Bytt Handelsbanken A mot B

När jag tog in Handelsbanken i portföljen valde jag A-aktien för att den var billigare än B. Det har inte alltid varit så och kommer inte vara så konstant heller. Nu har det nämligen svängt och B-aktien är billigare. Jag har aldrig brytt mig om att agera på detta i denna eller någon annan aktie men idag kände jag att "why not". Jag har all tid i världen och sitter ju ändå här med datorn och spanar börsen.

Jag gjorde bytet och efter courtagekostnader har jag nu 3 procent fler Handelsbanken än tidigare. Det tycker jag faktiskt är riktigt nice. Det betyder ju också att jag i ett simpelt slag ökade min utdelning med 3 procent.

Omsättningen i B-aktien är långt ifrån fantastisk men det finns en omsättning och jag tror inte jag skall behöva få några problem kring det. Det är ju ett domedagsscenario som skall till för att det skall bli problematiskt för en småsparare som mig.
I övrigt är det ingen skillnad i aktieslagen A och B. Att det uppstår olika pris på detta vis handlar om att aktierna har olika röststyrka och att det finns olika mycket av dem för handel på marknaden. Det är olika från gång till annan och från bolag till bolag vilket aktieslag som är billigast. Min tumregel för oss småsparare är att välja den billigaste. Man får ju mer för pengarna då.



20 kommentarer:

  1. Du har gjort en slimis helt enkelt 😉. Han var iaf den förste jag träffat på som satt detta i system.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha som Petrusko skriver är detta ett gammalt knep ;) Jag tror jag utnyttjade skillnaden i priset redan 2014 och kommer göra det framöver också :) Som Petrusko skriver blir det mer utdelning för pengarna och det är ju det vi alla småsparare vill ha. Är man storägare kan jag förstå att A aktien lockar mer. Mvh

      Radera
  2. Jag tycker helt klart att det är värt mödan att göra denna typ av rockad för oss privatsparare. Sedan ska det ju till ett tillräckligt gap för att täcka courtagekostnader men det är ju självklart. Jag har själv klurat på hur jag bäst ska hålla koll på dessa svängningar mellan två aktieslag, lutar åt att det får lösas med Google Sheet och Google Finance.

    Tittar du upp svängningarna manuellt från tid till annan?

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  3. Snyggt!

    Jag gjorde samma sak i handelsbanken för nån månad sen. Har även gjort det i SEB som brukar svänga mellan A och B aktien. Det är ju bara tacka och ta emot, som du säger så höjs ju utdelningen på några enkla knapptryck! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Vilken trend, först Lundaluppen och sedan du :-D

    SvaraRadera
  5. Hej Aktiepappa,
    Ja det är ju inget nytt fenomen så det är många före mig som gjort så här naturligtvis.
    Låter som en smartis den där slimis =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Petrusko ;) Mvh Slimis

      Radera
  6. Hej Humankapitalisten:
    Japp, jag kollar detta manuellt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Tjena Frihetsmaskinen,
    gött där. Våxer diffen till sig är det ju klart värt mödan.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Tjena M,
    Ja, rena rama megatrenden.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Hej! Ja, även jag gjorde detta för någon vecka sedan, Lundaluppen var min stora inspiratör.
    Hoppas kunna byta mina A SEBar mot C SEBar om ett tag med, men än så länge har prisskillnaden varit för liten när jag kollat.

    Vänligen JFG

    SvaraRadera
  10. Jag gjorde samma sak för nån vecka sedan! Fick netto 9 aktier "gratis" :)

    SvaraRadera
  11. Hej,

    Grym blogg till att börja med! Jag har en fråga angående detta köp! Flertalet bloggare och människor propsar för Handelsbanken bland storbankerna. Varför? Jag tycker både Nordea och Swedbank ser bättre ut med höga direktavkastningar och lägre p/e värderingar.

    Varför väljer du Handelsbanken?

    SvaraRadera
  12. Tjena,
    Utmärkt fråga!
    Handelsbanken har en försiktig inriktning och tar inte lika stora risker som de andra bankerna. De har starka finanser och är Europas finansiellt starkaste bank mätt i den högsta kredit ratingen av alla banker i Europa.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Jag testade också det här för första gången. Tyckte det lät spännande och bytte mina A mot B. Har inget syfte alls att äga A och kan jag få B billigare så är jag rätt nöjd :) Blev en liten vinst och återinvestering i denna fantastiska bank.

    Mitt innehav låg på +604 kronor vid sälj :)
    Kul att vi båda köpt när kursen var låg men sedan också avstått när kursen stigit i värde.

    SvaraRadera
  14. Bytet känns lönt om man har något utav de andra courtage klasserna än Avanza mini-courtage. Eller har jag fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja där är du snett ute. Om diffen är 4 procent och du pyntar 0.25 procent i courtage så blir det fortfarande 3.5 procent kvar. Nu var ju inte diffen riktigt 4 procent men väl över 4 kronor varpå efter courtage blir det 3 procent kvar.

      Mvh petrusko

      Radera
  15. Tack för tipset! Gjorde samma rockad i Investor A/B och tjänade 1% fler aktier. :)

    SvaraRadera
  16. Hej Petrusko,

    Finns det några aktier du inte hade gjort ett sånt här byte med? Jag funderar på att göra ett liknande byte i Atlas Copco där spreaden är över 11% mellan A och B... Eller ser du någon skillnad i ATCO och SHB i detta fallet?

    Tack!

    mvh

    SvaraRadera
  17. Tjena Malmöiten,
    Atlas Copco är den allra bästa att göra det här med, där är som du nämner skillnaden allra störst. OM man äger A-aktier så får man otroligt mycket mer om man byter till B-aktier. Skillnaden är att B-aktierna är lite röstsvagare om man är ute efter makt och att det inte omsätts lika många aktier varje dag. Det är ändå bra omsättning i B-aktien som brukar omsätta aktier för bortåt 200 miljoner kronor en helt vanlig dag.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...