något besked trots att handeln i aktien är i full gång.

    SvaraRadera
  5. Nån som vet varför realty income sjunker ?

    SvaraRadera
  6. Hej! Själv tankade jag in lite TR i sagax D. En fråga; hur ska denna d aktie värderas gentemot sagax vanliga preff? Att d aktien ska handlas med rabatt är ju självklart men hur stor? själv landade jag i ca 15% rabatt.

    Vänligen JFG

    SvaraRadera
  7. Tr kunde tänkas för 0,015 öre. 15 tr gav rätt till 1 aktie a 26,5 kr. Bra står nu i 29 kr. Fin affär :-)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...